Oja, nog iets:
Zou de piloot morsecodes kennen?
Zo ja, dan kan zo'n figuur met 'tafeltennisbatjes' die normaal het vliegtuig op de grond helpt navigeren, dmv morse de piloot vertellen dat hij de deur van de cockpit dicht moet houden en zo mogelijk contact opneemt met de toren.
Bij mijn weten kennen piloten morsecode. Elk radiobaken in de luchtvaart stuurt namelijk een morse identificatie uit met het navigatie signaal.
Morsecode is niet via de bordjes van de marshaller te versturen. Deze code is daar niet voor geschikt.
Andere opties zijn het airport information te gebruiken op de VOR (navigatiebaken) om de piloten te trachten te informeren dat ze contact op moeten nemen. Technisch mogelijk. De airport information. (gesproken tekst) zit ook op dit radiobaken.
Piloten kunnen eventueel met signaallampen van af de toren met lichtsignalen wel morse zien. (Het begrijpen van morse signalen als geluid is makkelijker dan lichtsignalen.
Er moet rekening mee worden gehouden dat kapers de microfoons of de radios in de cockpit onklaar gemaakt hebben.
Om de zaken nog wat erger te maken is het contact met de piloten verloren. De piloten krijgen geen gehoor op herhaaldelijke oproepen tot antwoord. De luchtverkeersleiding heeft besloten al het vliegverkeer om te leiden naar omliggende vliegvelden. Ook de verpleegkundige neemt haar telefoon niet op. De actuele situatie in het vliegtuig is dan ook niet bekend.
Het lijkt mij niet slim om de melder terug te bellen. Als een kaper de telefoon over hoort gaan is hij meteen gealarmeerd. Je brengt de melder alleen maar extra in gevaar.
Lijkt mij verstandig dat je met de SIGMA wacht totdat je weet waar de aanvoer van evtentuele slachtoffers gaat komen.
Wij staan stand by en kunnen in no time een veldhospitaal opzetten en inrichten.
Sigma kan gewoon voorbereiden. Desnoods in een hangaar. Verder kan er achter de hangaars die aan de rechterzijde staan van het platform aan de achterkant, uit het zicht van het vliegtuig, een tent op worden gezet. Aan en afrijden van ambu's is ook buiten het zicht van de kapers te doen.