Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013

Auteur Topic: Middelbrand (pergola) Kloppenburgstraat - Emmeloord 24-03-2013  (gelezen 35531 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

redder

• Forum gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 28 maart 2013, 16:59:12
en een reactie via omroep flevoland van de brandweer, http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/100729/noordoostpolder-geschorste-jeugdbrandweerlieden-eerder-gewaarschuwd

De twee 15-jarige leden van de Jeugdbrandweer Noordoostpolder die zijn geschorst omdat ze filmpjes en foto's over hun werk op internet zetten, zijn daar al eerder voor gewaarschuwd. De leiding van de brandweer tikte de twee jongens op de vingers nadat ze foto's van slachtoffers, verbrande dieren en kentekenplaten via sociale media hadden verspreid.

Er zijn gesprekken met de jongens en hun ouders, de burgemeester en de politiechef geweest. Nadat de jongens een filmpje over een procedurefout bij een brand in Emmeloord op internet zetten was de maat vol.

Ze zijn tot aan de zomer op non-actief gezet en mogen tot dan niet meer mee doen met de jeugdbrandweer.

bron: omroep flevoland

RamonVersteeg

• Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 28 maart 2013, 17:09:09
Maar er staat dat de jongens kentekens gepubliceerd hebben, zonder dat ze deze hebben geblurd. Dit is toch helemaal niet verplicht. Het is natuurlijk netjes, ik doe het tevens ook altijd, maar officieel is het niet verplicht.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #102 Gepost op: 28 maart 2013, 17:15:40
En de  98uiye.

Dit gaat dus inderdaad over het tonen van een procedurefout.
Daar straft men dus nu de jeugdbrandweerleden voor.

Men heeft geen oog voor de fout, men slaat wild om zich heen, men doet basisfouten af als niet iedereen zijn handje kunnen vasthouden.

Dus het intrappen van een deur is het gevolg van enthousiasme. Ik noem het tunnelvisie. Lijkt mij toch geen onbekende psychologisch verschijnsel bij repressief optreden.

Maar daar gaan we het niet over hebben. Filmende jeugdbrandweerleden zijn een gesel voor de dappere helden die men niet in diskrediet moet brengen. Vreemd eigenlijk dat brandweer Flevoland deze beelden als schadelijk voor de organisatie bestempeld.
Ik zeg: wederom tunnelvisie. Schoonhouden van de eigen reputatie blijkt belangrijker dan nadenken over het hoe wat en waarom.

Ze gaan het dus ook nooit leren. Dit is wederom een hele slechte reactie van de brandweer Flevoland.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 28 maart 2013, 17:19:36
De twee 15-jarige leden van de Jeugdbrandweer Noordoostpolder die zijn geschorst omdat ze filmpjes en foto's over hun werk op internet zetten, zijn daar al eerder voor gewaarschuwd. De leiding van de brandweer tikte de twee jongens op de vingers nadat ze foto's van slachtoffers, verbrande dieren en kentekenplaten via sociale media hadden verspreid.

Er zijn gesprekken met de jongens en hun ouders, de burgemeester en de politiechef geweest. Nadat de jongens een filmpje over een procedurefout bij een brand in Emmeloord op internet zetten was de maat vol.
Een paar opvallende punten. Ze plaatsen foto's over hun werk?... Is de jeugdbrandweer al een officiële baan?...

Dat ze worden aangesproken op ongepaste beelden lijkt me niet meer dan terecht, eventuele maatregelen die daar op volgen ook, maar dit is niet de stok die ze mogen gebruiken om de jongens aan te pakken. Dit filmpje kaart juist zeer belangrijke leerpunten aan en is absoluut niet ongepast.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

NikonDirk

• Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #104 Gepost op: 28 maart 2013, 17:24:58
De leiding van dit korps zou de hand in eigen boezem moeten steken en het eigen personeel op hun gevaarlijke gedrag aan moeten spreken. Maar zoals overal; niet de betreffende instantie maar de klokkenluider moet het boetekleed maar aantrekken.

Men zou deze gasten juist met koffie en gebak moeten ontvangen en hartelijk moeten danken voor het lesmateriaal!

poster

• Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 28 maart 2013, 19:29:13
Foei! 2013 en dit soort zaken gebeuren nog gewoon.....

Bij ons in het bedrijf (chemische sector) is het inmiddels normaal dat we elkaar aanspreken op onveilig gedrag. Dit wordt ook openlijk met anderen gedeeld. Volledig geaccepteerd en het wordt zelfs aangemoedigd. Zo leert iedereen ervan en worden er andere of grotere incidenten voorkomen misschien zelfs levens bespaard. Waar gewerkt wordt vallen spaanders, niet iets om je voor te hoeven schamen, in tegendeel, maar om als voorbeeld te zijn voor anderen. Dat er helaas bedrijven zijn waarbij dit niet het geval is geeft de sector een slechte naam.
Ik zie hier meer dan één leerpunt voor Flevoland.....
Als de brand weer brandt, blust de brandweer de brand weer

Erik van Wijngaarden

• Werkzaam bij de brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen...
Reactie #106 Gepost op: 28 maart 2013, 19:50:41
Zonder in te willen gaan op dit individuele incident (ik ben niet op de hoogte van alle interne informatie) vind ik het jammer dat er een afreken cultuur zichtbaar is binnen hulpverlenend Nederland. Bij enkele spraakmakende incidenten in het recente verleden moest al menig bestuurder of hoge chef het veld ruimen. Enkele -extreme- uitzonderingen daar gelaten, ben ik hier op tegen. Ook bestuurders en leidinggevenden kunnen verantwoording nemen en leren van fouten. Een opvolger doet het bij soortgelijke incidenten niet per definitie beter. Heel jammer vind ik het als deze 'afrekencultuur' kennelijk doorsijpelt naar de werkvloer (of de fase hiervoor...). Hopelijk gaan we in Nederland eindelijk een kentering meemaken in deze afrekencultuur. Een forum als deze kan hier een bijdrage aan leveren, mits de discussie inhoudelijk sterk blijft. De jeugd heeft de toekomst en (minder gewenste) acties van hulpverleners in wording kunnen mijns inziens ook op andere wijze worden afgehandeld. De jeugd heeft de toekomst. Hopelijk geven wij hen de ruimte binnen de hedendaagse (sociale media) ontwikkelingen!

jacky x

• verpleegkundige, vrijwillig brandweerman
  • Forum gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 28 maart 2013, 20:56:40
Ik vind het erg triest voor deze jongens dat zij geschorst zijn, maar als dit is n.a.v. eerdere waarschuwingen vind ik dat een goede zaak. Persvrijheid is één ding, lid zijn van een overheidsorganisatie vergt een goed voorbeeld geven en dat geld ook voor jeugdleden, al is dat soms moeilijk voor hun toe te passen op jeugdige leeftijd.

Daarom blijf ik erbij dat het veroordelen van de brandweer Noord-oostpolder voor deze daad door mijn gewaardeerde mede HV-forummers erg jammer en voorbarig is. En dat het berichten plaatsen over de gang van zaken door de jeugdbrandweerleden om onze nieuwsgierigheid te bevredigen erg onverstandig. Als je graag weer terug wilt: geef het goede voorbeeld en gedraag je nog beter dan eerst.

Al is het filmpje op zich goed voor lering en vermaak(wie van ons heeft niet eens een deur ingetrapt terwijl je wist dat het niet persé hoefde), vanuit het oogpunt van de brandweer voelt dit toch een beetje als 'het bevuilen van eigen nest'. Als we dan toch in de gaten gehouden moeten worden laat ik dat liever over aan professionele journalistiek.
Veterdiploma EHBO diploma 1BA2AA2 Vis-diploma( vissen tot max 5 kilo) Fiets-behendigheids-diploma Fiets-niet-behendigheids-diploma

Jos v L

• Senior gebruiker
  • Dbbo & Vrw Brandweer
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #108 Gepost op: 28 maart 2013, 21:03:51
Maar er staat dat de jongens kentekens gepubliceerd hebben, zonder dat ze deze hebben geblurd. Dit is toch helemaal niet verplicht. Het is natuurlijk netjes, ik doe het tevens ook altijd, maar officieel is het niet verplicht.

Dat het juridisch niet geregeld is wil niet zeggen dat het privaat niet geregeld kan zijn. Zo zouden er afspraken gemaakt kunnen zijn voor de aanname bij de jeugdbrw
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.

mike

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 28 maart 2013, 21:06:31
Ik vind het erg triest voor deze jongens dat zij geschorst zijn, maar als dit is n.a.v. eerdere waarschuwingen vind ik dat een goede zaak.

1. Waar zijn ze voor gewaarschuwd?
2. Is het gene wat beweerd wordt wel waar? Hebben ze foto's gemaakt van slachtoffers? Of is er slechts een iemand binnen de brandweer Emmeloord die dat roept?
3. Volgens mij bestaat er ook nog zo iets als vrijheid.

Laten we wel wezen op het hulpverleningsforum zijn heel veel mensen actief die zowel werkzaam zijn bij brandweer/politie/ambulance ed en ook gewoon foto's en video's maken. Legaal gedrag kan een werkgever niet 1,2,3 verbieden. Laatst staan jeugdleden die niet eens in dienst zijn.

Citaat
Daarom blijf ik erbij dat het veroordelen van de brandweer Noord-oostpolder voor deze daad door mijn gewaardeerde mede HV-forummers erg jammer en voorbarig is.

Goed jij mag de jongens veroordelen. Maar "wij" mogen de brandweer Emmeloord niet veroordelen.... Beetje dubbel moraal vind je niet...

Citaat
Al is het filmpje op zich goed voor lering en vermaak(wie van ons heeft niet eens een deur ingetrapt terwijl je wist dat het niet persé hoefde), vanuit het oogpunt van de brandweer voelt dit toch een beetje als 'het bevuilen van eigen nest'.

Je probeert iets recht te praten wat krom is.