Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123119 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #300 Gepost op: 1 april 2013, 15:44:39
Onzin.. hij is een extra paar ogen en ervaring aan de buitenkant.. het gaat echt niet alleen om zn blusinstallatie die hij bij zich heeft.. kijkt niemand verder dan die tanks?

Aan ervaring van deze bevelvoerder twijfel ik niet, dat heeft hij ongetwijfeld. Alleen, met een opschaling als deze zijn er al veel anderen met ogen en oren. Naar mijn inziens maakt het alarmeren van de motor bij dit incident het overbodig.

goldfire2000

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #301 Gepost op: 1 april 2013, 16:04:50
Beste @HJ94

1. Heb je er misschien al eens aan gedacht dat deze man/vrouw bij een eventuele ander alarmering zeer snel kan vertrekken en dan een eerste (kleine) inzet kan plegen?
2. Heb je al bedacht dat het misschien zou kunnen zijn dat er voertuigen ter plaatse zijn waarvan de bevelvoerder ondersteuning cq vervanging behoeft ???
    Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een (vrijwillige) bevelvoerder o.i.d. nog andere verplichtingen heeft, bv. werk ???
Ik krijg de indruk dat geredeneerd/geconcludeerd is zonder de beweegredenen van alarmering te overdenken. Neem maar met een gerust hart aan, dat deze alarmering en vervoerswijze niet voor niets gedaan zijn..................
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Reactie #302 Gepost op: 1 april 2013, 16:09:20
Beste @HJ94

1. Heb je er misschien al eens aan gedacht dat deze man/vrouw bij een eventuele ander alarmering zeer snel kan vertrekken en dan een eerste (kleine) inzet kan plegen?
2. Heb je al bedacht dat het misschien zou kunnen zijn dat er voertuigen ter plaatse zijn waarvan de bevelvoerder ondersteuning cq vervanging behoeft ???
    Het zou natuurlijk zomaar kunnen zijn dat een (vrijwillige) bevelvoerder o.i.d. nog andere verplichtingen heeft, bv. werk ???
Ik krijg de indruk dat geredeneerd/geconcludeerd is zonder de beweegredenen van alarmering te overdenken. Neem maar met een gerust hart aan, dat deze alarmering en vervoerswijze niet voor niets gedaan zijn..................

Als een bevelvoerder van een TS nog andere verplichtingen heeft moet hij niet instappen of die verplichtingen laten voor wat het is. Ik geloof ook niet dat er veel bevelvoerders zijn die er problemen mee hebben om een afspraak te missen als ze bij een grote brand staan. Moet voor iedere manschap die een afspraak heeft ook een reserve-manschap worden opgeroepen?

Reden 1 zou kunnen, maar de dekking van 1 (één!) brandweermotor in vrijwel het hele zuidoosten van Haaglanden vind ik vrij beperkt. Bovendien; een binnenaanval zal de brandweermotor niet doen, hooguit kleine buitenbrandjes. Ik zou ook niet helemaal weten wat de toegevoegde waarde van een bevelvoerder op een motor is. Een extra OvD ter plaatse is begrijpelijk, maar bevelvoerders lopen er genoeg rond en die zijn verantwoordelijk voor hun eigen TS. Hooguit kan ik me indenken dat dit een bevelvoerder is die tevens OvD-papieren heeft en zodoende wordt ingezet?
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #303 Gepost op: 1 april 2013, 16:10:19
Beste @HJ94

Goldfire,

Daar ben ik het op een aantal delen mee eens. Het was misschien een te snel getrokken conclusie om te bepalen dat de motor wordt ingezet voor deze brand. Deze ene man kan met zijn voertuig weinig verrichten, maar met z'n verstand misschien wel. Ook is het inderdaad mogelijk dat deze als paraatstelling wordt gebruikt, alleen dan heb je bij een serieus incident alsnog weinig aan de motor.

Maar, als je er te vlot overheen leest, dan vraag je je wel af waarom de motor wordt gealarmeerd. Nu is er misschien helderheid over.

HJ94

goldfire2000

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #304 Gepost op: 1 april 2013, 16:19:31
Als een bevelvoerder van een TS nog andere verplichtingen heeft moet hij niet instappen of die verplichtingen laten voor wat het is. Ik geloof ook niet dat er veel bevelvoerders zijn die er problemen mee hebben om een afspraak te missen als ze bij een grote brand staan. Moet voor iedere manschap die een afspraak heeft ook een reserve-manschap worden opgeroepen?

Reden 1 zou kunnen, maar de dekking van 1 (één!) brandweermotor in vrijwel het hele zuidoosten van Haaglanden vind ik vrij beperkt. Bovendien; een binnenaanval zal de brandweermotor niet doen, hooguit kleine buitenbrandjes. Ik zou ook niet helemaal weten wat de toegevoegde waarde van een bevelvoerder op een motor is. Een extra OvD ter plaatse is begrijpelijk, maar bevelvoerders lopen er genoeg rond en die zijn verantwoordelijk voor hun eigen TS. Hooguit kan ik me indenken dat dit een bevelvoerder is die tevens OvD-papieren heeft en zodoende wordt ingezet?

Beste Danny,

Misschien zul je ooit begrijpen dat de snelheid van een eerste inzet belangrijk is...........;-)
Als bij een alarmering iemand opkomt die een uur later nog moet gaan werken, kan die persoon op deze manier keurig afgelost worden door iemand die iets later op de kazerne was en wel ruimschoots de tijd heeft.
Nee, je hoeft dus niet voor iedereen een reserve op te roepen en een goede/mooie alarmering maakt iedereen graag mee. Al kun je dan de inzet maar een uurtje meemaken, dan heb je iig je steentje bij kunnen dragen aan de uiteindelijke inzet.
En inderdaad, zo'n motor is alleen maar geschikt voor kleine buitenbrandjes e.d. maar ook die kunnen voorkomen terwijl een groot deel van de regio ingezet is..............
Voormalig vrijwilliger met 19 jaar ervaring, waarvan de laatste 9 jaar als bevelvoerder.

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #305 Gepost op: 1 april 2013, 16:25:15
Beste Danny,

Misschien zul je ooit begrijpen dat de snelheid van een eerste inzet belangrijk is...........;-)
Als bij een alarmering iemand opkomt die een uur later nog moet gaan werken, kan die persoon op deze manier keurig afgelost worden door iemand die iets later op de kazerne was en wel ruimschoots de tijd heeft.
Nee, je hoeft dus niet voor iedereen een reserve op te roepen en een goede/mooie alarmering maakt iedereen graag mee. Al kun je dan de inzet maar een uurtje meemaken, dan heb je iig je steentje bij kunnen dragen aan de uiteindelijke inzet.
En inderdaad, zo'n motor is alleen maar geschikt voor kleine buitenbrandjes e.d. maar ook die kunnen voorkomen terwijl een groot deel van de regio ingezet is..............
Sorry hoor, maar wat een onzin schrijf je hier neer  ::)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #306 Gepost op: 1 april 2013, 16:29:41
Beste Danny,

Met alle respect, als je vooraf al weet dat je over een uurtje moet werken, stap dan ook niet op met deze uitruk, waarvan je van te voren al weet dat het lang gaat duren. In het eerste uur is er geen eens tijd om te gaan aflossen, dan zit je nog in de opbouwfase van zo,n brand, dus is aflossen van personen ondenkbaar. Dus blijf dan thuis.

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #307 Gepost op: 1 april 2013, 16:30:15
@pompbediende Goeie one liner, kun je die uitspraak nog beargumenteren of gaan we allemaal poep gooien hier?

pompbediende

• Meerdere functies
  • Senior gebruiker
Reactie #308 Gepost op: 1 april 2013, 16:36:27
@pompbediende Goeie one liner, kun je die uitspraak nog beargumenteren of gaan we allemaal poep gooien hier?
Ik wil best voor jou nog wat quotes van mijn voorgangers er aan vast plakken die ondertussen hier ook uitgebreid op hebben gereageerd. Maar als er iemand is van brandweer Den Haag die wel een goed argument of reden kan aangeven voor het inzetten van de bevelvoerder met motor houd ik me zeker aanbevolen  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid

FF4266

• Senior gebruiker
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #309 Gepost op: 1 april 2013, 16:40:02
Ik wil best voor jou nog wat quotes van mijn voorgangers er aan vast plakken die ondertussen hier ook uitgebreid op hebben gereageerd. Maar als er iemand is van brandweer Den Haag die wel een goed argument of reden kan aangeven voor het inzetten van de bevelvoerder met motor houd ik me zeker aanbevolen  O0

Ik vraag niet om de reacties van je voorgangers, maar die van jouw. Als je vindt dat je voorgangers genoeg hebben aangedragen is jouw one liner ook overbodig..

Ik heb als collega van den haag mijn mening al gegeven, eerder in het topic..