Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40667 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #100 Gepost op: 11 juni 2005, 10:54:22
Correctie: de BBE is net gearriveerd, ze zijn in de wagen kort ingelicht maar ze hebben nog géén invalsplan samengesteld. Wel hebben ze standaardprocedures voor vliegtuigen.

Het arrestatieteam had wél een noodinvalsplan.

Gebruik maken van het moment zou ik zeggen.
De paniek zal echt wel wat groter zijn dan alleen bij de kapers. De passagiers zijn ongetwijfeld ook in paniek en zullen waarschijnlijk dingen doen waar de kapers geen rekening mee gehouden hebben... een mooier moment van "afleiding" komt er niet.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #101 Gepost op: 11 juni 2005, 12:05:34
Bij vliegtuigkapingen en terrorisme is het een no-go voor AT.  Zeker als het om dit soort zaken gaat met een politiek tintje, er zullen hoogstwaarschijnlijk ook buitenlandse toeristen in het vliegtuig zitten.  BBE is veel beter getraind op terrorismebestrijding in het vliegtuig dan het AT. Het geweldsniveau van invallen bij terrorisme is te hoog voor het AT, daarnaast hebben zij ook geen effectieve vuurkracht om de kogelwerende vesten van de terroristen te penetreren.

Het rondvliegen van kogels zal wel meevallen aangezien er een groot aantal passagiers in het vliegtuig zit. De BBE zal kort en gericht vuren op de Tango's als ze een bedreiging vormen. Maar de kans is groter dat de Tango's het al behoorlijk in hun broek doen dat het vliegtuig in de fik vliegt en dat dan een groepje zwaarbewapende getrainde mariniers binnenvalt. Dus de kans is groot dat ze zich over zullen geven. Is tot nu toe bij elke vorm van terrorisme in NL voorgekomen dat de Tango's zich bij het binnenvallen overgaven.

Verder is een inval op dit moment niet moeilijk, er zitten twee Tango's in de cockpit.

Deze kunnen dus op bovenstaande manier onder schot c.q. uitgeschakeld worden door één team.
Andere team blaast de deur er uit en is voorbereid op CQB met één tot twee Tango's. Best standaard dus, maar het werkt wel.


Elles

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 11 juni 2005, 13:50:58
ZEER BELANGRIJKE UPDATE

En NET op het moment dat de BBE arriveerd ontploft de voorband... Blijkbaar was direct koelen noodzakelijk geweest.  Eerste indruk: vliegtuig door voor-onderstel gezakt, brand bij de cockpit. Vliegtuig zit met de neus in de grond. Volgetanked, 266 passagiers, minimaal 3 kapers... DRAMA!

Brand bij de cockpit maakt het onmogelijk voor de BBE om op de door ARBNiels gestelde wijze te werk te gaan....


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #103 Gepost op: 11 juni 2005, 15:06:19
Oeps, even over het hoofd gezien. Iets teveel gezopen gister volgens mij ::).

Maar aangezien er brand uitbreekt, zal het ook voor de kapers een beetje erg heet onder de voeten worden. In dit geval zijn ze toch genoodzaakt om het vliegtuig te verlaten. De BBE kan echter wel met niveau 5 uitrusting (perslucht) relatief veilig bij het vliegtuig de Tango's op een verdekte plek opwachten..


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #104 Gepost op: 11 juni 2005, 16:25:55
Oeps, even over het hoofd gezien. Iets teveel gezopen gister volgens mij ::).

Maar aangezien er brand uitbreekt, zal het ook voor de kapers een beetje erg heet onder de voeten worden. In dit geval zijn ze toch genoodzaakt om het vliegtuig te verlaten. De BBE kan echter wel met niveau 5 uitrusting (perslucht) relatief veilig bij het vliegtuig de Tango's op een verdekte plek opwachten..
Als het terrorosten zijn blijven ze misschien juist wel zitten..... Is er een geschatte aankomsttijd van het pantserwagenpeloton?? die kunnen dan de ladders erop zetten en de BBE meenenemen...maar dan moeten ze wel in de buurt zijn....
Onder Ypr dekking de crashtender naar het vliegtuig.... en de brandweermannen ook maar een kogelwerend vestje aan ivm de veiligheid ...

Snipers met een opportunity mogen van mij.....maar daar gaat de minister over....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #105 Gepost op: 11 juni 2005, 22:12:12
Correctie: de BBE is net gearriveerd, ze zijn in de wagen kort ingelicht maar ze hebben nog géén invalsplan samengesteld. Wel hebben ze standaardprocedures voor vliegtuigen.

Het arrestatieteam had wél een noodinvalsplan.
ik wil dat mijn mensen veilig bij het vliegtuig aan het werk kunnen gaan,zoniet komen wij niet in de buurt


Paul SEH

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 11 juni 2005, 23:56:35
Ambulances staan standbye en wachten met spannig op wat komen gaat. Wij zijn er klaar voor.  8)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #107 Gepost op: 12 juni 2005, 00:15:30
De BBE-commandant maakt van het moment gebruik: meteen eropaf, standaardprocedure. De inval gaat via 2 cabinedeuren, de cockpit wordt (uiteraard) met rust gelaten. Tijd om te wachten op de pantservoertuigen is er niet i.v.m. de brand, bovendien is dit hét moment gezien de waarschijnlijk geschrokken toestand van alle inzittenden.

Na drie minuten (erin en overmeesteren) wordt het vliegtuig vrijgegeven. Schoten zijn gelost, één 'tango' (verdachte) moest worden uitgeschakeld, helaas had deze geen kogelvrij vest aan. De kogel vloog dwars door het lichaam van de verdachte heen en in een passagier. De passagier is geraakt in de rechterborst en lijkt niet bij bewustzijn te zijn. Een tweede kogel heeft de verdachte definitief uitgeschakeld zonder iemand anders te raken. De overige 4 verdachten die werden aangetroffen werden  in verzekering gesteld, één heeft een natte vlek in zijn broek gekregen. De cockpit is niet opengemaakt door de BBE gezien het feit dat de deur vlam had gevat. De BBE is nu nog in het vliegtuig met de verdachten geboeid bij zich. Moeten ze naar buiten via de ladders waarmee ze naar binnen zijn gekomen?

De twee crashtenders en de 3 aanwezige tankautospuiten rukken uit. De landelijke driehoek besluit af te schalen naar grip 3: de burgemeester krijgt het bevel terug. Het luchtruim gaat weer open, het vliegveld niet. De YPR's worden afbesteld en Defensie wordt bedankt voor het achtergehouden personeel.

Hoe nu verder? Wat moet de brandweer doen, hoe komen de mensen naar buiten, hoe en waar en door wie worden de gewonden opgevangen (er is nog geen indicatie van het aantal), wat wordt er gedaan met het afgesloten gebied?
Wout


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #108 Gepost op: 12 juni 2005, 14:27:40
Glijbanen lijlkt me de snelste optie, verdachten overdragen aan collega's en zo snel mogelijk het vliegtuig ontruimen,
vrijgeven voor crashtenders om de brand uit te maken.....brand binnen blussen en dan de cockpit openmaken...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #109 Gepost op: 12 juni 2005, 16:08:02
enig idee hoe het met de piloten is?

ik vermoed het ergste ivm de brand bij de cockpit...