Grote brand (rietgedekt pand) Bellemanweg - Zwartebroek 01-04-2013

Auteur Topic: Grote brand (rietgedekt pand) Bellemanweg - Zwartebroek 01-04-2013  (gelezen 4084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 1 april 2013, 20:47:10
Meer foto,s op: http://www.asmedia.nl/nieuwsitem/891/boerderijbrand-met-rietenkap-bellemanweg-zwartebroek.html

Wat een geweldige foto! Je zegt verloren: op andere foto's is te zien dat een deel van het rieten dak behouden lijkt te zijn gebleven, of is er dermate veel schade in de woning dat deze als verloren mag worden beschouwd?

Op een foto van asmedia is te zien dat de dakspanten al redelijk ingebrand zijn. ;)


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #11 Gepost op: 1 april 2013, 21:02:33
Brand verwoest rietgedekte woning in Zwartebroek

ZWARTEBROEK – Maandag aan het eind van de middag is er brand uitgebroken bij een rietgedekte woning aan de Bellemanweg in Zwartebroek.

Omstreeks kwart voor zes werd de brandweer opgeroepen voor een brand aan de Bellemanweg. Al gauw werd er opgeschaald en kwamen er veel omliggende korpsen ter plaatse. Ook het ‘riet-team’ van brandweer Kootwijkerbroek, die gespecialiceerd is in rietenkapbranden, kwam ter plaatse. De woning was niet meer te redden. De brandweer heeft geprobeerd de brand zo klein mogelijk te houden. Enkele antieke bezittingen konden nog uit de woning gered worden. De woning kan als onwoonbaar verklaard worden.

De laatste tijd zijn er veel rietenkapbranden in Nederland. Dit komt door het droge weer. Volgens omstanders zou de brand ontstaan zijn na aanleiding van een schoorsteenbrand.

Meer op: http://hvbarneveld.nl/site/?p=1714





Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #12 Gepost op: 1 april 2013, 23:19:09
Video online:

http://www.youtube.com/watch?v=uX4SFyxH-pg

Voertuigen:

Tankautospuiten:
1531 - Zwartebroek
1231 - Hoevelaken
1741 - Barneveld
1731 - Barneveld

Haakarmvoertuigen:
1781- Barneveld + WTH
1782 - Barnevled + DPH/1000

Overig:
1751 - Barneveld - Hoogwerker
1796 - Barneveld - OvD
1561 - Zwartebroek - PM
1580 - Zwartebroek - DA
1661 - Kootwijkerbroek - PM/Rietdekkers
1662 - Kootwijkerbroek - Tankwagen
1761- Barneveld - PM/AB
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 2 april 2013, 10:08:40
p2kflex
06:22:54 02-04-13GROUP-1Prio 2 BR Nacontrole BELLEMANWEG 16 ZWB ch03 1531
0900485BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900690BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Zwartebroek) (Blusploeg)
p2kflex
09:16:30 02-04-13GROUP-1Prio 2 BR Nacontrole BELLEMANWEG 16 ZWB ch03 1531
0900485BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Koppeling Voertuignavigatie)
0900690BRW Gelderland-Midden (Barneveld) (Zwartebroek) (Blusploeg)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 2 april 2013, 13:00:43
Onder welk kwadrant van de brandweerdoctrine valt dit nu?
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 2 april 2013, 16:50:45
Onder welk kwadrant van de brandweerdoctrine valt dit nu?
Deze brand past onder de offensieve buiteninzet, maar hij kan ook onder de offensieve binneninzet. Maar de nadruk ligt op buiten, dus ik zou hem onder de buiteninzet houden.. De buiteninzet is toch wel alles bepalend of je een woning met rieten kap kan behouden. Mede met ondersteuning van een binneninzet. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #16 Gepost op: 2 april 2013, 19:48:51
Deze brand past onder de offensieve buiteninzet, maar hij kan ook onder de offensieve binneninzet. Maar de nadruk ligt op buiten, dus ik zou hem onder de buiteninzet houden.. De buiteninzet is toch wel alles bepalend of je een woning met rieten kap kan behouden. Mede met ondersteuning van een binneninzet. ;)

Er zijn geen slachtoffers meer binnen, waarom niet gewoon defensief gaan.
Brand kan beperkt blijven tot 1 brandcompartiment.
En we hoeven geen gevaarlijke capriolen op het dak uit te halen.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 2 april 2013, 22:54:09
Er zijn geen slachtoffers meer binnen, waarom niet gewoon defensief gaan.
Brand kan beperkt blijven tot 1 brandcompartiment.
En we hoeven geen gevaarlijke capriolen op het dak uit te halen.
Waarom een woning laten afbranden, terwijl hij in veel gevallen netjes te behouden is?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2013, 19:46:26
Waarom een woning laten afbranden, terwijl hij in veel gevallen netjes te behouden is?

 :). Nou als ik de laatste serie rietenkapbanden zie dan is "netjes" meestal niks.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2013, 19:51:23
:). Nou als ik de laatste serie rietenkapbanden zie dan is "netjes" meestal niks.
Daar heb je gelijk in, maar dat komt toch ook mede door het weer van de afgelopen weken. Wij hebben 14 dagen geleden zelf ook een grote brand in een woning met rieten kap gehad, en door het weer (oostenwind 6bft) hebben we die helaas niet kunnen behouden. Maar daarintegen zijn er genoeg voorbeelden waar de brand wel tijdig gestopt is door snel handelen van de brandweer. Dus er is weldegelijk een gerede kans om een rieten kap te behouden. ;)