Brandweermotoren

Auteur Topic: Brandweermotoren  (gelezen 122403 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #90 Gepost op: 5 augustus 2010, 21:46:17
Enne.... dit is geeneens een motor.... het ding mag je gewoon besturen met rijbewijs B....


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #91 Gepost op: 5 augustus 2010, 22:13:36
Je noemt het geloof ik wel een motorscooter. Eigenlijk best een vreemde naam voor iets wat je met een B rijbewijs mag besturen.
Brandweer Papendrecht


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Reactie #92 Gepost op: 6 augustus 2010, 13:40:10
Ligt aan het model of je er een A of een B rijbewijs voor nodig hebt.
In principe was de MP3 van Piaggio gewoon een motorscooter, maar met diverse aanpassingen (waarvan de bredere voor voorwielbasis en de toevoeging van een rempedaal de meest opvallende zijn), is de MP3 LT volgens de wet een auto en mag dus met een B rijbewijs bestuurd worden.

Is dus toch even opletten voordat je opstapt of je al dan niet een rijbewijs A nodig hebt. De beide voertuigen op Rescue Vlissingen waren echter "auto's" (zie ook kenteken) en mochten
dus met een rijbewijs B bestuurd worden. Neemt niet weg dat je dan alsnog een helm moet dragen en dit ontbrak op RV regelmatig bij de bestuurders die ik op de beide apparaten zag langskomen.
Servo Per Amikeco


-Volvo-34-

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,199
Reactie #93 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:13:04
Sterker nog, eigenlijk maakt het niks uit. Want als jij een B rijbewijs hebt, krijg je daar ook je A rijbewijs bij. Voor brommers/scooters dus. Dus dan kan je hem ook gewoon besturen.  (Correct me if wrong) ;)
Hulpdiensten fotograaf - First AED Responder - Vrijwilliger stichting '6 minuten Waterland'.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #94 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:18:57
Sterker nog, eigenlijk maakt het niks uit. Want als jij een B rijbewijs hebt, krijg je daar ook je A rijbewijs bij. Voor brommers/scooters dus. Dus dan kan je hem ook gewoon besturen.  (Correct me if wrong) ;)
B is voor auto's, A is voor motoren. A krijg je zéker niet zomaar bij je autorijbewijs..
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #95 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:22:55
Sterker nog, eigenlijk maakt het niks uit. Want als jij een B rijbewijs hebt, krijg je daar ook je A rijbewijs bij. Voor brommers/scooters dus. Dus dan kan je hem ook gewoon besturen.  (Correct me if wrong) ;)

Dit klopt dus niet,als je een B rijbewijs haalt krijg je er het bromfietsrijbewijs bij dus categorie Am.

Enkele rijbewijzen worden automatisch toegekend bij het behalen van een rijbewijs in een andere categorie:

Bij het behalen of vernieuwen van rijbewijs A of B wordt ook AM (bromfiets) toegekend.
Bij het behalen van rijbewijs CE wordt ook BE toegekend, en indien men reeds in bezit van D is ook DE.
Bij het behalen van rijbewijs DE wordt ook BE toegekend, maar niet CE.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs#Categorie.C3.ABn


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #96 Gepost op: 6 augustus 2010, 22:32:37
Het lijkt me eigenlijk wel handig, als het een voertuig zonder helmplicht zou zijn, maar dan wel met de mogelijkheid om een gordel te `mogen´ vervangen door een (brandweer)helm, en dan achter de rugsteun een goed bevestigde ademlucht cilinder, enzo...
En als bagage een draad/kabel systeem waarmee de brandweerman van het OM-voertuig zijn weg kan zekeren, voor het geval er iets aan de hand blijkt te zijn...
(dus een soort "geleidelijn", zodat achterop komende voertuigen/brandweerlieden middels de geleidelijn de weg naar de motorscooteraar kunnen vinden...

(of zo iets...) O0
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #97 Gepost op: 6 augustus 2010, 23:26:28
om een gordel te `mogen´ vervangen door een (brandweer)helm

Een gordel op een motorfiets?... Dat is wel het laatste wat je wil ??? Tevens moet je de bestuurder dan ook echt niet aan het ademlucht toestel 'hangen', als het misgaat kom je nooit van die driewieler af.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #98 Gepost op: 8 augustus 2010, 17:30:15
Een gordel op een motorfiets?...

De BMW C1 had een gordel ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


PTquad1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #99 Gepost op: 10 augustus 2010, 23:20:39
Op de foto's afgebeeld is een Concept brandweer uitvoering. Als ontwikkelaars zijn wij op zoek naar reacties om de MP3 nog beter te maken.
Uit eerdere reacties bijvoorbeeld is het ontbreken van een ademluchttoestel een gemis. Er wordt nu gekeken om dit als nog toe te voegen.
1 van de 2 tanks gaat dan verdwijnen in verband met de stabiliteit. Er bestaat inmiddels een motorpak wat ook goed gekeurd is als brandweer pak. Een motorhelm met
bevestigingsmogelijkheid voor het gelaatsmasker wordt momenteel getest om als brandweerhelm te kunnen gebruiken. Daar is al een antwoord op.
Reacties voor en tegen over uitruk procedures en gevaren zijn bekend, maar met 15 liter uit het micronevel blussysteem kun je een auto die 10 minuten brand blussen.
Er zijn in de drukke steden situaties genoeg te bedenken waar deze MP3 goed is in te zetten. Hoevaak ruk je uit en blus je de brand met 1 straal of is er geen inzet?
Vandaar aansluitend bij deze fotos van ons de vraag om mee te denken. ideeen suggesties alles is welkom.