Beste HBm, Lidia en andere forumers,
Allereerst HBm en Lidia, petje af voor jullie eerlijke en open berichten in dit topic. Ik hoop dat jullie nog zo lang mogelijk in relatief goede gezondheid onder “ons” op het forum en vooral bij jullie geliefden mogen zijn.
Hoewel ik zelf gelukkig nog niet in een situatie waarin ik heb "moeten" reanimeren ben terecht gekomen, kan ik me wel een aantal zaken hierbij voorstellen.
De beslissing om zo’n dergelijke NR penning te gaan dragen lijkt mij zeker niet licht.
Zelf heb ik een paar jaar geleden met mijn moeder de beslissing moeten nemen om mijn vader niet meer te laten reanimeren "in geval van". Hij leed aan uitgezaaide longkanker met onderandere hersen-meta's, lag wegens spontane wegrakingen / epileptische aanvallen in het ziekenhuis, wij waren net thuis en hadden hem aan de telefoon toen hij niet meer reageerde, meteen de afdeling gebeld en die hebben hem gereanimeerd. (bizar om te horen via de telefoon hoe het reanimatie protocol op je eigen vader wordt gestart) In het gesprek daarna de beslissing moeten nemen terwijl mijn vader nog (buiten kennis) op de I.C. lag. Gelukkig is hij deze reanimatie goed doorgekomen en hebben we nog een paar redelijk goede weken met hem gehad.
Wat er al vaker ook door anderen is gezegd, ik denk dat alle professionele hulpverleners de penning herkend en erkend (zou) moet(en) worden.
In een situatie dat je thuis bent, of familie / iemand die van je wens op de hoogte is in je buurt hebt en er door een ander in de publieke ruimte gereageerd word (112 bellen, willen reanimeren etc.), zou het voldoende moeten zijn om op deze penning te wijzen om de professionele hulpverlening geen reanimatie te laten starten / voortzetten.
Bij “leken”hulpverleners zal dit lastiger zijn, er zullen genoeg (te veel) mensen zijn die niet op de hoogte zijn van deze penning en de rechtsgeldigheid daarvan. Het enige dat jou naaste op zo’n moment inderdaad kan doen is het fysiek onmogelijk maken dat jij gereanimeerd wordt. De beste manier hiervoor is dat diegene zich over jou borstkas legt. Hoe moeilijk dit ook zal zijn. Beter dan dat iemand "van je af geslagen" wordt.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je omgeving goed op de hoogte is van wat jij wil en hoe ze moeten handelen als er iets gebeurt (geen 112 bellen bij een hartstilstand, in andere gevallen wel maar ook direct wijzen op NR penning etc.)
Op het moment dat je alleen bent kan het natuurlijk best zo zijn dat als er iets gebeurd iemand op dat moment naar zijn / haar beste kunnen zal proberen jou te reanimeren. Dat hierbij de penning over het hoofd gezien kan worden is reëel, denk bijvoorbeeld aan het dragen van een sjaal / coltrui etc. Dat er op zo’n moment niet actief gezocht zal worden naar een dergelijke penning is begrijpelijk, voor het zelfde zoek je eerst een halve minuut naar iets dat er helemaal niet is, met alle mogelijke effecten van dien.
Op het moment dat er dan “professionals” ter plaatse komen zou het mooi zijn als:
A: die het overnemen en
B: die (proberen te) checken of er geen NR penning is. Is dit wel het geval, dan alsnog stoppen indien er geen ritme is.
Is er wel een ritme, dan is het natuurlijk weer een heel ander verhaal.
Ik denk dat je iedere “leek” die probeert om het beste te doen, het niet kan/mag verwijten als hij /zij iets (de NR penning) niet gezien heeft. Blijf je natuurlijk ook zitten dat het een ieder verplicht is om aan een medemens in nood, zo goed mogelijk naar het eigen kunnen, hulp te verlenen.
(Wat is dit toch lastige materie)
Ik hoop dat als ik ooit in een dergelijke situatie terecht kom (reanimatie gestart en daarna penning ontdekken) ik sterk genoeg ben om op dat moment de reanimatie te staken ondanks dat dit waarschijnlijk tegen elk gevoel in zal gaan.
GreetZ,
Nachtbroeder1978