Dag 2
Brandweer
De twee beschikbare crashtenders kunnen alleen van de voorkant aanrijden, gezien het feit dat hun loods in direct zicht van het vliegtuig ligt. De commandant heeft onmiddelijk besloten tot uitruk en heeft hiervan de marechausseecommandant op de hoogte gesteld: de ervaring leert dat een rembrand moet worden bestreden, om erger te voorkomen. Twee wachtmeesters van de Marechaussee gaan meerijden in één van de crashtenders: omdat ze geen tijd hebben om zich om te kleden, zijn ze in marechausseeuniform en blijven ze in het voertuig. OvD brandweer wordt voor de zekerheid t.p. gevraagd.
Politie
De aanrijdende voertuigen gaan met A1 verder richting het vliegveld. Een arrestatieteam is opgeroepen, aanrijtijd is +/- 15 minuten. GBO (Grootschalig Bijzonder Optreden) procedure treed in werking: 2 peletons ME worden binnen 30 minuten ter plaatse verwacht. Indien mogelijk zullen deze de uniformdienst vervangen.
Defensie
De marechaussee besluit tot het standby zetten van 15 man BSB en 1 YPR (pantserwagen). Bovendien worden de ministers van Defensie, BiZa en Justitie op de hoogte gesteld van de situatie. Deze beslissen tot de uitruk van een peleton BBE-SIE (snelle interventie eenheid). Binnen 55 minuten zullen er 46 mariniers en 6 sluipschutters ter plaatse zijn. De luchtmacht zet 2 F-16's en een cougar op standby. Binnen 3 minuten na oproep zullen deze in de lucht zijn.
GHOR
De GHOR vraagt zich af waarom ze nog niet gealarmeerd zijn. Van de media (die er razendsnel bij was) vernamen ze het nieuws van een 'vliegtuigramp op Rotterdam Airport". Twee ambulances zijn aanrijdend met A2, moet dit aantal worden uitgebreid?
De crisisstaf ter plaatse wordt opgesteld in een gebouw nabij het vliegveld. Aanwezig zijn politie, marechaussee en brandweer.
Nog steeds kan er geen contact worden gelegd met het vliegtuig. De verkeerstoren meldt met een verrekijker 4 heftig bewegende mensen te zien in de cockpit, 2 piloten en 2 schijnbaar donker geklede mannen, in geen geval personeel. De passagierslijst is in handen van de politie en de AIVD, een eerste check van de politie Rotterdam levert niets op. Onur Air zegt geen gebruik te maken van Air Marshalls, dit wordt bevestigd door Rotterdam Airport. Inmiddels gaan er intern bij de politie geruchten de ronde dat een aantal weken geleden een vliegtuigkaping werd aangekondigd door een extreem-rechtse groepering. Documentatie daarvan is nog niet gevonden, maar er wordt gezocht.
Vliegtuig is idd 2-class ingedeeld. Bovendien is het volledig vol: 266 passagiers oftewel 9 schoolklassen vol vakantiegangers.