Laten we niet vergeten dat ook de winst ten aanzien van het brandweeroptreden in het verleden behaald is vanuit pilots waar de 'balken en sterren' hun ziel en zaligheid aan hebben gegeven.
Uggeh.... sorry.
De brandweer motor net als de auto's, spuiten en andere materialen zijn bedacht en ontwikkeld door de commercie. Als het aan de hoge heren lag werd er niet door ontwikkeld.
voorbeelden:
Als er geen kraanspecialist(hiab) was geweest die een mogelijkheid zag om een kraan achterop een TAS te bouwen hadden we niet eens een HV voertuig gehad. Waarom deed Hiab het? Omdat het winst(markt) zag, niet omdat het is gevraagd. In eerste instantie zag men in Den Haag totzelfs niet het nut van een Hydro motor op een TAS. En als we nu zien hoeveel gebruik ervan gemaakt worden weten we hoe fout men in Den Haag was.
De brandweer motor is een ontwikkeling van als ik het goed heb Japan. Er waren teveel smalle straatjes en een motorfabrikant aldaar zag een uitdaging(markt, winst) om iets te ontwikkelen zodat brandweer sneller ter plaatse zou zijn. Overigens hebben ze niet alleen een motor zoals Den Haag, maar daar is men erin geslaagd om met vier motoren een complete TAS op de weg te zetten.
In Tokio heb ik tien jaar geleden al gezien hoe men daar in de kleine straatjes verrekte flexibel kon werken met deze motoren. 2x motor met slangen, 1 motor met pomp(op aanhanger), 1 motor met lucht en verbindingsstukken en men kon al aan de slag. Of het hier nog bestaat weet ik niet, maar ik vond het destijds heel professioneel.
Maar ja, in Nederland moeten anderen altijd met de veren van weer anderen mooi zijn.