Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn

Auteur Topic: Meldkamercentralist MKA moet verpleegkundige zijn  (gelezen 11087 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #10 Gepost op: 20 november 2013, 16:47:20
Citaat van: Defender link=msg=1221478 date=1384948188
Ben het totaal niet eens met meneer de Nooij. Kennis zit hem juist in het uitvragen. Daar kan je het verschil uitmaken. Uitgifte is "simpel" weg op de knop drukken. In de aanname moet je de juiste meldingskwalificatie en inschatting maken. Een simpele duidelijke melding van "hier staat een woning in de brand" is nog voor iedereen aan te nemen bijvoorbeeld. Men vergeet alleen dat het overgrote deel van de 112'tjes die binnen komen niet duidelijk zijn. Mensen weten dan vaak niet wat precies het probleem is of wat ze nodig hebben. Hier zit de kennis en kracht van iemand met veldervaring. Helaas zien bestuurders en leidinggevenden dit anders. Vandaar ook dat die rood,witte en gele auto's steeds meer voor niets naar buiten gaan. Met alle risico's die daar weer aan hangen...

En wat dan met de particuliere callcenters die de E-call bij een verkeersongeluk beantwoorden? Dat zijn dan toch al helemààl geen experten? Nochtans had ik de indruk in het andere topic dat je hierover wél zeer enthousiast bent?

Wie beslist trouwens in Nederland welke middelen in de eigen discipline worden uitgestuurd? Degene die aanneemt of degene die uitstuurt?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 22 november 2013, 02:29:08
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1221562 date=1384962440
En wat dan met de particuliere callcenters die de E-call bij een verkeersongeluk beantwoorden? Dat zijn dan toch al helemààl geen experten? Nochtans had ik de indruk in het andere topic dat je hierover wél zeer enthousiast bent?

Wie beslist trouwens in Nederland welke middelen in de eigen discipline worden uitgestuurd? Degene die aanneemt of degene die uitstuurt?

Dat zijn ook gewoon leken die een noodoproep doorgeven.
Leg me nu eens uit WAAROM het nu zo onlogisch is om een agent een politietelefoontje aan te laten nemen en een agent de politieauto te laten sturen. Idem voor ambu en brandweer... Schoenmaker/leest?

Dhr de Nooij verkoopt m.i. het aanschaffen van een duur flutsysteem. Afschaffen, en terug naar een normaal systeem.
Arts  www.alphalog.nl


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #12 Gepost op: 22 november 2013, 09:55:17
Ik ben het voor een deel wel met hem eens dat als je eerst jarenlang in een gespecialiseerde verpleegfunctie hebt gewerkt die ervaring je werk als centralist kan beïnvloeden. Zowel positief als negatief.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #13 Gepost op: 22 november 2013, 10:05:30
Citaat van: Delta link=msg=1221959 date=1385083748
Dat zijn ook gewoon leken die een noodoproep doorgeven.
Leg me nu eens uit WAAROM het nu zo onlogisch is om een agent een politietelefoontje aan te laten nemen en een agent de politieauto te laten sturen. Idem voor ambu en brandweer... Schoenmaker/leest?

Dhr de Nooij verkoopt m.i. het aanschaffen van een duur flutsysteem. Afschaffen, en terug naar een normaal systeem.

 O0
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #14 Gepost op: 22 november 2013, 16:34:45
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1221562 date=1384962440
En wat dan met de particuliere callcenters die de E-call bij een verkeersongeluk beantwoorden? Dat zijn dan toch al helemààl geen experten? Nochtans had ik de indruk in het andere topic dat je hierover wél zeer enthousiast bent?

Wie beslist trouwens in Nederland welke middelen in de eigen discipline worden uitgestuurd? Degene die aanneemt of degene die uitstuurt?

E-call is niet anders dan een automatische melding. Netzoals inbraakalarmen, overvalalarmen en brandalarmen zijn er een aantal voorwaardes gesteld waar een alarm aan moet voldoen. Een aantal sensoren in het voertuig geeft aan dat het voertuig betrokken is bij een ongeval. De auto maakt dan automatisch verbinding met een particuliere alarmcentrale. Deze vragen aan het slachtoffer wat er gebeurd is en of men professionele hulp moet hebben. Vervolgens wordt dit doorgebeld aan de 112-meldkamer.

Jou tweede vraag is een stuk moeilijker te beantwoorden en verschilt ook per discipline en meldkamer. De ene meldkamer werk met gescheiden aanname en uitgifte. Ook zijn er meldkamers waarbij de hulpdiensten elkaars meldingen aannemen.
Voor de ambulance is dit in principe het uitvraagsysteem dat men in de meeste meldkamers al gebruikt. Hier komt een inzetvoorstel uit bijvoorbeeld 2 ambu's en een mmt.
Bij de brandweer hangt het vooral af aan de meldingsclassificatie die bij de aanname van de melding wordt gekozen door de centralist. Aan de meldingsclassificatie hangt dan weer een vooraf afgesproken inzetvoorstel vast. In principe wordt gewoon volgens dit voorstel gealarmeerd maar hier kan van afgeweken worden.
Bij de politie is het vooral de aanname centralist die de situatie moet inschatten. Bij sommige meldkamers bepaalt de aanname centralist ook of er met toestemming (zwaailicht en sirene) gereden mag worden.
Over het algemeen is het dus de aanname centralist die bepaalt wat er gestuurd wordt. In de praktijk is het niet zo zwart wit en is het eigenlijk iedere situatie weer anders.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #15 Gepost op: 22 november 2013, 18:47:59
Citaat van: Delta link=msg=1221959 date=1385083748
Leg me nu eens uit WAAROM het nu zo onlogisch is om een agent een politietelefoontje aan te laten nemen en een agent de politieauto te laten sturen. Idem voor ambu en brandweer... Schoenmaker/leest?

Op zich is het niet "onlogisch" maar het is zonder twijfel wél relatief duur om zo een technisch geschoolde politieman achter de telefoon te plaatsen waardoor hij veel van zijn aangeleerde technieken niet kan gebruiken. Bovendien kan volgens mij de aanname even goed door een opgeleide burgerkracht worden uitgevoerd. De beslissing over de inzet van middelen en deze vervolgens dispatchen hoort al meer thuis bij een politieman maar ook dat lijkt mij niet absoluut een noodzaak voor kwalitatief werk.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #16 Gepost op: 22 november 2013, 18:52:08
Citaat van: Defender link=msg=1222126 date=1385134485
E-call is niet anders dan een automatische melding. Netzoals inbraakalarmen, overvalalarmen en brandalarmen zijn er een aantal voorwaardes gesteld waar een alarm aan moet voldoen. Een aantal sensoren in het voertuig geeft aan dat het voertuig betrokken is bij een ongeval. De auto maakt dan automatisch verbinding met een particuliere alarmcentrale. Deze vragen aan het slachtoffer wat er gebeurd is en of men professionele hulp moet hebben. Vervolgens wordt dit doorgebeld aan de 112-meldkamer.

Ja goed maar die privé-centralist zal toch ook ergens een classificatie moeten toepassen en de feiten moeten interpreteren? Er is immers in dat geval geen rechtstreeks contact tussen 112 en de slachtoffers. De communicatieketen is maar zo sterk als de zwakste schakel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 22 november 2013, 18:53:44
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1222157 date=1385142479
Op zich is het niet "onlogisch" maar het is zonder twijfel wél relatief duur om zo een technisch geschoolde politieman achter de telefoon te plaatsen waardoor hij veel van zijn aangeleerde technieken niet kan gebruiken. Bovendien kan volgens mij de aanname even goed door een opgeleide burgerkracht worden uitgevoerd. De beslissing over de inzet van middelen en deze vervolgens dispatchen hoort al meer thuis bij een politieman maar ook dat lijkt mij niet absoluut een noodzaak voor kwalitatief werk.
Ik vermoed dat een agent niet zomaar achter de telefoon wordt gezet, maar dat hij daar dan zelf ook voor gekozen zal hebben. Verder is het wel een enorm pluspunt als er iemand achter de knoppen zit die zelf actief is of is geweest op straat, en dus exact weet waar hij/zij het over heeft. En ook weet hoe er in de auto gedacht kan worden.
Dat geld precies ook zo voor brandweercentralisten. Doordat zij zelf vaak actief brandweerman/vrouw zijn kunnen zij doelgericht mee denken. Dus zelfs de eenheden op straat zijn er blij mee als er een vakgenoot achter de knoppen zit. ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 22 november 2013, 19:35:20
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1222158 date=1385142728
Ja goed maar die privé-centralist zal toch ook ergens een classificatie moeten toepassen en de feiten moeten interpreteren? Er is immers in dat geval geen rechtstreeks contact tussen 112 en de slachtoffers. De communicatieketen is maar zo sterk als de zwakste schakel.

Dus iedere randdebiel kan een medische werkdiagnose/indicatie stellen en op basis daarvan de juiste instructies t.b.v. de omstanders geven volgens jou? Hoe zit dat overigens met het medisch beroepsgeheim als ik een agent aan de telefoon krijg? Hoe is de regeling m.b.t. het tuchtrecht of moeten we dan maar de programmeur aansprakelijk stellen?! ::)

Gestructureerde uitvraagsystemen/protocollen? Geen probleem... Maar wel met iemand achter de telefoon die verstand van zaken heeft en klinisch kan redeneren. Dat stukje kennis en ervaring is iets wat een computerprogramma of protocol nooit kan reproduceren...

Citaat van: Peter71 link=msg=1222159 date=1385142824
Ik vermoed dat een agent niet zomaar achter de telefoon wordt gezet, maar dat hij daar dan zelf ook voor gekozen zal hebben. Verder is het wel een enorm pluspunt als er iemand achter de knoppen zit die zelf actief is of is geweest op straat, en dus exact weet waar hij/zij het over heeft. En ook weet hoe er in de auto gedacht kan worden.
Dat geld precies ook zo voor brandweercentralisten. Doordat zij zelf vaak actief brandweerman/vrouw zijn kunnen zij doelgericht mee denken. Dus zelfs de eenheden op straat zijn er blij mee als er een vakgenoot achter de knoppen zit. ;)

Ik heb uit vrij betrouwbare bron begrepen dat de kruisbestuiving tussen politie en brandweer ook niet altijd vlekkeloos verloopt...


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #19 Gepost op: 22 november 2013, 20:36:03
Dat laatste klopt: bij multi-meldingen is het bijna standaard dat informatie gemist wordt doordat maar één discipline de melder spreekt. M.i. Is een vast uitvraagprotocol alleen al om die reden van belang.
Wout