Zo, dit filmpje beantwoordt in 1 klap alle vermoedens, en vooral de redenen om niet door te gaan met projecten als dit.
Het filmpje op regio15 liegt niet. Het blussen van deze brand zonder ademlucht, of heeft deze brandweerman bijzondere longen?
Dit zijn toch zaken die we niet moeten willen?
Ik vermoed dat we dit filmpje tegen gaan komen in de instructielokalen.
Moeten we ons alleen zorgen maken om die longen?
Ik vond het omstanders commentaar buitengewoon goed. 'Met z'n helmpie open.' Ik moest meteen denken aan de beelden die we allemaal kennen. Iedereen weet dat een ploffende band al niet fijn is 'met z'n helmpie open.' Mij dunken de beelden die van verschillende (kleine) explosies (lees autobanden, airbags, bumpers, accu's, Schokbrekers(?)) die plaats vinden bij autobranden en brandweermannen die toch aardig verrast worden. Ik herinner me nog een (volgens mij) Duits filmpje van een brandweerman die languit ging nadat er een bumper ontplofde. Liep gelukkig goed af, snel weggehaald door de collega's. Maar volgens mij heeft onze brandweer-motormuis op dat moment nog geen collega bij zich.
Zoek maar eens op youtube op filmpjes met Vehicle Fire Training of Vehice Fire Close Call. Dan zie je dat zo'n brand (waar door leken altijd makkelijk over gesproken word) behoorlijk gevaarlijk kan zijn.
Buiten het feit dat het niet lukt om een vrij beperkte autobrand met de motor te blussen maak ik me toch zorgen over de veiligheid.
Maarja dat is natuurlijk onzin want 9 van de 10 keer gaat het goed, dus dat betekend dat de motor het in 90% alleen kan, dus dat betekend dat de pilot geslaagd is.