Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013

Auteur Topic: Dodelijke aanrijding met politieauto Noord Brabantlaan - Eindhoven 15-03-2013  (gelezen 37726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Klopt helemaal zie ik ook regelmatig maar zullen we eerst het onderzoek afwachten of dat in dit geval ook van toepassing zou zijn.


Ewald_TrafficS

  • beroepsverkeersregelaar traffic support
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Volgens mij zijn er bepaalde richtlijnen binnen de politie met hoge snelheid rijden met prio 1.
Daarmee bedoel ik de snelheid op de weg ter plaatste en de snelheid die daarboven mag liggen gereden door (on)opvallende politievoertuig met optische en akoustische signalen?.

voorbeeld:
Als er een prio 1 melding is voor politie en binnen de bebouwde kom mag 50 gereden worden en bij zo,n melding mogen ze 20 km sneller rijden
oftwel 50+20=70km per uur.

Wie kent deze richtlijnen toevallig, of wie weet of deze wel bestaan.
Beroepsverkeersregelaar Project Coördinator Bhv,er Event Security Officer en amateur fotograaf


viffer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Politie heeft vrijstelling van vrijwel het gehele RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) en WVW (Wegen VerkeersWet) met of zonder akoestische/optische signalen. De bekende artikel 5 (gevaar of hinder veroorzaken) valt overigens niet onder de vrijstelling.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Volgens mij zijn er bepaalde richtlijnen binnen de politie met hoge snelheid rijden met prio 1.
Daarmee bedoel ik de snelheid op de weg ter plaatste en de snelheid die daarboven mag liggen gereden door (on)opvallende politievoertuig met optische en akoustische signalen?.

voorbeeld:
Als er een prio 1 melding is voor politie en binnen de bebouwde kom mag 50 gereden worden en bij zo,n melding mogen ze 20 km sneller rijden
oftwel 50+20=70km per uur.

Wie kent deze richtlijnen toevallig, of wie weet of deze wel bestaan.

Wij noemen het de brancherichtlijn. Deze zegt dat je bibeko en bubeko +40 mag rijden. Dus 50 + 40 = 90.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Artikel 3 punt 4:
4.Naast de in het derde lid genoemde eisen bevat de in het eerste en tweede lid bedoelde richtlijn ten aanzien van de bestuurder van het voorrangsvoertuig de volgende eisen:
•   a.het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 km per uur;
•   b.een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het verkeer op de rijbaan, met een snelheid van maximaal 80 km per uur. Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km per uur, mag op de vluchtstrook maximaal 50 km per uur worden gereden;
•   c.de rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen afwijken.

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/geldigheidsdatum_15-03-2013 van www.overheid.nl

In dit geval zou het mogelijk 50 (normaal) + 40 en in uitzonderlijk geval nog harder met toestemming.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,086
En dan is er nog een uitzonderingsbepaling voor de meldplicht:

Citaat
Van de verplichting tot melding vooraf aan de meldkamer zijn vrijgesteld: arrestatieteams,
observatieteams en eenheden belast met persoonsbeveiliging en eenheden belast met
[on]opvallende surveillance t.b.v. de verkeershandhaving.

En dan nog, het is een meldplicht. De meldkamer kan slechts adviseren niet af te wijken van de brancherichtlijn. Zij kunnen niet zeggen dat je niet af mag wijken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Maar ik vind het wel knap dat ze een auto met gillende sirene op een busbaan (dus redelijk rustig qua verkeer) niet gezien heeft. Misschien had ze oordopjes in?[citaat]

Is het nu zien of horen???wat horen betreft is vaak erg lastig om te bepalen waar het vandaan komt, en om maar te zwijgen over het moment van het horen, dat is meestal erg laat.

Het is en blijft gewoon triest wat er is gebeurd voor beide partijen, maar ga nu niet speculeren/ veroordelen over oordopjes etc wand dove mensen mogen ook gewoon fietsen,brommer rijden etc
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Erik van Wijngaarden

  • Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Laten we niet vergeten dat 'branche richtlijnen' een theoretische werkelijkheid weergeven. Zoals de meeste personen die ervaring hebben met het rijden met O&G is de praktijk weerbarstiger. Omstandigheden zijn niet altijd ideaal en de vrijstelling van het RVV is eveneens aan voorwaarden gebonden (gerelateerd aan werkzaamheden en noodzaak). De bestuurder van een spoedvoertuig zal zelf iedere keer de afweging moeten maken of zijn rijstijl gezien de omstandigheden aanvaardbaar zijn. Helaas gaat het rijden met O&G ook wel eens mis, met veelal kleine, maar soms ook zeer ernstige gevolgen. De feiten en omstandigheden zullen uiteindelijk een bijdrage leveren aan de beoordeling van een incident door het Openbaar Ministerie. De politie zal in dergelijke gevallen, zo veel als praktisch mogelijk is, proberen zo objectief mogelijk het onderzoek te laten plaatsvinden (andere politieonderdeel dan lokaal) en wanneer de ernst van het incident hier om vraagt de inzet van de Rijksrecherche. Elk individueel incident moet dus als afzonderlijk geval worden benaderd. Dergelijke incidenten zijn niet 'met een schaartje te knippen'. Al met al incidenten waar niemand vrolijk van wordt...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Verslaggever Jan Waalen op de plek waar Memphis van Veen werd doodgereden door een politieauto

Verslaggever Jan Waalen op de plek waar Memphis van Veen werd doodgereden door een politieauto
omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013


Arrestatieteam politie schept scooter in Eindhoven, vrouw (18) dood

Arrestatieteam politie schept scooter in Eindhoven, vrouw (18) dood
omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013
De 18-jarige Memphis van Veen uit Eindhoven is vrijdagmiddag overleden nadat ze geschept werd door een onopvallende politieauto. Het ongeluk gebeurde kort na een uur 's middags op de kruising van de Noord Brabantlaan en de Welschapsedijk.


Vrouw (18) dood na aanrijding met politiewagen in Eindhoven

Vrouw (18) dood na aanrijding met politiewagen in Eindhoven
omroepbrabant·    
Gepubliceerd op 15 mrt 2013


Opstootje met de politie na dodelijke aanrijding Eindhoven

Opstootje met de politie na dodelijke aanrijding Eindhoven
omroepbrabant·    
Gepubliceerd op 15 mrt 2013


Ooggetuige over dodelijke aanrijding Eindhoven

Ooggetuige over dodelijke aanrijding Eindhoven
omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013


Tweede oogetuige over dodelijke aanrijding Eindhoven

Tweede oogetuige over dodelijke aanrijding Eindhoven
omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vrouw dood na aanrijding met politie

Vrouw dood na aanrijding met politie
studio040nl·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013
Citaat
Een 18-jarige vrouw op een bromfiets is vanmiddag door een arrestatieteam van de politie op de Noord Brabantlaan geschept. De vrouw overleed ter plekke.

Het ongeluk gebeurde op de kruising van de Noord Brabantlaan met de Welschapsedijk. De auto van het arrestatieteam reed op dat moment met een hoge snelheid over de busbaan. Het arrestatieteam was op weg naar Bergeijk. Een verwarde man dreigde daar met een vuurwapen.



Vrouw (18) overleden bij ongeluk met politieauto

Vrouw (18) overleden bij ongeluk met politieauto
edtvnl·      
Gepubliceerd op 15 mrt 2013
Citaat
Een 18-jarige vrouw op een brommer is aangereden door een arrestatieteam van de politie, dat op weg was naar een melding in Bergeijk. De vrouw overleed ter plekke.
Samen sterk in de hulpverlening!