Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159133 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #350 Gepost op: 5 januari 2012, 17:54:23
Maar wat je eigenlijk zegt is dat het leren van reanimeren niets meer dan een "aap een kunstje" leren.  Komt er wat onverwachts (in dit geval de niet-reanimatie-penning ) dan gaat dus men gewoon door......want men weet eigenlijk niet wat men moet doen.
Zo werkt reanimatietraining op dit moment wel. En op zich is dat ook goed. Er moet een knop om gaan op het moment dat men een reanimatiebehoeftig slachtoffer aantreft. Niet nadenken maar doen. Daarmee verlies je het minste tijd en zijn de kansen voor het slachtoffer het grootste.

In het licht van de NR-penning is dat ingeprogrammeerde handelen lastig, omdat men bij het aantreffen inderdaad van de wijs af kan raken. Het is absoluut belangrijk om aan de penning aandacht te besteden in de les. De lekenhulpverlener moet van het bestaan afweten en weten wat de consequenties zijn die de NRR hieraan stelt. Helaas vertellen lang niet alle instructeurs over de penning, omdat ze er zelf niet van weten, het niet durven te bespreken of er (helaas) niet achter staan. De penning moet dus in de les expliciet behandeld worden. Wel mag de penning een adequate hulpverlening aan mensen die wel gereanimeerd willen worden niet in de weg staan. Zoeken naar de penning wordt daarom afgeraden.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #351 Gepost op: 5 januari 2012, 18:10:24
Helaas vertellen lang niet alle instructeurs over de penning, omdat ze er zelf niet van weten, het niet durven te bespreken of er (helaas) niet achter staan. De penning moet dus in de les expliciet behandeld worden. .

Sorry, dat ik het zeg als een instructeur niet achter een lesstof staat, is deze ongeschikt als zijnde instructeur indien betrokkene   weigert om hierin te onderwijzen.  
In de lesstof zijnde reanimatie behoort ook de niet-reanimatie-penning aangezien deze in de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad staat.
Dus dient de reanimatie-docent dit te behandelen.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #352 Gepost op: 5 januari 2012, 18:15:57
Sorry, dat ik het zeg als een instructeur niet achter een lesstof staat, is deze ongeschikt als zijnde instructeur indien betrokkene   weigert om hierin te onderwijzen.  
In de lesstof zijnde reanimatie behoort ook de niet-reanimatie-penning aangezien deze in de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad staat.
Dus dient de reanimatie-docent dit te behandelen.
Ben ik met je eens.

Er zijn dus blijkbaar drempels onder sommige instructeurs om dit te bespreken in de les. Gezien de discussie die we hier op het forum hebben is dat niet zo gek. Ook in de les ontstaan deze discussies, dat mag, maar het mag de les niet overheersen.


lidia

  • ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #353 Gepost op: 5 januari 2012, 19:23:09
Discussies in een les zijn prima, zolang er aandacht aan de penning besteed wordt krijgt deze ook meer bekendheid.
Als er in een les ook aandacht besteed wordt aan de redeneen waarom mensen niet gereanimeerd willen worden wordt het misschien ook makkelijker om deze beslissing te nemen als die aan de orde mocht komen.
En inderdaad een docent die hier geen aandacht WIL besteden is niet geschikt als docent.
respecteer mijn wens


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #354 Gepost op: 5 januari 2012, 20:11:49
Discussies in een les zijn prima, zolang er aandacht aan de penning besteed wordt krijgt deze ook meer bekendheid.
Als er in een les ook aandacht besteed wordt aan de redeneen waarom mensen niet gereanimeerd willen worden wordt het misschien ook makkelijker om deze beslissing te nemen als die aan de orde mocht komen.
En inderdaad een docent die hier geen aandacht WIL besteden is niet geschikt als docent.

Je laatste opmerking vind ik iets te kortaf, maar ik snap het wel  ( een beetje )
Een uitleg  over de beweegredenen om zo'n penning te gaan dragen wordt wat lastig, want is zeer individueel bepaald en eerlijk gezegd ook niet aan de gemiddelde docent besteed.
Ik voel mij niet geroepen om min of meer als ambassadeur van de NVVE op te gaan treden.
Prima, nogmaals, als mensen aangeven om niet gereanimeerd te willen worden, ik zal dat respecteren, maar verlang niet van mij dat ik de cursist ga vertellen dat zij dus ook respect en begrip moeten hebben voor die filosofie.
Als iemand vindt dat de eindfase van het leven een te voorziene martelgang dreigt te worden, zijn er ook andere manieren om die fase te ontlopen, dan te eisen dat een toevallige passantehulpverlener je daarin gaat bijstaan.
problemen los je op door er wat aan te doen


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #355 Gepost op: 5 januari 2012, 20:22:43
Prima, nogmaals, als mensen aangeven om niet gereanimeerd te willen worden, ik zal dat respecteren, maar verlang niet van mij dat ik de cursist ga vertellen dat zij dus ook respect en begrip moeten hebben voor die filosofie.
Als iemand vindt dat de eindfase van het leven een te voorziene martelgang dreigt te worden, zijn er ook andere manieren om die fase te ontlopen, dan te eisen dat een toevallige passantehulpverlener je daarin gaat bijstaan.
 

Waarom zou je de cursist niet vertellen wat de Nederlandse Reanimatie Raad vind?  
Waarom zou je een cursist niet vertellen dat "anders denkende" ook te respecteren en dat die ook begrip verdient, zoals jij ook respect en begrip wilt.
Als instructeur moet je neutraal zijn.   En niet je eigen gedachte "filosoferen"  en die indruk heb ik nu van je.  

Welke andere manieren zijn er om die fase te ontlopen?    
 Ik vind de term dat een drager iets eist wel vreemd.  
Het is een wilsverklaring. Jij wilt toch ook wel eens wat of is iets wat jij wilt altijd een eis?  Dat kan en dan begrijp ik het dat jij de wil van een ander als eis ziet.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #356 Gepost op: 5 januari 2012, 20:38:08
Ik voel mij niet geroepen om min of meer als ambassadeur van de NVVE op te gaan treden.
Waarom zou je de cursist niet vertellen wat de Nederlandse Reanimatie Raad vind?  
...
Als instructeur moet je neutraal zijn.   En niet je eigen gedachte "filosoferen"  en die indruk heb ik nu van je.  
De instructeur hoort conform de NRR richtlijn de cursist van de NVVE-penning op de hoogte te stellen en uit te leggen wat de richtlijn daarover schrijft (bij direct aantreffen niet beginnen, bij reeds begonnen mag gestopt worden). Dat alles neutraal, zonder je eigen mening daar in door te laten schemeren. De instructeur moet er wat mij betreft wel voor waken geen uitgebreide discussie te gaan voeren in de opleidingscursus. De nadruk moet daar liggen op het starten en het handelen. In een herhalingsles kan best wat uitgebreider stil gestaan worden bij penning en de overwegingen van beide kanten die daarbij horen.


....
 Ik vind de term dat een drager iets eist wel vreemd.  
Het is een wilsverklaring. Jij wilt toch ook wel eens wat of is iets wat jij wilt altijd een eis?  Dat kan en dan begrijp ik het dat jij de wil van een ander als eis ziet.
Het verzoek om niet behandeld te worden is niet 'ook wel eens wat willen'. Het is een dringend verzoek. Eis klinkt misschien negatief, maar tot op zekere hoogte is het dat wel, toch?
Zeker als men hier over rechtszaken roept, dan lijkt het toch iets van een 'eis' te gaan worden.


baksteen

  • Instructeur EH
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #357 Gepost op: 5 januari 2012, 21:00:19
Waarom zou je de cursist niet vertellen wat de Nederlandse Reanimatie Raad vind?
Dat zeg ik wel, en precies ook in die bewoordingen  
Waarom zou je een cursist niet vertellen dat "anders denkende" ook te respecteren en dat die ook begrip verdient, zoals jij ook respect en begrip wilt.
Als instructeur moet je neutraal zijn.   En niet je eigen gedachte "filosoferen"  en die indruk heb ik nu van je.  
Juist door neutraal te zijn - naar cursisten toe-  voorkom je dat jouw ( als instructeur zijnde) mening of filosofie leidend wordt .  
Welke andere manieren zijn er om die fase te ontlopen?
 :-\    
 Ik vind de term dat een drager iets eist wel vreemd.  
Het is een wilsverklaring. Jij wilt toch ook wel eens wat of is iets wat jij wilt altijd een eis?  Dat kan en dan begrijp ik het dat jij de wil van een ander als eis ziet.
In feite geeft de drager aan dat elke vorm van reanimatie verboden is ( Ik verbied een ieder ........) Dat komt meer over als eis dan als een verzoek .

En in deze gaat het er puur over of ik als instructeur mijn opstelling in deze materie op moet leggen aan cursisten.
Nee dus,
problemen los je op door er wat aan te doen


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #358 Gepost op: 6 januari 2012, 02:30:36
Sorry, dat ik het zeg als een instructeur niet achter een lesstof staat, is deze ongeschikt als zijnde instructeur indien betrokkene   weigert om hierin te onderwijzen.  
In de lesstof zijnde reanimatie behoort ook de niet-reanimatie-penning aangezien deze in de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad staat.
Dus dient de reanimatie-docent dit te behandelen.
Mee eens. Sinds het bestaan van de NVVE pasjes en later de NR penning van de NVVE ( die pasjes bestaan al heel wat jaren) geef ik al mijn cursisten informatie over hoe te handelen conform de wilbeschikking van de patient en met de richtlijn van de NRR in de hand. Duidelijkheid daar is iedereen bij gebaat.
Ook eerlijk zijn mbt de overlevingskansen en de verbetering die de cursist daar in de praktijk kan verwezenlijken speelt daarin mee. In de les kan kort worden ingegaan op de problematiek rondom NR verklaring, niet kunnen/willen starten met BLS etcetera.
Maar zoals Lunatum als meldde is het NR-verhaal een klein deel van de vooral practische trainingen waarbij aanleren van levensreddende/verlengende vaardigheden het grootste deel uitmaakt.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #359 Gepost op: 6 januari 2012, 08:06:27

Mee eens. Sinds het bestaan van de NVVE pasjes en later de NR penning van de NVVE ( die pasjes bestaan al heel wat jaren) geef ik al mijn cursisten informatie over hoe te handelen conform de wilbeschikking van de patient en met de richtlijn van de NRR in de hand. Duidelijkheid daar is iedereen bij gebaat.

Ook eerlijk zijn mbt de overlevingskansen en de verbetering die de cursist daar in de praktijk kan verwezenlijken speelt daarin mee. In de les kan kort worden ingegaan op de problematiek rondom NR verklaring, niet kunnen/willen starten met BLS etcetera.
Maar zoals Lunatum als meldde is het NR-verhaal een klein deel van de vooral practische trainingen waarbij aanleren van levensreddende/verlengende vaardigheden het grootste deel uitmaakt.


Prima verhaal!

Willem D., nog iets toe te voegen?

Expert.