Het lijkt mij zo dat de meeste gewonden vallen bij de 'handelingen' met het vuurwapen. Vorig jaar nog een klpd'er die zichzelf door z'n hand schoot tijdens het (ont)laden. Eigenlijk heel simpel, zolang je er met je handjes vanaf blijft, hebben we ook geen ongewenste schoten..
Wat heeft het voor zin om te gaan laden en ontladen voor en na iedere dienst? Ik zie er totaal de meerwaarde niet van in. Als m'n bureau zodanig afbrandt, dat alle vuurwapens spontaan beginnen te knallen, dan zou ik 't al een topprestatie vinden als ie door de deur van m'n locker heen zou gaan.
We zijn nou eenmaal slecht getraind, kloten allemaal maar wat aan, en als ik collega's in een kleedruimte hoor doorladen, dan wens ik 'm de meest enge ziektes toe.. Laat dat ding lekker in je holster zitten en flikker 'm zo in je kast.. Heb je 'm nodig, haal dan de trekker over en hij doet 't altijd.. Of beter nog, de kans dat ie 't slechter doet dan bij iemand die er wel iedere dag een show van maakt, is er niet..
Ik heb al 17 jaar dezelfde patroonhouders, die ik al 17 jaar lang maximaal geladen bij me draag, en ik vrees dat m'n voorloper het wapen op z'n 18e kreeg en heeft gebruikt tot z'n pensioen. Ik heb werkelijk nog nooit iemand gehoord die dergelijke aanvoerstoringen heeft gekend. En al zou dat wel een goed argument zijn, dan wil ik die ook nog wel ontladen, maar de patroon in m'n Walther laat ik gewoon zitten..
Vuurwapens zijn totaal niet gevaarlijk, de mensen die ze bedienen wel.. Hoe minder een vuurwapen bediend wordt, hoe veiliger het is..