Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)

Auteur Topic: Wel of niet reanimeren? (erkenning van de niet-reanimerenpenning e.a.)  (gelezen 159142 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #410 Gepost op: 9 januari 2012, 00:34:07
Kolkkie,

De reactie van Joffry is helemaal helder.

Commentaar is luxe voor mensen langs de zijlijn!

Het feit dat Willem gewoon niet inhoudelijk in wil gaan op grondbeginselen uit de ethiek vind ik erg moeilijk om te begrijpen.

Expert.

Expert, helemaal mee eens.    Nou, tijd voor  een nieuwe/andere wervelende discussie zou ik zeggen :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #411 Gepost op: 9 januari 2012, 00:55:37

Expert, helemaal mee eens.    Nou, tijd voor  een nieuwe/andere wervelende discussie zou ik zeggen :-)

Ik heb het ook helemaal gehad...
Ben blij dat, in ieder geval in de reacties hier, niet alle hulpverleners zijn als Willem.
Ik durf me in ieder geval nog steeds op straat te vertonen.
Alleen die nieuwe/andere wervelende discussie, Joffry?
Dan moet, lijkt mij, eerst de topic-titel veranderd worden.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #412 Gepost op: 9 januari 2012, 07:10:17
Stel ik kom bij een persoon die onwel is geworden, (bij een groot evenement) ik word er op gewezen door familie dat betrokkene een
Niet-Reanimatie-Penning heeft.
Volgens de richtlijnen beslis ik om niet te gaan reanimeren.  

Nu ben ik benieuwd of de keuze van het slachtoffer, van mij als eerste EHBO-er die er bij is, gerespecteerd gaat worden door mensen die
wél willen gaan reanimeren*.  Of ga *je toch aan de slag?


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #413 Gepost op: 9 januari 2012, 08:16:04
Van Rode Kruis vrijwilligers die wel eens op stap gaan in openbare gelegenheden met patiënten met een niet reanimeer beleid ken ik de volgende handelswijze.
In geval van een hartstilstand zal de patiënt z.s.m. uit de openbare ruimte gehaald worden.
Om ongewenst gedrag van omstanders te voorkomen zal zonodig een niet-effectieve of fake-reanimatie worden gestart.
Uiteraard is dit vooraf met meereizende familieleden besproken.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #414 Gepost op: 9 januari 2012, 09:40:18
Stel ik kom bij een persoon die onwel is geworden, (bij een groot evenement) ik word er op gewezen door familie dat betrokkene een
Niet-Reanimatie-Penning heeft.
Volgens de richtlijnen beslis ik om niet te gaan reanimeren.  

Nu ben ik benieuwd of de keuze van het slachtoffer, van mij als eerste EHBO-er die er bij is, gerespecteerd gaat worden door mensen die
wél willen gaan reanimeren*.  Of ga *je toch aan de slag?  



Voor een aantal, bekijk ook eens onderstaand topic, waarin ik juist dit een beetje duidelijk op papier in de vorm van een protocol probeer te krijgen

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=58642.msg977291#msg977291
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #415 Gepost op: 9 januari 2012, 09:47:24
Van Rode Kruis vrijwilligers die wel eens op stap gaan in openbare gelegenheden met patiënten met een niet reanimeer beleid ken ik de volgende handelswijze.
In geval van een hartstilstand zal de patiënt z.s.m. uit de openbare ruimte gehaald worden.
Om ongewenst gedrag van omstanders te voorkomen zal zonodig een niet-effectieve of fake-reanimatie worden gestart.
Uiteraard is dit vooraf met meereizende familieleden besproken.

Precies, en dat is wat in georganiseerde settingen vooraf kunt regelen. Zie ook de discussie bij evenementenhulpverlening, protocol overlijden

In BHV situatie's (zeg maar het BHV-team van supermarkt, evenementen,) en andere vormen van georganiseerde hulpverleningen kan je vooraf afspraken maken, met de mensen die geacht worden op hulp te verlenen, en die zo'n incident proberen effectief op te lossen. Zie daarvoor de discussie bij evenementenhulpverlening, protocol overlijden

Binnen Prive situaties, is het ook relatief simpel. het niet aanvangen van een reanimatie is dan ook vooraf besproken.


Binnen de situatie waar je toevallig als eerste hulpverlener aankomt, en begin met de hulpverlening, en dan de Niet Reanimatie Penning ontdekt, moet je de keuze maken, en die keuze is hopelijk gebasseerd op de NRR richtlijnen, en ook op alles wat te maken heb met je eigen veiligheid.

Ik ben het direct met Expert en anderen eens, Het respect voor, en de wilsbeschiking van de patient, integriteit van het lichaam staat ergens boven aan je afwegingenlijstje. echter daarboven staat nog altijd eens en altijd jouw eigen veiligheid.

Elke situatie is anders, dus zeggen ik zal altijd de volgende keuze maken, bestaat niet.  Ik hoop altijd dat de keuze van het slachtoffer altijd van af begin mogelijk is..  En op een overvolle plaatselijke markt maak je misschien wel een andere keuze, dan in het achteraf steegje, of in het park, of op de begraafplaats.

Dus iedereen sterkte gewenst met hun beoordelingsvermogen, om elke situatie, goed in te schatten. Het is namelijk niet simpel.


lidia

  • ( oud) verpleegkundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • iedereen heeft recht op zelfbeschikking
Reactie #416 Gepost op: 9 januari 2012, 10:13:51
Ik zou Willem D. één simpele vraag willen stellen;"wat is het nut van het beginnen/ doorgaan met een reanimatie als je weet dat de professionele hulpverleners die daarna niet doorzetten?"

Voor alle duidelijkheid ik zou het een hulverlener NIET kwalijk nemen als hij mij onder druk van het publiek toch reanimeert, niemand hoeft zijn eigen veiligheid in gevaar te brengen vanwege mijn wens.
respecteer mijn wens


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #417 Gepost op: 9 januari 2012, 10:52:37
Citaat
@CM (en anderen)
Ik hoop dat je begrijpt dat ik een duidelijk onderscheid wil maken tussen een reanimatie in het openbaar met omstanders EN in besloten kring zoals in familiaire omgevingen of in zieken/verpleeghuizen.
Dat zijn twee totaal verschilende omgevingen.
Ik begrijp ook dat iedereen, leek en professional, het altijd moeilijk heeft een dergelijke zware beslissing te nemen.

Wellicht is er een verschil maar dat neemt niet weg dat je, waar mogelijk, de wensen van de individu respecteert en niet die van de groep. Ik stel dat heel specifiek omdat ik vind dat je alleen door moet gaan met reanimeren in de aanwezigheid van een penning als je vreest voor je eigen veiligheid. Die situatie zou kunnen voorkomen maar ik vind de kans te verwaarlozen voor een leek.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #418 Gepost op: 9 januari 2012, 10:56:26
Ik heb het ook helemaal gehad...
Ben blij dat, in ieder geval in de reacties hier, niet alle hulpverleners zijn als Willem.
Ik durf me in ieder geval nog steeds op straat te vertonen.
Alleen die nieuwe/andere wervelende discussie, Joffry?
Dan moet, lijkt mij, eerst de topic-titel veranderd worden.

Ik heb liever dat jullie een nieuwe topic beginnen, Hans  ;)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #419 Gepost op: 9 januari 2012, 11:15:54
Even een kleine zijweg:

Wat denk ik een bijkomend probleem is, is dat de voorlichting binnen de EHBO-lessen over een niet-reanimatiepienning (NRP) zeer te wensen overlaat. In de 25e druk* van het OK-boekje wordt er totaal niet gerept over een NRP. Ook tijdens de EHBO-lessen wordt er totaal aan dit onderwerp voorbij gegaan.

Een tijd geleden had ik een herhalingsles om het reanimeren op te frissen. Ik heb toen de NRP ter sprake gebracht en er wat vragen aan gekoppeld zodat men over de NRP zou gaan nadenken en dat er op deze manier toch een goede discussie zou ontstaan.
Wat er echter gebeurde is dat iedereen meteen volmondig begon te roepen dat ze toch zouden beginnen dan wel doorgaan met reanimeren. De instructeur beaamde de mening van de groep en ging meteen over tot de orde van de avond.
Einde discussie die nooit een discussie werd  :-\.

Hieruit concludeer ik dat er binnen de EHBO-verenigingen ook veel te weinig aandacht wordt geschonken een de NRP, laat staan dat men respect toont voor de drager van een NRP.
Mijn idee is dat men binnen de EHBO teveel denkt 'wij leren om te reanimeren en zullen het hoe dan ook gewoon doen, ongeacht de wens van het slachtoffer'.

Natuurlijk zullen er vast wel wat verenigingen zijn die wel aandacht aan de NRP besteden, maar zowel in mijn oude woonplaats als nieuwe woonplaats werd/wordt er geen aandacht aan besteed.

En dan heb ik het nu alleen maar over de EHBO-verenigingen. Het grote publiek weet over het algemeen helemaal niet van het bestaan van de NRP af.




* Ik heb geen idee of het nu wel in de 26e druk staat, de 26e druk heb ik niet.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.