Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 31413 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Gepost op: 7 maart 2013, 22:32:10
Welke (vul hier een omschrijving in van een uiterst dom en onkundig persoon!) bergt een wapen weg in een kluis, terwijl dit is doorgeladen?

Jullie houden er wel heel rare procedures op na.

TDMdR

• Senior gebruiker
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2013, 00:40:06
Welke (vul hier een omschrijving in van een uiterst dom en onkundig persoon!) bergt een wapen weg in een kluis, terwijl dit is doorgeladen?

Jullie houden er wel heel rare procedures op na.

Dit wordt zelfs aangeraden. Iedere extra handeling (ontladen) levert gevaar op, is het uitgangspunt daarachter. Als je het wapen ontladen wilt opbergen moet je 1) aan het eind van iedere dienst het wapen ontladen en 2) aan het begin van iedere dienst het wapen weer doorladen. Iedere dienst dus 2 kansen op een ongewild schot.

Wat dan weer apart is, is dat er verschillen bestaan tussen het wel of niet hebben van een aparte kluis voor het wapen. Op mij vorige (wijk)team had ik een aparte wapenkluis in mijn (afsluitbare) kast. Op mijn huidige team heb ik alleen een afsluitbare kast, zonder extra wapenkluisje.

Dus zelfs binnen een eenheid zijn hier verschillende regels voor.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2013, 09:02:26
Lees de wetgeving er maar eens op na. Elke keer als het wapen wordt getrokken zou je dit moeten melden om die reden en om zo min mogelijk handelingen te doen zoals TDMdr beschrijft.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2013, 09:04:56
Idiote redenering.

Elke wapen is immers geladen totdat het tegendeel bewezen is.
Het behandelen van een wapen verhoogt juist het bewustzijn van deze gevaren. Het nemen van de juiste veiligheidsmaatregelen bij aanvang en beeidigen van de dienst zouden daarbij altijd inacht moeten worden genomen.

Accidental discharges bestaan niet. Alleen maar negligent discharges.

r1200gs

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2013, 09:38:58
Daar is niks geks aan. Jij hebt je te houden aan een andere wetgeving dan wij en zo is het nu eenmaal.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2013, 12:05:59
En toch blijf ook ik het vreemd vinden. Bij ons word het wapen voor dienst doorgeladen (ja ik pak even de straat term  ;)) en na dienst ontlader. Tevens word het in een speciale wapenkluis en op een niet zomaar toegankelijke locatie achter gelaten wanneer ik geen dienst heb. Enige verschil met de sportschutters is dat onze munitie niet gescheiden van het wapen ligt.

En zoals DB al zei, bij het ontladen (zeker bij een Walther) kan je nagenoeg geen ongewenst schot lossen. Want je komt niet met je vinger in de buurt van de trekker.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2013, 12:14:08
Ik kom bij het pakken en bergen van mijn wapen ook niet in de buurt van de trekker. Overigens hebben wij aparte kluisjes voor de wapens in een beveiligde ruimte, ze gaan dus niet in de locker.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 8 maart 2013, 12:43:08
Elke keer als het wapen wordt getrokken zou je dit moeten melden om die reden en om zo min mogelijk handelingen te doen zoals TDMdr beschrijft.

Volgens mij moet je gebruik van het vuurwapen melden;

Art. 1 lid 3 onder I van de Ambtsinstructie;
het gebruik van een vuurwapen: het richten, het gericht houden en het daadwerkelijk gebruik van een vuurwapen;

Het holsteren, ontholsteren, laden en ontladen is GEEN gebruik van het vuurwapen en hoef je dus ook (zeker) niet te melden.

Overigens verbaas ik me wel over het feit dat het overal anders geregeld is. Ik heb op een bureau gewerkt waar men een ''kluis''-wand had staan (vergelijkbaar met een bank). Ongeveer 100 kleine kluisjes met daarin de wapens.
Andere bureau's hebben kledingkasten met een geïntergreerde wapenlocker.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

DKAG

• Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 8 maart 2013, 12:53:28
En kan het dus gebeuren dat een wapen ruim 6 maanden doorgeladen in en uit een kluis gaat en kan haperen bij daadwerkelijk gebruik. De wapeninstructeurs in dit forum kunnen dat verder technisch veel beter onderbouwen dan ik.

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #9 Gepost op: 8 maart 2013, 13:07:22
Voor de duidelijkheid, ik heb totaal geen verstand van vuurwapens, maar moet zo'n wapen niet regelmatig worden schoongemaakt?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.