Ambulance over de kop geslagen bij ongeval A10 - Amsterdam 22-03-2013

Auteur Topic: Ambulance over de kop geslagen bij ongeval A10 - Amsterdam 22-03-2013  (gelezen 9575 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2013, 10:50:00
Paar zaken:
- De grijze auto die op z'n kop op de rijbaan ligt, lijkt mij meer een Mercedes dan een Ford Sierra
- Weegt een dergelijke Volvo echt maar 1400 kg?

Lijkt me lastig om op basis van aannames/schattingen een gewichtsberekening te maken, maar ik ben het met je eens dat de schijn van een (te) zware aanhanger hier wel blijft hangen!

ja toen ik mijn antwoord typte had ik een Mercedes ingevuld (tis een S-klasse van +-1600kg)... Toen wijzigde ik hem naar een Siera. die lichter is. Maar bij nader inzien is het toch een oude S-klasse.
dan is toch het totaalgewicht al gauw zzo'n 2200 kg achter die volvo... van plusminus 1400kg.
Dit soort combinaties zie je heeel vaak rijden. en het klopt vaak allemaal niet.
De rijbewijzen zijn vaak okee maar het max trekgewicht niet.

Een (grote) middenklasser auto op een auto-aanhanger... achter een middenklasser... dat klopt niet. daar moet qua trekgewicht toch echt wel een Transporter, Nissan patrol, Range Rover, of andere zware auto met zware motor oid voor zitten.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2013, 11:07:10
ja toen ik mijn antwoord typte had ik een Mercedes ingevuld (tis een S-klasse van +-1600kg)... Toen wijzigde ik hem naar een Siera. die lichter is. Maar bij nader inzien is het toch een oude S-klasse.
dan is toch het totaalgewicht al gauw zzo'n 2200 kg achter die volvo... van plusminus 1400kg.
Dit soort combinaties zie je heeel vaak rijden. en het klopt vaak allemaal niet.
De rijbewijzen zijn vaak okee maar het max trekgewicht niet.

Een (grote) middenklasser auto op een auto-aanhanger... achter een middenklasser... dat klopt niet. daar moet qua trekgewicht toch echt wel een Transporter, Nissan patrol, Range Rover, of andere zware auto met zware motor oid voor zitten.
Het totaalgewicht van dit trekkend voertuig is nog niet zo'n probleem. De gewichtsverdeling van 80% voor/20% achter maakt het een slechte trekauto. Met een BMW 5/7 Rijdt je een stukje stabieler bij hetzelfde voertuiggewicht door de 50%/50% gewichtsverdeling. Ook de door jou aangehaalde VW Transporter vind ik niet zo'n geschikte trekauto, al het gewicht zit voorin. Tenzij je net als de gemiddelde aannemer de laadruimte vol hebt liggen dwarrel je ook alle kanten op als de aanhanger begint te stuiteren.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2013, 11:13:12
Een Transporter swb weegt leeg meer dan 1800 kg. rijklaar al meer dan 1900 kg en met 1 of 2 personen er in en nog nie eens wat lading toch al meer dan 2000 kilo.
dan is ongeveer 2200kg achter en 2000 of 2100kg voor toch aardig 50/50 he?   O0

En een 5 of 7 serie is geen middenklasser he?  O0


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2013, 11:40:26
Een Transporter swb weegt leeg meer dan 1800 kg. rijklaar al meer dan 1900 kg en met 1 of 2 personen er in en nog nie eens wat lading toch al meer dan 2000 kilo.
dan is ongeveer 2200kg achter en 2000 of 2100kg voor toch aardig 50/50 he?   O0

En een 5 of 7 serie is geen middenklasser he?  O0
Ik had het over de gewichtsverdeling op de assen van het trekkend voertuig, dus 50% vooras, 50% achteras.  ;) Een oude volvo met zware motor voorin en zo goed als niets achterin is makkelijk om zijn as te trekken door een aanhanger. Kijk maar eens naar de laatste Top Gear aflevering. Daarin zetten ze een 5-Serie touring en een 850 op een zelfgebouwd vlot om de rivier over te steken. Bij de BMW blijft het vlot zo goed als recht, met de 850 erop gaat het hele zootje bijna voorover. Dat is het verschil tussen 50/50 of 80/20.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2013, 11:42:59
Neehoor de 13-354 is nog over :-) (die was inmiddels vervangen door een Ex- ambu uit 1 vd noordelijke regio's geloof ik)

http://www.youtube.com/watch?v=bipd11uyBMU
Die is gehuurd, geen AA voertuig dus.. en inmiddels heeft die het ook begeven begreep ik...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2013, 12:38:31
Ik had het over de gewichtsverdeling op de assen van het trekkend voertuig, dus 50% vooras, 50% achteras.  ;) Een oude volvo met zware motor voorin en zo goed als niets achterin is makkelijk om zijn as te trekken door een aanhanger. Kijk maar eens naar de laatste Top Gear aflevering. Daarin zetten ze een 5-Serie touring en een 850 op een zelfgebouwd vlot om de rivier over te steken. Bij de BMW blijft het vlot zo goed als recht, met de 850 erop gaat het hele zootje bijna voorover. Dat is het verschil tussen 50/50 of 80/20.

Okee maar 80-20 is wel wat overdreven hoor.... Tis niet zo dat bij een Volvo van 1400kg er 1100 kg op de vooras hangt en 300 op de achteras.


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2013, 14:28:23
Okee maar 80-20 is wel wat overdreven hoor.... Tis niet zo dat bij een Volvo van 1400kg er 1100 kg op de vooras hangt en 300 op de achteras.
Ik was iets te enthousiast, 65/35 zou het onbeladen moeten zijn.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2013, 16:32:12
Paar zaken:
- De grijze auto die op z'n kop op de rijbaan ligt, lijkt mij meer een Mercedes dan een Ford Sierra
- Weegt een dergelijke Volvo echt maar 1400 kg?

Lijkt me lastig om op basis van aannames/schattingen een gewichtsberekening te maken, maar ik ben het met je eens dat de schijn van een (te) zware aanhanger hier wel blijft hangen!

Beetje offtopic, maar de grijze auto die op zijn kop ligt is een Lexus LS400....  En jah, die wegen zo'n 1800 tot 1900kg.....


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2013, 18:02:57
ja, die lexus zou graag een mercedes willen zijn.
Helaas lijkt ie daar ook meer op dan op een lexus


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2013, 23:29:39
Beetje offtopic, maar de grijze auto die op zijn kop ligt is een Lexus LS400....  En jah, die wegen zo'n 1800 tot 1900kg.....

fout. is toch echt een Mercedes S-klasse. (W126) zie wiki en google en draai je scherm dan maar om. O0