Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen

Auteur Topic: Dienstpistool wel of niet ontladen opbergen  (gelezen 29549 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Reactie #120 Gepost op: 18 maart 2013, 00:02:36
Mijn wapen ligt in een wapenkluisje, groot blok met meerder kluisjes.
Het deurtje is dermate dik dat een 9mm daar niet doorheen gaat komen, ofwel veilig zat bij brand.
Daarnaast is het onzin om het ding elke keer te ontladen, ik hoor de ongewilde schoten al bij het idee! Gewoon lekker zo laten werkt prima!  8)
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #121 Gepost op: 18 maart 2013, 07:07:30

Een p5 ontlaadt je als elk ander pistool. Magazijn uitnemen, slede naar achter, patroon valt eruit, kamer bekijken en eventueel bevingeren. Kamer leeg? Slede naar voren, afdrukken en klaar.

Het op deze manier ontladen tijdens de schiettoets resulteert automatisch in het feit dat jij gezakt bent!
Tijdens een gewone schietbeurt kon je een flinke uitbrander van de instructeur verwachten.

Vinger aan de trekker bij het ontladen betreft namelijk een veiligheidsfout!
Trekker overhalen na het ontladen is een absolute no-no....
Ontspannen dient te gebeuren via de ontspanhefboom, die zit er niet voor niets op!

Vindt het dan wel weer opmerkelijk dat deze procedure voor de sportschutter blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld is....
De P5 zal toch niet het enige wapen zijn met een dergelijke veiligheidsvoorziening.

Grtz,
Marcel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #122 Gepost op: 18 maart 2013, 12:08:54
Ik snap niet zo goed waarom de sportschutters er iedere keer aan de haren worden bijgesleept. De procedure zoals Diamondback beschrijft is de algemene procedure om een wapen te ontladen, ook bij Defensie. Kennelijk is de politie hierin afwijkend ten opzichte van sportschutters en Defensie.

Overigens lees ik nergens iets over vinger aan de trekker tijdens het ontladen. Ik lees alleen dat er aan het eind van de procedure wordt afgedrukt. In de voorgaande stappen is er geen vinger aan de trekker.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #123 Gepost op: 18 maart 2013, 12:15:13
Marcel,

Zie hier hoe klein jullie wereld is als we het over vuurwapens in het algemeen hebben en vuistvuurwapens in het bijzonder.

Het is juist precies andersom: de Walther is één van de weinige merken die een decockinglever hebben. De Sig's, H & K, een paar Ruger's, een paar Beretta's - dan hebben we het wel zo'n beetje gehad.
Sterker nog: decockinglevers zijn welhaast een unicum en vaak genoeg zitten ze dan ook nog eens in de trekker.

Kleinkalibersportpistolen met een decockinglever? Ik moet de eerste nog tegen komen (bij gebrek aan het tegenkomen van een Sig P210 in .22). CZ, Browning, Colt, Tanfoglio, S & W-pistolen, Glock's, groot aantal Beretta's, alle modellen op basis van het 1911-design (boatload!) - ik kan nog wel even doorgaan, pistolen zijn er in zoveel smaken, geuren en kleuren - er zijn vele malen meer pistolen in alle kalibers, type en model waarbij er geen ontspanhefboom aanwezig is en bij een eventuele aanwezigheid ook nog eens in de trekker verwerkt zit.

De discussie over leeg, geladen of doorgeladen daargelaten, we mogen er toch wel met zijn alle over eens zijn dat we een wapen nooit gespannen gaan opbergen. Dan heb je dus 2 opties: of je bedient de trekker of je demonteert ter plekke tot op de trekkergroep je pistool.

Dus is het credo heel simpel als sportschutter, BC of veiligheidsfunctionaris.
Magazijn eruit, slede naar achteren, kamer checken. Kamer leeg? Slede sluiten, afdrukken richting kogelvanger en opbergen.

een dergelijke veiligheidsvoorziening.

Als laatste nog even dit:
Decockinglever, hammersafety, dropsafety, magsafety (haat ik! zeker in een wapen zonder externe hamer of decockinglever), veiligheidspal, kogelwerende vesten, ontlaadblokken, lockers, pistoolkluizen - allemaal veiligheidsvoorzieningen.

Er is 1 veiligheidsvoorziening in het dagelijkse leven in het algemeen en bij de omgang met vuurwapens in het bijzonder die vele malen beter is.
Je vindt hem niet in je wapen, niet als fashionstatement en ook niet in je bureau.

De grootste veiligheid zit tussen je oren. Je moet weten wat je doet. Je moet weten wat de gevolgen zijn van een handeling. Dat bedoel ik met mindset. Als je dus je wapen doorgeladen opbergt in je locker, dan kan het gevolg zijn dat het wapen bij brand af kan gaan.

Als jullie daar allemaal vrede mee hebben omdat dat de regel is en men als dooddoener (damn,... over slechte woordkeus gesproken...) roept: Gaat toch al jaren goed zo? - prima. Maar aanvaard dan ook de gevolgen - zoals Peter71 het al zo treffend heeft verwoord - het dus bij brand met een paar monitoren volhozen van een politiebureau. En dat is dan nog in het geval dat het daarbij blijft.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #124 Gepost op: 18 maart 2013, 13:35:04
Marcel,

Zie hier hoe klein jullie wereld is als we het over vuurwapens in het algemeen hebben en vuistvuurwapens in het bijzonder.
(...)
DB, ik denk dat dit toch een groot gedeelte te maken heeft met opleiding. In tegenstelling tot de sportschutters hebben de meeste mensen die profesioneel gebruik maken van een vuurwapen maar met 1 (of in sommige gevallen 2) vuurwapens ervaring. En als dat enige wapen nu ook nog eens de P5 is dan is het niet heel ongebruikelijk voor de mensen om dan aan te nemen dat dit systeem voor de meeste wapens geld.

Zelf heb ik wel enige ervaring en kennis van andere wapens, echter zijn de wapens die ik ooit ontspannen heb ook gewoon uitgerust met een ontspanningshefboom. Voor mij zou het dan ook heel vreemd zijn om de trekker over te halen. Bij ons word namelijk geleerd en gedrilled om nooit aan de trekker te komen, tenzij je wilt schieten. Kom je tijdens andere handelingen dan het afdrukken wel aan de trekker heeft dit als minste geval een uitbrander van de IBT docent tot gevolg. Maar kan er zelfs ook toe leiden dat jou wapen word ongenomen.

Echter (en correct me if i'm wrong) met het nieuwe wapen zullen wij waarschijnlijk wel de ontlaad procedure krijgen zoals jij omschrijft aan gezien de P99 geen ontspanhefboom heeft. Dit zal dus wel een aardige change of mind worden bij de mensen, maar dit zal (zeker in het begin) wel een verhoogde kans geven op een ongewild schot. Want nu is bij het ontladen het dus een no go om de trekker aan te raken, en dan zal het feitelijk dus niet uitmaken als jij bij het ontladen vergeten was om eerst de houder uit het wapen te trekken (je merkt het alleen als je weer gaat laden aangezien er dan plots een patroon door de kamer vliegt  998765). Word zo'n fout wil gelijk afgestraft met een knal en flinke schrikreactie van diegene in de wapenkamer.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #125 Gepost op: 18 maart 2013, 13:49:39
Ik ga er vanuit dat de decocker ook weer op de hollandse variant zit.
Dus weinig nieuws daar. Wel zal de magrelease een nieuwigheidje zijn.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #126 Gepost op: 18 maart 2013, 17:12:46
Ik snap niet zo goed waarom de sportschutters er iedere keer aan de haren worden bijgesleept. De procedure zoals Diamondback beschrijft is de algemene procedure om een wapen te ontladen, ook bij Defensie. Kennelijk is de politie hierin afwijkend ten opzichte van sportschutters en Defensie.

Omdat er steeds gesproken wordt over de verschillen van procedures en voorschriften tussen de sportschutters en professionele gebruikers.

Overigens geldt de procedure bij de polite ook voor de FIOD en de Douane. Het zou mij niets verbazen dat dit ook geldt voor de collega's van de DJI en andere vuurwapendragende BOA's, aangezien deze allemaal zijn uitgerust met de P5.

Grtz,
Marcel


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #127 Gepost op: 18 maart 2013, 17:24:06
De nieuwe wather is altijd ontspannen, word namelijk gespannen door de trekker over te halen. Het is bij dat wapen niet mogelijk het gespannen te hebben behalve bij het bedienen van de trekker.

Betreft een dubbel action only.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #128 Gepost op: 18 maart 2013, 19:33:51
Zie hier hoe klein jullie wereld is als we het over vuurwapens in het algemeen hebben en vuistvuurwapens in het bijzonder.

Beetje kort door de bocht maar je hebt wel gelijk.

Mijn kennis en ervaring met vuurwapens gaat inderdaad niet verder dan dienstwapens van buitenlandse politiediensten en laten deze nou allemaal zijn uitgerust met een ontspanhefboom, al dan niet in combinatie met de safety (o.a. Sig Sauer P226, H&K USP, Beretta 92P).

Niet iedereen heeft een abonnement op de Gun Digest om op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.
Daar zijn speciale afdelingen voor.

On-topic:
Zolang er niet voldoende voorzieningen zijn om het wapen veilig te ontladen, zal de huidige situatie van doorgeladen vuurwapens in lockers/kluizen blijven. Dat dit mogelijk een gevaar oplevert bij eventuele brand, dat klopt. Maar dat is een ingecalculeerd risico vanuit de leiding en niet vanuit de collega.

Grtz,
Marcel


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #129 Gepost op: 18 maart 2013, 19:52:20
Mijn probleem met dit verhaal is 2 ledig.

We onderkennen het risico als aanvaadbaar wat het in mijn ogen niet is.
Het risico wordt niet gedragen door de leiding en de collega, maar door een ander.

Het is die brandweerman die die binnenaanval doet.