Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159118 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #310 Gepost op: 3 januari 2012, 20:45:56
Ik kies voor die optie, ik wil dat besluit niet nemen.

Waarom voor die optie?
Is het besluit al niet voor je genomen?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #311 Gepost op: 3 januari 2012, 22:20:36
Ja dat besluit is inderdaad al voor me genomen dat klopt. Denk alleen dat het voor mijn eigen gemoedsrust moeilijker is.
 Sorry dat ik hier even egoïstisch in overkom, want ik heb wel enorm veel respect voor de keuze die mensen maken als ze zo een penning dragen.

Ik ga nu gewoon heel egoïstisch, ik weet dat het niet mag, met 2 maten meten. Andere moeten inderdaad gewoon stoppen als ze de penning aantreffen, maar zelf zou ik misschien doorgaan. Dat kan ik pas zeggen als ik het eens mee maak. Overigens zou ik waarschijnlijk wel minder gemotiveerd doorgaan, AED misschien niet gebruiken.... Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen.

Eigenlijk hoop ik de beslissing gewoon nooit te hoeven nemen, net als mensen die de penning dragen hopen dat niemand ooit de beslissing moet nemen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #312 Gepost op: 3 januari 2012, 23:19:14
Overigens zou ik waarschijnlijk wel minder gemotiveerd doorgaan, AED misschien niet gebruiken.... Ik durf het eerlijk gezegd niet te zeggen.
Het is alles, of niets. Niet iets er tussenin. Daarmee maak je namelijk de kans op een slechte uitkomst (die door het slachtoffer nadrukkelijk niet gewenst is!) alleen maar groter. Zeker het onthouden van de AED (wanneer die beschikbaar is) verkleint de kansen op een succesvolle reanimatie behoorlijk.

Als je al besluit om toch te reanimeren ondanks een penning, zorg dan ook voor een goede hulpverlening. Geen half werk. Daar is het slachtoffer zeker niet bij gebaat.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #313 Gepost op: 4 januari 2012, 00:08:40
We moeten er van uit gaan dat de NVVE-penning die wordt aangetroffen echt is. Als we het bovenstaande aanhouden heeft de penning geen waarde.

In principe moet de penning gerespecteerd worden, tenzij er (bijzondere) omstandigheden zijn om de beslissing te staken uit te stellen. Dit kunnen publieksomstandigheden zijn, of de lekenhulpverlener die het besluit om te staken niet kan/wil nemen.
De niet-reanimerenpenning heeft wel degelijk waarde.
Het is alleen niet aan de eerstehulpverlener in het openbaar om daar iets mee te doen.
Ambulancepersoneel en SEH/CCU personeel zijn op dat soort beslisssingen voorbereid en getraind en kunnen wel de niet-reanimerenpenning respecteren in overleg met betrokkenen.

Dus starten in het openbaar met reanimeren en val a.u.b de (leken) eerstehulpverlener niet en nooit lastig bij trainingen met ethische, morele en juridische beslissingen die in een paar seconden moeten worden genomen.
Dat neemt de bereidheid om te helpen af en levert, indien er toch of juist niet wordt gereanimeerd, gigantische persoonlijke ellende op bij de eerstehulpverlener.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #314 Gepost op: 4 januari 2012, 00:28:25

Foto van de Website van Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE)

Even als lekenhulpverlener; in 2006 zag de penning er uit als bovenstaand, uit de eerste post van dit topic. In datzelfde bericht staat dat de penning vervangen is/wordt door een penning waar een verklaring, pasfoto en handtekening op staat. Hoe ziet die er dan uit?


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #315 Gepost op: 4 januari 2012, 00:50:56
Even als lekenhulpverlener; in 2006 zag de penning er uit als bovenstaand, uit de eerste post van dit topic. In datzelfde bericht staat dat de penning vervangen is/wordt door een penning waar een verklaring, pasfoto en handtekening op staat. Hoe ziet die er dan uit?

als je de link in het door jou aangehaalde citaat even volgt zie je m meteen staan op de frontpage van de NVVE.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #316 Gepost op: 4 januari 2012, 01:44:34
Even als lekenhulpverlener; in 2006 zag de penning er uit als bovenstaand, uit de eerste post van dit topic. In datzelfde bericht staat dat de penning vervangen is/wordt door een penning waar een verklaring, pasfoto en handtekening op staat. Hoe ziet die er dan uit?

Ik wist tot voor kort niet eens van het bestaan van deze penning af. Als BHV'er bij een grote supermarkt, zou ik de penning is eerste instantie denk ik geen eens zien of er niet bewust van zijn dat deze een zekere waarde heeft. Ik zou als eerste reactie gewoon starten met de reanimatie van de persoon, zonder daar verder bij na te denken... Het klinkt misschien gek, maar waarom wordt hier geen aandacht aan besteedt bij de BHV-cursus?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #317 Gepost op: 4 januari 2012, 04:02:20
als je de link in het door jou aangehaalde citaat even volgt zie je m meteen staan op de frontpage van de NVVE.

Afijn, er stonden zoveel links in...


Bron: http://www.nvve.nl

Folder (PDF alert)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #318 Gepost op: 4 januari 2012, 07:53:10
Het is alles, of niets. Niet iets er tussenin. Daarmee maak je namelijk de kans op een slechte uitkomst (die door het slachtoffer nadrukkelijk niet gewenst is!) alleen maar groter. Zeker het onthouden van de AED (wanneer die beschikbaar is) verkleint de kansen op een succesvolle reanimatie behoorlijk.

Als je al besluit om toch te reanimeren ondanks een penning, zorg dan ook voor een goede hulpverlening. Geen half werk. Daar is het slachtoffer zeker niet bij gebaat.

Tja, heb je ook weer gelijk, had ik eerlijk gezegd tijdens mijn reactie nog niet over nagedacht...

Het blijft een lastig onderwerp. Ik hoop eigenlijk ook gewoon voor de mensen die de keuze hebben moeten maken om zo een penning te dragen dat ze ook gewoon op een vredige manier thuis kunnen heengaan en niet ergens in een publiek evenement.


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #319 Gepost op: 4 januari 2012, 08:49:15
Het blijft een lastig onderwerp. Ik hoop eigenlijk ook gewoon voor de mensen die de keuze hebben moeten maken om zo een penning te dragen dat ze ook gewoon op een vredige manier thuis kunnen heengaan en niet ergens in een publiek evenement.

Maar je kunt ze op zo'n evenement best tegen komen....
Als ik het mag toelichten met mijn eigen situatie: ik hoorde in september 2008 dat mijn tumor onbehandelbaar was en dat ik er rekening mee moest houden dat ik binnen een jaar zou sterven. Gelukkig blijkt mij achteraf een langer leven beschoren te zijn, maar op dat moment heb ik de keuze gemaakt dat ik geen levensverlengende behandelingen meer wilde die een grote kans op verslechtering van mijn conditie zouden hebben. Kortgezegd: liever een kortere periode in 'goede gezondheid' kunnen genieten van het leven, dan een langere periode van ziek zijn. Bij die bewuste keuze hoorde ook het aanvragen van de penning.
Maar vanaf dat moment ben ik ook, voor zover de conditie het toeliet, gaan genieten van het leven, ben ik er op uit gegaan en heb ik onder andere evenementen bezocht.

Je kunt dus op evenementen best dragers tegenkomen!
En ik ben van mening dat je in het publiek je behandeling wel degelijk kunt aanpassen.
In eerdere bijdragen werd het 'een toneelstukje opvoeren' genoemd. maar in mijn optiek is het zonder meer 'behandelen': het slachtoffer rustig houden, comfortabel maken en zo snel mogelijk afvoeren. Het publiek ziet dat je bezig bent en reken maar dat de begeleider van het slachtoffer echt geen rel gaat schoppen.

Juridisch is er niets aan de hand als je "vreemde" eerstehulpverlener wel gaat reanimeren.
Zelfs al zou er aangifte worden gedaan door een slachtoffer die door toedoen van een eerstehulpverlener overleefd, dan is het maar de vraag of er sprake is van een strafbaar feit. Je handelt immers uit het standpunt van "samaritaan".
Hoe de uitkomst ook mogen zijn, je kan niet vervolgd of veroordeeld worden op basis voor acute eerstehulp aan een slachtoffer. (excessen daargelaten natuurlijk).

Het procederen wordt altijd meteen in het strafrechtelijke getrokken.
Mee eens, strafrechtelijk loopje geen enkel gevaar.

Maar een slachtoffer kan wel de civiele rechter inschakelen.
Een procedure om vergoeding van de door het, ondanks de aanwezigheid van de penning toch reanimeren, ontstane leed en de kosten voor extra hulp en verpleging.

Op zo'n moment wordt beoordeeld of jou redelijkerwijze kan worden verweten dat het slachtoffer in de verslechterde situatie terecht is gekomen. Ik zou het een geweldig interessante case vinden, maar ik kan mij zomaar allerlei redenen bedenken dat je er als opgeleid (leken)hulpverlener niet zonder kleerscheuren afkomt.
In die gevallen is de professionele hulpverlener gedekt door zijn werkgever en/of via een beroepsaansprakelijkheids verzekering. Maar de lekenhulpverlener heeft zo'n verzekering niet.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012