Dat was de theorie en nu de praktijk.
Hoe denk jij zelf dit probleem op te lossen. De verpleegkundige heeft gekoen voor een fake reanimatie in de hoop dat iedereen gelukkig is.
Wat is moeilijk, artsen krijgen het hopelijk in hun opleiding, EHBO'ers krijgen te vaak alleen maar te horen dat ze zich aan het boekje moeten houden.
Artsen maken het wekelijks mee, EHBO'ers een paar keer in hun leven.
Je zegt het hier zelf eigenlijk al: EHBO'er, houd je aan het boekje in dit geval. Een ehbo'er heeft de kans niet om ervaring hiermee (ntbr en de casus die EHBO-er beschrijft) op te doen, want betekent dat hij/zij het beste terug kan vallen op 'het boekje', hoewel daar dit ook niet in beschreven staat. Daarnaast kan een EHBO'er geen gegronde inschatting maken van het nut van een reanimatie.
Ik ben het met Kanarie eens, als arts lijkt mij dit ook heel erg moeilijk. Op dat moment sta je op een punt in de hulpverlening dat je volledig zelf verantwoordelijk bent voor je handelen. Ook ik zou als EHBO'er gewoon beginnen. Ik ga er overigens van uit dat hier inderdaad in onze opleiding aandacht aan besteed wordt, zowel op ethisch vlak als op geneeskundig terrein.
Ik vind het overigens een dapper besluit van de ambu-pleeg om een fake-reanimatie op te zetten. In die situatie is zoiets waarschijnlijk ook het beste.
Als EHBO'er een fake-reanimatie opzetten? Nooit aan beginnen, valt absoluut buiten alle bevoegdheden en dergelijke van de EHBO!