EHBO - plus

Auteur Topic: EHBO - plus  (gelezen 42888 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #150 Gepost op: 17 maart 2013, 19:40:25
Ik wordt trouwens gestoord van al die afkortingen en diverse opleidingen en dat is nou precies de reden dat ik hier aandring op duidelijkheid en slechts 4 keuzes:

EHBO
EHBO+
SIGMA
ALS

Het lijkt erop dat er tussen een leek en een professioneel hulpverlener 35 gradaties zitten, elk met een mooie afkorting.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #151 Gepost op: 17 maart 2013, 19:55:39
Een topic over Rode Kruis evenementen EHBO:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=72678
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 17 maart 2013, 19:57:52
Ik wordt trouwens gestoord van al die afkortingen en diverse opleidingen en dat is nou precies de reden dat ik hier aandring op duidelijkheid en slechts 4 keuzes:

EHBO
EHBO+
SIGMA
ALS

Het lijkt erop dat er tussen een leek en een professioneel hulpverlener 35 gradaties zitten, elk met een mooie afkorting.

Wat is ALS voor de lekenhulpverlener?

SIGMA had ik onlangs al gevraagd, volgens Golly gaat het om zelfstandig inzetbare hulpverleners maar om vrijwilligers die in kader van grote ongevallen en rampen ondersteunening bieden aan de professionele hulpverleners.

Misschien als je nog iets aandringt komt je uit op EHBO wat je kunt aanvullen met een module evenementenhulpverlening (training in samenwerking en organisatorische aspecten).

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #153 Gepost op: 17 maart 2013, 20:01:43
Met ALS bedoel ik de Advanced Life Support die niet door leken wordt gegeven.
Dit betreft de zorg die een ambulanceteam onder de vlag van een MMA mag uitvoeren.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 17 maart 2013, 20:11:20
Met ALS bedoel ik de Advanced Life Support die niet door leken wordt gegeven.
Dit betreft de zorg die een ambulanceteam onder de vlag van een MMA mag uitvoeren.

Als we terug gaan naar de initiele vraagstelling valt ALS af aangezien het gaat om de professionele medische hulpverleners (RAV of MMT).

Omdat het topic 'ervaren' EHBO-er en 'extra' EHBO handelingen door elkaar begon te lopen, een apart draadje.
Het doel is hier de regels en do's en don'ts op een rijtje te zetten.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #155 Gepost op: 17 maart 2013, 20:15:26
Ja klopt, maar ik zet het in dit rijtje er even bij om duidelijk aan te geven weke gradaties van hulpverlening je in totaal zou hebben.

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #156 Gepost op: 17 maart 2013, 20:36:03
Ondanks dat SIGMA een soort aanvullende EHBO opleiding is, hoort hij niet in het rijtje, omdat een deel van de handelingen niet door het SIGMA lid buiten de Geneeskunde Combinatie zonder ambulanceverpleegkundige mogen worden uitgevoerd. Ergo: het SIGMA lid wordt nooit op een evenement ingezet als zijnde SIGMA, tenzij het team formeel wordt ingezet.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #157 Gepost op: 17 maart 2013, 21:06:24
Advanced life support als aparte groep noemen heeft 1 bijkomend voordeel: dat betekent namelijk dat ook voor artsen geldt dat zij een ALS (gerelateerde) opleiding moeten hebben gehad. Differentieert een beetje tussen de bedrijfsartsen en de IC/SEH/traumatologie/cardio/etc. artsen
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #158 Gepost op: 17 maart 2013, 21:26:45
Advanced life support als aparte groep noemen heeft 1 bijkomend voordeel: dat betekent namelijk dat ook voor artsen geldt dat zij een ALS (gerelateerde) opleiding moeten hebben gehad. Differentieert een beetje tussen de bedrijfsartsen en de IC/SEH/traumatologie/cardio/etc. artsen
Bel jij de KNMV of moet ik het doen?
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

trudie kramer

• materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #159 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:48:36
Is het wellicht een idee om de verpleegkundigen op de ambulance eens te vragen, wat zij denken wat wij als EHBO-er, extra zouden kunnen aanleren, buiten de basis-EHBO? Ik stel voor om eens met de overkoepelende organisatie van ambu-verpleegkundigen om de tafel te gaan zitten en dit bespreekbaar te maken.
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945