0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.
Motor voor brandweer HaaglandenHaaglanden - In navolging van de RAV Haaglanden (AMON) gaat de brandweer nu ook gebruik maken van een motor.De motor, een BMW R 1200 RT, zal worden bereden door een bevelvoerder welke een aanvullende rijopleiding heeft gevolgd. De motor zal het komende jaar in Den Haag rond gaan rijden en zal voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten.Het belangrijkste voordeel van zo'n klein en wendbaar voertuig is natuurlijk dat deze snel ter plaatse kan zijn; ook als het verkeer vaststaat.De motor is uitgerust met Fire express blussysteem. Dit blussysteem maakt gebruikt van premix (water met schuimvormend middel) en wordt aangedreven door middel van de luchtdruk van een ademluchtcilinder.Zoals gezegd zal de motor voornamelijk worden ingezet bij kleinere incidenten zoals bijvoorbeeld kleine brandjes en zal ook naar automatische brandmeldingen toe rijden. De brandweermotor fungeert dus ook deels als "verkenner". Doordat de 15-9061 snel ter plaatse kan zijn bij een incident kan de bevelvoerder bepalen hoeveel slagkracht er nodig is om het incident snel aan te pakken. Of: dat er geen 'groot' materieel nodig is en dat de overige voertuigen dus terug kunnen keren.De motor zal zijn thuisbasis hebben op kazerne Centrum, maar zal voornamelijk op straat surveilleren.
Ik vind het wel een mooi gelikt slim idee maar hoe zit het nu met de veiligheid van de bestuurder en de type-goedkeuring voor de RDW? (uitstekende delen, drukcilinders, ademluchtfles op de motor)Wat kan er gebeuren bij b.v. een ongeval?
Het pak is in ieder geval verkeers- en brandveilig (motorpak én brandweerpak). Verder zou hij niet op de weg rijden als de boel niet goedgekeurd is. Dat jij of ik dat doen, is iets anders dan een overheidsinstelling die alles driedubbel moet verantwoorden als het fout gaat.
Ok, duidelijk. Hoeveel weegt het geheel (de extra toevoeging bedoel ik)? Heeft dat nog veel invloed op de rij-eigenschappen?Ik denk wel dat het veel gaat uitmaken voor wat betreft de snelheid waarmee zij als eerste bij een brandmelding aanwezig kunnen zijn. Zeker in grote steden waar het druk is de meeste kruispunten of wegen wel open liggen en in nauwe straatjes.