Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 43593 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #130 Gepost op: 14 maart 2013, 19:03:18
Ik moet dus aangeven dat ik het niet wil voordat het gebeurd. En daar zit hem wat mij betreft de crux.

Nu dacht ik toch echt dat in dit soort gevallen iemand niet hoeft aan te geven dat hij het niet wil, maar moet aangeven dat hij het toestaat.
(Kort door de bocht: de handeling is in principe wederrechtelijk tenzij er toestemming is...)
Maar goed, ik ben ook op dat gebied een leek. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #131 Gepost op: 14 maart 2013, 19:08:06
Nu dacht ik toch echt dat in dit soort gevallen iemand niet hoeft aan te geven dat hij het niet wil, maar moet aangeven dat hij het toestaat.
(Kort door de bocht: de handeling is in principe wederrechtelijk tenzij er toestemming is...)
Maar goed, ik ben ook op dat gebied een leek. :)
Ik denk dat voor beide gevallen wat te zeggen valt. :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #132 Gepost op: 14 maart 2013, 21:29:15
Ik denk dat voor beide gevallen wat te zeggen valt. :)

Ik ben het niet met je eens, mijn inziens is het het inderdaad zoals Zwelgje het stelt er moet vooraf toestemming gegeven worden om een naald bij iemand te prikken.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #133 Gepost op: 14 maart 2013, 21:59:01
Ik kan er niets aan doen maar tijdens deze discussie komt mij weer eens een 23 pagina's durende discussie boven drijven over een goedbedoelende EHBO-er die ook wat meer verachtingen schepte dan hij waar kon en mocht maken.
Niet om hier de discussie weer te starten maar meer leuk om eens te lezen voor diegenen die deze casus nog niet kennen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18835.0
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #134 Gepost op: 14 maart 2013, 22:22:23
Ik kan er niets aan doen maar tijdens deze discussie komt mij weer eens een 23 pagina's durende discussie boven drijven over een goedbedoelende EHBO-er die ook wat meer verachtingen schepte dan hij waar kon en mocht maken.
Niet om hier de discussie weer te starten maar meer leuk om eens te lezen voor diegenen die deze casus nog niet kennen.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=18835.0

Ik heb het toevallig vanmiddag gelezen met een forum van medici waarbij we de conclusie trokken dat er geen enkel verschil is tussen forumlid Buitenpost en forumlid Rescue, met dien verstande dat Buitenpost zich schuldig maakte aan misbruik van de artsentitel en het andere forumlid de schijn wekt door veelvuldig te refereren aan zijn patienten, zijn praktijk, zijn ketenpartners, zijn contacten met IGZ, etc.

Voorts is Buitenpost vermoedelijk dyslectisch waardoor de meeste lezers snel argwanend worden terwijl Rescue dat niet is. In feite maakt zijn propagande en werkwijze hem veel gevaarlijker voor slachtoffers waarbij hij zelfs niet schroomt om reguliere spoedeisende zorg (zoals de RAV) dwars te zitten alsof het om een strijd gaat tussen zijn stichting en de regionale ambulancedienst. Iemand die zegt dat Rescue de geraffineerde versie is van Buitenpost gaat wat mij betreft niet te kort door de bocht.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #135 Gepost op: 14 maart 2013, 23:14:09
De wet BIG is niet bedacht met eerste hulpverleners in het achterhoofd. Dit gaat uiteraard om artsen, verpleegkundigen en verzorgenden, al dan niet werkzaam in een zorginstelling.

Ik ben erg benieuwd onder welke wet een EHBOer vervolgd wordt als deze zelfstandig een infuus prikt.
Een ouder van een gehandicapt kind mag bijvoorbeeld zelf een sonde inbrengen, en de echtgenoot van een diabeet mag zelfstandig een insuline injectie zetten.
Feitelijk valt een EHBOer daar ook onder, want die heeft geen medische opleiding en BIG registratie...

een ehbo-er heeft dezelfde basis status als elke doorsnee burger in ons land.
op het moment dat je hulp gaat verlenen zijn er twee situaties:
je krijgt te maken met zaakwaarneming, als de hulpvrager handelingsombekwaam is
je krijgt te maken met het strafrecht, als de hulpvrager een aanklacht indient

Gelukkig heeft de wetgever bepaald, dat een belangeloze hulpverlener, bescherming geniet


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #136 Gepost op: 15 maart 2013, 16:02:08
Citaat
Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg. (Wet BIG)

Artikel 96

    1. Degene die, hetzij niet ingeschreven staande in een register, hetzij wel in een register ingeschreven staande doch bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg kennelijk tredende buiten de grenzen van hetgeen overeenkomstig hoofdstuk III tot zijn gebied van deskundigheid wordt gerekend, bij het verrichten van handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg buiten noodzaak schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

    2.Indien de in het eerste lid bedoelde persoon weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat hij schade of een aanmerkelijke kans op schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.

    3.Bij veroordeling wegens een der in het eerste of tweede lid omschreven feiten kan de betrokkene tevens worden ontzet van het recht het betrokken beroep uit te oefenen.

    4.Het in het eerste lid bepaalde geldt niet voor zover degene die een krachtens artikel 34, eerste lid, geregelde of aangewezen opleiding heeft voltooid bij het verrichten van de in het eerste lid bedoelde handelingen niet getreden is buiten de grenzen van hetgeen overeenkomstig het krachtens artikel 34, tweede lid, bepaalde tot zijn gebied van deskundigheid wordt gerekend.

Artikel 102

    1. De in artikel 96, tweede lid, strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.

    2. De in de artikelen 96, eerste lid, 97, 98, 99 en 101 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0006251/geldigheidsdatum_15-03-2013

Ook iemand die niet big geregistreerd is kan wel degelijk op basis van de wet BIG in overtreding zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #137 Gepost op: 15 maart 2013, 16:05:42
Ook iemand die niet big geregistreerd is kan wel degelijk op basis van de wet BIG in overtreding zijn.

Gaat dat niet over artsen en verpleegkundigen die inmiddels zijn doorgehaald?


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #138 Gepost op: 15 maart 2013, 16:21:20
Gaat dat niet over artsen en verpleegkundigen die inmiddels zijn doorgehaald?

Er wordt enkel gesproken over degenen die niet in een register zijn opgenomen. Hiermee wordt bedoeld dat men niet in het BIG register is opgenomen, danwel door doorhaling of andere reden, danwel dat men niet aan de vereisten tot inschrijving in het bigregister voldoet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #139 Gepost op: 15 maart 2013, 16:21:51
Ook iemand die niet big geregistreerd is kan wel degelijk op basis van de wet BIG in overtreding zijn.
De vraag is of handelingen in het kader van Eerste Hulp vallen onder de individuele gezondheidszorg.