Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 123892 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #330 Gepost op: 1 april 2013, 22:06:15
Citaat
Alleen hadden we honderd jaar geleden geen crisis, en geen gemeentes en veiligheidsregio's die links of rechtsom willen bezuinigen op de brandweer. En kunnen we het geld op dit moment beter besteden, in betere tijden kunnen we altijd weer eens verder kijken.

Volgens mij willen veiligheidsregio's (mede betaald door de gemeenten vanuit de gemeenschappelijke regeling) geenszins bezuinigen op de brandweer. Wanneer in tijden van crisis de broeksriem moet worden aangehaald ontkomt ook de brandweer hier niet aan. Net als de gemeenten, medische dienstverlening en politie. Met de opmerkingen die je hier nu weergeeft kun je beter in een hoekje gaan zitten huilen. Beter wordt het even niet...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #331 Gepost op: 1 april 2013, 22:09:50
Ach... Kunnen we wel weer een hele andere discussie gaan voeren. Maar dat is volstrekt zinloos, ik weet in ieder geval hoe de vlag erbij hangt. Daar ga ik geen eens verder op in. ::)

Ik neem aan dat hij in zijn context daar geen brandweer vrijwilligers mee bedoelt, dus hoef je je ook niet aangesproken te voelen..

Mocht het over mijn reactie gaan, ik voel me ook niet aangesproken als amateur.. Ten eerste omdat ik mij zo'n 60 uur per week beroepsmatig en vrijwillig met het brandweervak bezig hou, en ten tweede omdat het gedeelte wat ik naast beroeps als vrijwillig doe, niet als amateur kan worden gezien.. De beschrijving zegt namelijk; zij die een vaardigheid op niet-professionele manier uitvoeren. Daar valt de vrijwillige brandweer dus niet onder..

Excuus voor het offtopic, maar ik wilde dat graag even kwijt.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #332 Gepost op: 1 april 2013, 23:13:10
Brandweermotor, bezetting met een Bevelvoerder. Bij naderbericht Grote Brand en verder wordt hij gekoppeld aan incident als `safety Officer` dus een extra paar ogen en oren om de OVD en bevelvoerders te ondersteunen bij het veilig optreden tijdens de inzet. Indien dat niet noodzakelijk is kan hij andere ondersteunende taken verrrichten voor de OVD.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #333 Gepost op: 1 april 2013, 23:22:59
Brandweermotor, bezetting met een Bevelvoerder. Bij naderbericht Grote Brand en verder wordt hij gekoppeld aan incident als `safety Officer` dus een extra paar ogen en oren om de OVD en bevelvoerders te ondersteunen bij het veilig optreden tijdens de inzet. Indien dat niet noodzakelijk is kan hij andere ondersteunende taken verrrichten voor de OVD.

Dat is een duidelijk antwoord! Thnx O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #334 Gepost op: 1 april 2013, 23:38:10
Citaat
Zoals eerder gezegd: het is de toon die de muziek maakt. Laten we elkaar respectvol blijven aanspreken en niet met drogredenen gaan smijten. Een belangstellende is niet per definitie een amateur; het is iemand die vanuit interesse vragen stelt bij bepaalde projecten, zoals bijvoorbeeld een brandweermotor.

Vooralsnog is het eerst aan de rapporten om te bewijzen dat de brandweermotor een succes is en kan het helemaal geen kwaad om bij sommige alarmeringen te vragen naar het nut van de motor. Datzelfde geldt voor inzetten van een SIV waar het eigenlijk niet gewenst of niet toereikend is (zie topic over Gooi- en Vechtstreek -Bussum en Weesp). Er zijn namelijk ook regelmatig 'professionals', met veel balken en sterren, de fout in gegaan bij verschillende pilots!

Ik deel het feit dat veel professionals deel uit maken van dit forum. Professional binnen één discipline betekend nog niet dat je een over all professional bent en volgens mij is er zelfs binnen één discipline nog voldoende te leren... Vanuit interesse vragen stellen is dan ook iets anders dan een 'oordeel vellen'. Iets wat ik helaas te vaak signaleer binnen dit forum. Afsluitend nog even over de vermeende fouten in relatie tot pilots; Wanneer de balken en sterren geen 'groen licht' geven, is er überhaupt geen sprake van pilots! Laten we niet vergeten dat ook de winst ten aanzien van het brandweeroptreden in het verleden behaald is vanuit pilots waar de 'balken en sterren' hun ziel en zaligheid aan hebben gegeven.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #335 Gepost op: 2 april 2013, 00:44:14
Bevelvoerder kan waarschijnlijk gaan peilen waar vanuit ze water gaan halen met WTS?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #336 Gepost op: 2 april 2013, 01:12:15
Laten we niet vergeten dat ook de winst ten aanzien van het brandweeroptreden in het verleden behaald is vanuit pilots waar de 'balken en sterren' hun ziel en zaligheid aan hebben gegeven.
Uggeh.... sorry.

De brandweer motor net als de auto's, spuiten en andere materialen zijn bedacht en ontwikkeld door de commercie. Als het aan de hoge heren lag werd er niet door ontwikkeld.

voorbeelden:
Als er geen kraanspecialist(hiab) was geweest die een mogelijkheid zag om een kraan achterop een TAS te bouwen hadden we niet eens een HV voertuig gehad. Waarom deed Hiab het? Omdat het winst(markt) zag, niet omdat het is gevraagd. In eerste instantie zag men in Den Haag totzelfs niet het nut van een Hydro motor op een TAS. En als we nu zien hoeveel gebruik ervan gemaakt worden weten we hoe fout men in Den Haag was.
De brandweer motor is een ontwikkeling van als ik het goed heb Japan. Er waren teveel smalle straatjes en een motorfabrikant aldaar zag een uitdaging(markt, winst) om iets te ontwikkelen zodat brandweer sneller ter plaatse zou zijn. Overigens hebben ze niet alleen een motor zoals Den Haag, maar daar is men erin geslaagd om met vier motoren een complete TAS op de weg te zetten.
In Tokio heb ik tien jaar geleden al gezien hoe men daar in de kleine straatjes verrekte flexibel kon werken met deze motoren. 2x motor met slangen, 1 motor met pomp(op aanhanger), 1 motor met lucht en verbindingsstukken en men kon al aan de slag. Of het hier nog bestaat weet ik niet, maar ik vond het destijds heel professioneel.

Maar ja, in Nederland moeten anderen altijd met de veren van weer anderen mooi zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #337 Gepost op: 2 april 2013, 16:30:12
Brandweermotor, bezetting met een Bevelvoerder. Bij naderbericht Grote Brand en verder wordt hij gekoppeld aan incident als `safety Officer` dus een extra paar ogen en oren om de OVD en bevelvoerders te ondersteunen bij het veilig optreden tijdens de inzet. Indien dat niet noodzakelijk is kan hij andere ondersteunende taken verrrichten voor de OVD.
Dank voor het duidelijke antwoord, en de achterliggende gedachte is zeker te begrijpen. O0


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #338 Gepost op: 27 augustus 2013, 10:55:15
ik vermoed dat dit voertuig bij dit topic hoort



Citaat
Kazerne Baan TS231 ‏@KazBaanTS231

Gaan we dan toch een #pilot met de #mtor draaien op de kazerne Baan. pic.twitter.com/9QVqfokq5h


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #339 Gepost op: 5 september 2013, 13:22:42
Ah kijk, het lekkere weer is bijna voorbij en dus gaat de motor weer rijden. Iemand een idee waarom? Tweede pilot? Succesvolle eerste pilot? Of omdat het ding er toch staat....?

p2kflex
13:18:05 05-09-13GROUP-1PRIO 1 Binnenbrand Harstenhoekstraat 64 GV 9090 7130 7230 7850 9061 2587RH
1500605BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061)
p2kflex
12:37:13 05-09-13-ALPHA-PRIO 1 Aanrijding letsel Alexanderplein GV 9061
1500605BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061)
p2kflex
11:32:28 05-09-13-ALPHA-PRIO 2 Nacontrole Het Haagsche Hof Parkstraat 83 GV 9061 2514JG
1500605BRW Haaglanden (Den Haag Centrum) (Motor 9061)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding