Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 160502 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #210 Gepost op: 20 maart 2011, 20:54:52
Ik snap het, ik dacht ook meer in het algemeen niet zozeer aan jou casus. :)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #211 Gepost op: 20 maart 2011, 20:58:58
Ja, dan kan ik me ook jouw manier van denken voorstellen!  ;) 1+1=2 en een reden tot een nader onderzoekje heb je zo!

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Reactie #212 Gepost op: 21 maart 2011, 02:23:09
In zo'n geval proberen we z.s.m. contact te leggen met de huisarts van de patiënt, zodat deze uitsluitsel kan geven. Zeldzame situaties, maar shit happens.  O0

Edit: de huisarts is op de hoogte van de wensen van de patiënt. Of bestaan hier ook weer uitzonderingen op? (heb ik nog niet meegemaakt, maar ik kijk nergens meer van op)

Ik denk dat de huisarts in lang niet alle gevallen op de hoogte is van de wensen van de patiënt. In de meeste gevallen alleen als hij betrokken was bij de besluitvorming rondom het niet reanimeren beleid. In een verzorgings- of verpleeghuis is soms nog wel een adminstratie van het beleid, maar dat is erg verschillend per instelling. Het bellen van de huisarts is een mogelijk, maar tijdrovend. Wat doe je dan, wacht je op een antwoord, of begin je met reanimeren?

(Dinges, vervelende situatie waar jij denk ik niet veel aan kon doen. In welke setting was je aanwezig in het verzorgingshuis, burgerhulp of professioneel?).

Het zal aan mijn tak van beroep liggen, maar als er een reanimatie is waarbij de familie niet wil dat er gereanimeerd wordt zonder dat er een penning aanwezig is, krijg ik toch lichte argwaan. Dan ga ik toch eens goed naar de feiten en omstandigheden ter plaatse kijken.....

Toch is dat denk ik niet zo'n hele gekke situatie. Ik zou er ook een onaangenaam gevoel bij krijgen en meer willen weten. Maar met name bij ouderen zul je vaak geen penning aantreffen, terwijl de patiënt toch tegen zijn familie de wens heeft geuit niet gereanimeerd te willen worden. Rechtsgeldig is dat niet, wel lastig.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #213 Gepost op: 21 maart 2011, 12:43:03
mag ik m eens even omdraaien?

Wat als er een penning is maar je door omstanders/familie te verstaan wordt gegeven dat de persoon gered moet worden? Wat doe je dan, ga je dan uit overweging van de eigen veiligheid reanimeren?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #214 Gepost op: 21 maart 2011, 13:15:21
In welke setting was je aanwezig in het verzorgingshuis, burgerhulp of professioneel?).

Een gewoon woonhuis, professioneel. Prive nog nooit zulke situaties meegemaakt.

mag ik m eens even omdraaien?

Wat als er een penning is maar je door omstanders/familie te verstaan wordt gegeven dat de persoon gered moet worden? Wat doe je dan, ga je dan uit overweging van de eigen veiligheid reanimeren?

Ik niet, of er moet iemand met een base-ball knuppel o.i.d. achter me staan. Als ik me onveilig begin te voelen, druk ik de alarmknop in.

Edit Er ontstaat regelmatig enige verwarring. De een reageert als burger, de ander als HV-er, EHBO-er, etc. Ook ik maak me schuldig aan verwarring.  ;D Laten we hier proberen op te letten.  >:D

MJWB

• Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
Ik heb een vraag en hoop hier een duidelijk antwoord te krijgen.

Casus:
Zoon, meervoudig gehandicapte, veelvuldig medicijnen gebruikt, dagelijks bekend met epilepsie. Ouders willen een "Niet-reanimerenpenning voor zoon. Hoe kunnen zij dit regelen? Er wordt door ouders aangegeven dat zij niet willen dat zoon gereanimeerd wordt. Echter tijdens opvang is zoon in de handen van begeleiders. Begeleiders willen niet graag voor het hekje staan, wanneer zij besluiten niet te reanimeren. Door de meervoudige handicap kan zoon niet lezen, schrijven e.d. en is een handtekening zetten dus niet mogelijk.

Degene die duidelijkheid kan verschaffen, ben ik heel dankbaar!
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.

Dinges

• Senior gebruiker

Ik denk dat het wijsheid is, dat de ouders het voorleggen aan de huisarts.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Degene die duidelijkheid kan verschaffen, ben ik heel dankbaar!

Ik denk dat het beste contact kan worden opgenomen met de NVVE (Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde). Zij kennen alle zowel juridische als medische ins en outs.

Als je dan eenmaal weet wat de mogelijkheden zijn kun je gesprekken aangaan met de begeleiders en medici. Je kunt je in die gesprekken eventueel laten bijstaan door een jurist van de NVVE

https://www.nvve.nl/mijnnvve/contact
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Lunatum

• Arts
  • Senior gebruiker
Afhankelijk van waar hij woont, kan hierbij ook de arts-verstandelijk gehandicapten (afhankelijk van de leeftijd kan ook kinderarts) betrokken worden. Zij hebben doorgaans meer ervaring met beslissingen als deze en hebben beter inzicht in het ziektebeeld.  De NVVE weet hier waarschijnlijk meer over.

lidia

• ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #219 Gepost op: 27 december 2011, 17:21:40
Als drager van een niet reanimerenpenning eis ik van iedereen dat de wens om niet gereanimeerd te worden wordt gerespecteerd.
Ik persoonlijk zou als ik gereanimeerd werd zonder mijn toestemming een aanklacht indienen tegen degene die het heeft gedaan wegens het toebrengen van lichamelijk letsel.
Als ik dankzij de reanimatie lichamelijke problemen zou over houden en die kans is heel groot, en ik zou daardoor hulp en zorg nodig hebben dan zou ik de kosten die dat met zich meebrengt verhalen op de gene die mij gereanimeerd heeft.
Dragers van een reanimeren penning dragen deze niet voor niets.
Veel mensen die deze penning drager denken er precies zo over als ik.
Verwacht dus als u toch reanimeert geen  dankbaarheid maar wel een rechtszaak!
respecteer mijn wens