Er wordt al lekker op de zaken vooruit gelopen zie ik
Dag 1, deel 3Om batterij te sparen heeft de politiecentralist de verbinding verbroken. Op deze manier kan de verbinding later nog eens hersteld worden.
Er is contact geweest met de luchtverkeersleiding van Rotterdam Airport. Deze hebben het vliegtuig de start laten afbreken, gezien het feit dat deze net begonnen met starten was. Het vliegtuig had de go/no go grens nog net niet bereikt en de piloot besloot vol op de rem te gaan staan. Voor een vol oud beestje als een A300 is dit alleen niet niets: het voorste deel van het onderstel is onder hevige spanning komen te staan. Gevolg was dat de voorbanden de spanning niet aan konden. De twee banden zijn geklapt en er komt veel donkere rook van het landingsgestel af.
Het vliegtuig staat ter hoogte van de voorlaatste afrit van de landingsbaan. Dat is aan deze kant van de foto en in de buurt van zowel het vliegtuigplatform als de verkeerstoren.
Om de zaken nog wat erger te maken is het contact met de piloten verloren. De piloten krijgen geen gehoor op herhaaldelijke oproepen tot antwoord. De luchtverkeersleiding heeft besloten al het vliegverkeer om te leiden naar omliggende vliegvelden. Ook de verpleegkundige neemt haar telefoon niet op. De actuele situatie in het vliegtuig is dan ook niet bekend.
De politiemeldkamer heeft zojuist 8 voertuigen die kant op gestuurd. In de directe omgeving van Rotterdam Airport loopt een provinciale weg, een snelweg, een autoweg richting Rotterdam en een doorgaande weg richting Rotterdam. Verder zijn er nog een aantal kleine wegen in de omgeving.
De traumaheli is naar het Erasmus ziekenhuis gestuurd als tijdelijke uitvalsbasis. De politieheli is nog niet in de lucht.
Rotterdam Airport heeft niet haar eigen ambulancedienst.
Het vliegveld is nog niet geëvacueerd.
Zowel de bestuurlijke als de uitvoerende driehoek zijn geïnformeerd en onderweg naar hun crisisberaadslocaties. Het kan niet uitblijven dat de media geluiden opvangt.