Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159123 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #330 Gepost op: 4 januari 2012, 12:36:31
evenals mijn 91 jarige vader allebei wel penning dragers.
Vertelde mijn vader maandag telefonisch over deze site en welke discussie ik hier had aangezet.
Reactie van mijn vader, "ik zou dus eigenlijk niet meer alleen de straat op moeten om ongewenst reanimeren te voorkomen!"
Eigenlijk te triest voor woorden als je bedenkt dat voor veel penning dragers dit zelfde geldt.

Hoi Lidia,
Het enige wat je als drager van de NRR-penning kan doen als je "alleen" op stap gaat is er voor zorgen dat de penning zo goed mogelijk zichtbaar is, en dus niet pas bij AED inzet ergens onder een hemd vandaan komt glijden. Dus gewoon over de kleding en onder de jas (die wordt meestal nog wel snel open gemaakt voor men start.) Ben je weer "onder begeleiding" om het maar even zo te noemen kan de NRR-penning gewoon weer uit het directe zicht verdwijnen en kan diegene die bij je is in een voorkomende situatie  iedereen er op wijzen dat die penning er is en er dus niet gereanimeerd mag worden.

Dan blijf je natuurlijk nog zitten met de lastige situaties waarin mensen
A: niet bekend zijn met (status van) de penning en dus starten met een (poging tot) reanimatie (gebrek in de reanimatie cursus?)
B: de penning niet zien omdat deze onder de kleding zit en dus starten met een (poging tot) reanimatie.
C: helemaal geen idee hebben, maar in iedergeval "iets" proberen wat ze op TV hebben gezien soms met wonderwel goed resultaat. (had zo niet laatst een meisje van 6 of 7 in de USA haar moeder gereanimeerd en 911 gebeld)


Maar goed, feit blijft dat er meer gedaan zou moeten worden om de bekendheid van de (status van) de NR-penning te vergroten.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


lidia

  • ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #331 Gepost op: 4 januari 2012, 17:02:27
Dat laatste ben ik helemaal met je eens, zowel mijn vader, dochter als ik zelf dragen de penning altijd goed zichtbaar.
Je krijgt dan af en toe ook vragen van mensen die de penning zien en op deze wijze brengen we de penning meer in de bekendheid.
respecteer mijn wens


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #332 Gepost op: 4 januari 2012, 17:30:51
Diegenen die een geldig Oranje Kruis diploma hebben, hebben zo'n vezekering wél:

Bron: http://www.ehbo.nl/aansprakelijkheidis.htm
Staat wel intessant, een aansprakelijksheidsverzekering.
Net als andere "EHBO" en "BHV" verzekeringen van BHV en EHBO certificeerders en opleiders (OK en NIBHV en anderen) is dit een volslagen wassen neus, gebakken lucht etc.
Je kan er pas aanspraak op maken als je eigen aansprakelijkheidsverzekering niet dekt of je zelf niet gedekt bent.
Angst om te handelen voorkom je niet met dubbele en onnodige verzekeringen, maar in goede voorlichting.
Het is overigens een standaard WA verzekering zonder enige vermelding van eerstehulp in de polisvoorwaarden. Heb ik ooit eens gedownload van de OK site, maar kan hem niet meer hierop terug vinden.

@ Lunatum: Kan je een link geven waar de erkenning van de niet-reanimerenpenning is opgenomen in een ministeriele regeling of een toelichting of op andere wijze officieel is gepubliceerd?

Moeten mensen met een niet-reanimerenpenning nu ineens krampachtig met hun penning lopen flashen om er zeker van te zijn dat hun wens wordt ingewilligd?  98uiye
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #333 Gepost op: 4 januari 2012, 17:40:46
@ Lunatum: Kan je een link geven waar de erkenning van de niet-reanimerenpenning is opgenomen in een ministeriele regeling of een toelichting of op andere wijze officieel is gepubliceerd?
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/euthanasie/vraag-en-antwoord/wat-is-een-niet-reanimerenpenning.html (eenvoudig)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29835-66.html (ministersverklaring omtrent de penning)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #334 Gepost op: 4 januari 2012, 19:04:32
Staat wel intessant, een aansprakelijksheidsverzekering.
Net als andere "EHBO" en "BHV" verzekeringen van BHV en EHBO certificeerders en opleiders (OK en NIBHV en anderen) is dit een volslagen wassen neus, gebakken lucht etc.
Je kan er pas aanspraak op maken als je eigen aansprakelijkheidsverzekering niet dekt of je zelf niet gedekt bent.
Angst om te handelen voorkom je niet met dubbele en onnodige verzekeringen, maar in goede voorlichting.
Het is overigens een standaard WA verzekering zonder enige vermelding van eerstehulp in de polisvoorwaarden. Heb ik ooit eens gedownload van de OK site, maar kan hem niet meer hierop terug vinden.

@ Lunatum: Kan je een link geven waar de erkenning van de niet-reanimerenpenning is opgenomen in een ministeriele regeling of een toelichting of op andere wijze officieel is gepubliceerd?

Moeten mensen met een niet-reanimerenpenning nu ineens krampachtig met hun penning lopen flashen om er zeker van te zijn dat hun wens wordt ingewilligd?  98uiye

Mijn WA verzekering heeft een aparte clausule voor vrijwillige hulpverlening. Is dus ook gedekt (tot een bepaald bedrag, daarna kan de OK verzekering worden aangesproken neem ik aan...)


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #336 Gepost op: 4 januari 2012, 23:23:45
.........

Maar klakkeloos de penning negeren, dat gaat er bij mij niet in. De NRR heeft een richtlijn voor lekenhulpverleners opgesteld, die heel duidelijk is over de penning. De richtlijn hoor je in principe te volgen, tenzij je er incidenteel goed gemotiveerd vanaf wijkt.
De penning is door de minister erkend en heeft daarmee de juridische status van een wettelijk erkende wilsverklaring. Voor de professional is die bindend, voor de leek ligt dat gecompliceerder omdat die niet onder de wet WGBO valt.

Een ingehuurde EHBO vereniging/club/bedrijf op een evenement, vallen deze in bovenstaande nog onder de lekenhulpverlening of is dat al professionele hulpverlening? (Zonder de bedoeling te hebben de EHBO naar beneden te halen met mijn vraag  998765)
Ivm de protocollen waar ik aan werk in het andere topic
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #337 Gepost op: 4 januari 2012, 23:27:28
ik denk lekenhulpverlening
wij zijn geen beroepsmatige hulpverleners
en we staan op vrijwillige basis op een evenement
ook al wordt de vereniging daarvoor beloond
als vereniging wordt je er financieel iets beter van , als poster krijg je een broodje kroket bv
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #338 Gepost op: 4 januari 2012, 23:38:48
ik denk lekenhulpverlening
wij zijn geen beroepsmatige hulpverleners
en we staan op vrijwillige basis op een evenement
ook al wordt de vereniging daarvoor beloond
als vereniging wordt je er financieel iets beter van , als poster krijg je een broodje kroket bv

En niet te vergeten in ons geval toegang tot een heel erg leuk festival  098uo
www.castlefest.nl
www.keltfest.nl
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #339 Gepost op: 5 januari 2012, 01:32:18
"De persoonlijke, subjectieve opvatting van de hulpverlener ten aanzien van negatieve wilsverklaringen mag echter niet de reden zijn voor het nalaten van dit onderzoek."

Deze laatste zin uit de toelichting op punt 1 uit de brief van de minister van 21 sept 2010 lijkt mij essentieel voor zowel de professionele- als voor de 'leken'hulpverlener!
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012