Wordt er wel eens gecatheteriseerd in de ambulance?

Auteur Topic: Wordt er wel eens gecatheteriseerd in de ambulance?  (gelezen 7035 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Gepost op: 14 maart 2013, 22:06:39
Wordt er wel eens gecatheteriseerd op de ambulance? Vandaag op de afdeling vroegen we ons dat af...

Ik dacht van niet, maar ik kon me voorstellen dat het bij een astma cardiale wel handig zou kunnen zijn en zo zijn er vast wel meer casuistieken waar bij het voor kan komen




Kanarie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 283
Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2013, 22:17:24
Even om alle onduidelijkheid weg te nemen: Bedoel je een hartcatheterisatie of een urinecatheter?


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2013, 22:20:02
Even om alle onduidelijkheid weg te nemen: Bedoel je een hartcatheterisatie of een urinecatheter?

ha, sorry, is wat onduidelijk zo he, ik bedoel uiteraard een urine/blaas catheter


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2013, 22:40:18
Om nog meer onduidelijkheid weg te nemen op of in de ambulance?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2013, 22:52:55
Wordt er wel eens gecatheteriseerd op de ambulance? Vandaag op de afdeling vroegen we ons dat af...

Ik dacht van niet, maar ik kon me voorstellen dat het bij een astma cardiale wel handig zou kunnen zijn en zo zijn er vast wel meer casuistieken waar bij het voor kan komen

Nee tenzij...

Wij hebben de spullen niet want het hoort niet in de eerste aanval, ook niet bij astma cardiale. Wel overweeg ik een poging vanuit mijn ervaring als het een rit naar de poli kan schelen omdat het de VIG'er niet lukt, in een verzorgingshuis bijvoorbeeld.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2013, 10:47:14
Vanuit hetzelfde oogpunt als  CM heb ik ook wel eens pogingen ondernomen,  zowel bij mannen als vrouwen, om een rit richting poli uit te sparen.
Geloof niet alles wat je denkt.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2013, 17:51:17
geven jullie bij een Astma cardiale dan wel al lasix IV? Want waar blijft diegene's urine productie dan als het een snelle werking heeft?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2013, 18:11:52
geven jullie bij een Astma cardiale dan wel al lasix IV? Want waar blijft diegene's urine productie dan als het een snelle werking heeft?

Robin,

Ik denk niet dat het constructief is dat je retorische vragen gaat stellen. Bovendien, hoewel furosemide redelijk snel werkend is, het is nauwelijks een issue in de ambulancezorg: we zijn overal binnen een redelijke termijn. Het inbrengen van een catheter (in welke holte dan ook) vereist een aseptisch techniek, en dat is niet de prioriteit bij iemand met acuut falen.

Om de discussie weer op een hogere niveau te trekken wil ik je aansporen om te gaan onderzoeken welke literatuur er is over furosemide in de acute fase. Met name leidt een combinatie van furosemide en morfine tot een hogere mortaliteit bij deze categorie mensen. Een veel betere strategie is waarschijnlijk CPAP gecombineerd met parenterale nitro o.i.d.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2013, 19:26:49
Maar waarom staat furosemide dan nog wel in het protocol astma cardiale?
Bij ons wordt het dan ook gewoon driftig gegeven!

En als ik online zoek op de combinatie vind ik met name artikelen die aangeven dat de mortaliteit daalt, tenzij furosemide in hoge dosering wordt gegeven.

Over katheteriseren:
Ik ben benieuwd of geen van de RAV-en de blaas katheteriseert, want bv in het protocol fluxus post-partum staat blaascatheterisatie specifiek als handeling benoemd.
Verloskundigen bij ons geven aan te betreuren dat wij dit niet doen, ons verweer is de vaardigheid en de hier al eerder genoemde vereiste aseptische werkwijze.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2013, 19:53:00
Maar waarom staat furosemide dan nog wel in het protocol astma cardiale?
Bij ons wordt het dan ook gewoon driftig gegeven!

En als ik online zoek op de combinatie vind ik met name artikelen die aangeven dat de mortaliteit daalt, tenzij furosemide in hoge dosering wordt gegeven.

Over katheteriseren:
Ik ben benieuwd of geen van de RAV-en de blaas katheteriseert, want bv in het protocol fluxus post-partum staat blaascatheterisatie specifiek als handeling benoemd.
Verloskundigen bij ons geven aan te betreuren dat wij dit niet doen, ons verweer is de vaardigheid en de hier al eerder genoemde vereiste aseptische werkwijze.

Waarom wordt het nog driftig gegeven? Omdat een protocol, per definitie, verouderd is op het moment dat het uitkomt. Daarnaast is de LAMP vrij conservatief in haar beleid.

Furosemide is een prima middel in onderhoud maar minder geschikt bij acuut exacerbatie, om de reden dat je al aangaf.

Catherisatie wordt gezien als een minder belangrijk handeling, je redt er namelijk geen levens mee. Je hebt wel een punt als het om de verloskunde gaat. Persoonlijk zie ik niet zoveel verloskundige clienten. Maar dat kan natuurlijk van pleeg tot pleeg verschillen.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon