Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122430 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #220 Gepost op: 1 april 2012, 20:52:19
Ik denk dat de regionaal brandweercommandant heel wat uit te leggen heeft als dit een 1-aprilgrap is gezien de kosten die er mee gemaakt zijn. Er zijn kosten gemaakt die niet in verhouding staan tot een 'grap' van dit formaat.

Wat ik al had gedacht is ook niet waar: een heleboel ophangsystemen zijn anders dan dat de AMON ze heeft, dus het is niet een tijdelijk rode AMON o.e.d.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #221 Gepost op: 1 april 2012, 20:56:35
En hij staat ook pas op naam, lijkt me echt geen grap.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #222 Gepost op: 1 april 2012, 20:59:56
Motor voor brandweer Haaglanden

Haaglanden - In navolging van de RAV Haaglanden (AMON) gaat de brandweer nu ook gebruik maken van een motor.

De motor, een BMW R 1200 RT, zal worden bereden door een bevelvoerder welke een aanvullende rijopleiding heeft gevolgd. De motor zal het komende jaar in Den Haag rond gaan rijden en zal voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten.

Het belangrijkste voordeel van zo'n klein en wendbaar voertuig is natuurlijk dat deze snel ter plaatse kan zijn; ook als het verkeer vaststaat.

De motor is uitgerust met Fire express blussysteem. Dit blussysteem maakt gebruikt van premix (water met schuimvormend middel) en wordt aangedreven door middel van de luchtdruk van een ademluchtcilinder.

Zoals gezegd zal de motor voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten zoals bijvoorbeeld kleine brandjes en zal ook naar automatische brandmeldingen toe rijden. De brandweermotor fungeert dus ook deels als "verkenner". Doordat de 15-9061 snel ter plaatse kan zijn bij een incident kan de bevelvoerder bepalen hoeveel slagkracht er nodig is om het incident snel aan te pakken. Of: dat er geen 'groot' materieel nodig is en dat de overige voertuigen dus terug kunnen keren.

De motor zal zijn thuisbasis hebben op kazerne Centrum, maar zal voornamelijk op straat surveilleren.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #223 Gepost op: 1 april 2012, 21:06:53
De motor is vwb de signalering en striping opgebouwd bij Huijsmans Service Center te Nieuw-Vennep. Heb hem daar zelf zien staan een maand of 2 geleden.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #224 Gepost op: 1 april 2012, 21:08:07
Het leven wordt toch niet veel mooier dan dit. Een bv op een brandweermotor.  O0

Wat ziet het er super gelikt uit.

(Beetje jaloers) ::)
Freude am Fahren


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #225 Gepost op: 1 april 2012, 21:22:52
Ik vind het wel een mooi gelikt slim idee maar hoe zit het nu met de veiligheid van de bestuurder en de type-goedkeuring voor de RDW? (uitstekende delen, drukcilinders, ademluchtfles op de motor)

Wat kan er gebeuren bij b.v. een ongeval?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #226 Gepost op: 1 april 2012, 21:26:14
Ik vind het wel een mooi gelikt slim idee maar hoe zit het nu met de veiligheid van de bestuurder en de type-goedkeuring voor de RDW? (uitstekende delen, drukcilinders, ademluchtfles op de motor)

Wat kan er gebeuren bij b.v. een ongeval?
Het pak is in ieder geval verkeers- en brandveilig (motorpak én brandweerpak). Verder zou hij niet op de weg rijden als de boel niet goedgekeurd is. Dat jij of ik dat doen, is iets anders dan een overheidsinstelling die alles driedubbel moet verantwoorden als het fout gaat.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #227 Gepost op: 1 april 2012, 21:31:38
Het pak is in ieder geval verkeers- en brandveilig (motorpak én brandweerpak). Verder zou hij niet op de weg rijden als de boel niet goedgekeurd is. Dat jij of ik dat doen, is iets anders dan een overheidsinstelling die alles driedubbel moet verantwoorden als het fout gaat.

Ok, duidelijk. Hoeveel weegt het geheel (de extra toevoeging bedoel ik)? Heeft dat nog veel invloed op de rij-eigenschappen?

Ik denk wel dat het veel gaat uitmaken voor wat betreft de snelheid waarmee zij als eerste bij een brandmelding aanwezig kunnen zijn. Zeker in grote steden waar het druk is (tijdens de spits) en in nauwe straatjes.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #228 Gepost op: 1 april 2012, 21:42:05
Ok, duidelijk. Hoeveel weegt het geheel (de extra toevoeging bedoel ik)? Heeft dat nog veel invloed op de rij-eigenschappen?

Ik denk wel dat het veel gaat uitmaken voor wat betreft de snelheid waarmee zij als eerste bij een brandmelding aanwezig kunnen zijn. Zeker in grote steden waar het druk is de meeste kruispunten of wegen wel open liggen en in nauwe straatjes.  O0

#wegwerkzaamheden  98uiye


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #229 Gepost op: 2 april 2012, 08:28:44
Ik mis volgens mij alleen nog een brandweerhelm en een ademluchttoestel, of ligt die achter het zadel?


Wel een heel gaaf voertuig voor in de stad!  O0
Brandweer Papendrecht