We moeten even een onderscheid maken tussen de wettelijke basis van de Politie (uit de Politiewet, verwoord in de Ambtsinstructie) en de wettelijke basis van militair bewakingspersoneel (uit het Besluit Geweldgebruik Defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak, verwoord in de Geweldsinstructie).
Hoewel de essentie in beginsel gelijk is, is dit voor een militaire bewaker (DBBO/burger dan wel militair) anders verwoord. Een militaire bewaker mag alleen uit voorzorg een vuurwapen ter hand nemen indien hij een dreiging op persoon of op een vitaal object vermoed. Dit is verwoord in artikel 11 van genoemd besluit:
Artikel 11
De bewaker mag slechts uit voorzorg een vuurwapen ter hand nemen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een situatie als bedoeld in artikel 9 ontstaat, waarin hij bevoegd is het vuurwapen te gebruiken. Zodra blijkt dat een dergelijke situatie zich niet voordoet, wordt het ter hand nemen van het vuurwapen beëindigd.
En daarbij behorende artikel 9, als verwijzing naar bescherming van personen en vitale objecten:
Artikel 9
1.
Het gebruik van een vuurwapen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder a, is slechts geoorloofd:
a.
tegen een persoon indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat die persoon een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd vuurwapen bij zich heeft en dat tegen personen zal gebruiken dan wel ander levensbedreigend geweld tegen personen zal gebruiken;
b.
tegen een persoon indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat die persoon een misdrijf pleegt jegens het object en dat er tevens sprake is van een aantasting van een vitaal belang van de krijgsmacht.
2.
Onder het plegen van een misdrijf als bedoeld in het eerste lid, onder b, worden mede begrepen de poging en de deelnemingsvormen, bedoeld in de artikelen 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht.
Volgens de militaire geweldsinstructie mag een bewaker van een militair object dus wel degelijk met getrokken wapen een situatie benaderen, bijvoorbeeld bij een vitaal object. De militaire geweldsinstructie spreekt dan nog niet van het gebruik van geweld, ondanks dat het vuurwapen wel degelijk gebruiksgereed is en ook als geweldsmiddel onmiddelijk beschikbaar is. Iedere vervolgstap waarbij het vuurwapen voor de toepassing van fysiek geweld wordt ingezet, hetzij als slag- of stootwapen (niet waarschijnlijk bij de Glocks van DBBO, maar wel voor militairen bewapend met Diemaco's), hetzij als vuurwapen (richten, gericht houden, of daadwerkelijk gebruik, inbegrepen waarschuwingsschot), is WEL gebruik van het vuurwapen en moet onverwijld gemeld worden.
Tot slot over de discussie omtrent ontladen: een vuurwapen hoort binnen eigen muren in principe altijd ontladen te zijn. Er is totaal geen noodzaak om een geladen wapen binnen eigen muren te hebben, en het levert zelfs extra onveiligheid op (hoewel menigeen nu wel zal zeggen dat dit niet zo is). Zoals DB al zegt: ieder vuurwapen dient behandeld te worden zijnde geladen, tenzij de gebruiker door middel van de daartoe geldende procedure heeft vastgesteld dat het wapen ontladen is. Ik moet er niet aan denken dat ik iedere morgen op goed vertrouwen een wapen uit een kluisje moet halen en zonder controle om mijn middel c.q. voor mijn borst moet hangen. Buiten dat het via de daarvoor geldende procedures wordt verplicht heb ik toch ook graag zelf de controle of mijn wapen geladen is of niet. Veiligheid moet je volgens mij niet laten afhangen van alleen techniek.