Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40679 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #60 Gepost op: 3 juni 2005, 19:43:21
Crashtenders zijn er alleen voor de knock-out, de reddingswerkzaamheden zullen moeten plaatsvinden door de gemeentelijke brandweer...... heb je de dienstdoende 6 (?) man op zestienhoven wel eens een vliegtuig met +250 slachtoffers zien leeg halen...... ;) Ik denk dat het verstandig is om de brandweer te gaan opschalen..... Als er wat in het vliegtuig wat 'fout' gaat moet je mogelijk binnen de kortste keren aan de bak!!
De brandweer kan zich opstellen op de parkeerplaats aan de  Van duijn van maasdam weg (zie tekening met pijl.

De (H)OVD kan zich naar het crisiscentrum begeven. Ik denk dat gezien de impact van dit incident wel een GRIP 4 (?) van kracht verklaart kan worden.

tekening

Ik denk dat dit ook een prachtige uitgangsstelling is voor de GGD/GHOR/SIGMA enz. Lekker ruim parkeerterrein met meerdere op en afritten. Tevens is deze weg gemakkelijk af te sluiten en heeft maar een paar zij wegen!
 Je bent redelijk snel bij het vliegveld maar loopt toch niet in het zicht/weg


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #61 Gepost op: 3 juni 2005, 19:55:56
Crashtenders zijn er alleen voor de knock-out, de reddingswerkzaamheden zullen moeten plaatsvinden door de gemeentelijke brandweer...... heb je de dienstdoende 6 (?) man op zestienhoven wel eens een vliegtuig met +250 slachtoffers zien leeg halen...... ;) Ik denk dat het verstandig is om de brandweer te gaan opschalen..... Als er wat in het vliegtuig wat 'fout' gaat moet je mogelijk binnen de kortste keren aan de bak!!
De brandweer kan zich opstellen op de parkeerplaats aan de  Van duijn van maasdam weg (zie tekening met pijl.

De (H)OVD kan zich naar het crisiscentrum begeven. Ik denk dat gezien de impact van dit incident wel een GRIP 4 (?) van kracht verklaart kan worden.

tekening

Ik denk dat dit ook een prachtige uitgangsstelling is voor de GGD/GHOR/SIGMA enz. Lekker ruim parkeerterrein met meerdere op en afritten. Tevens is deze weg gemakkelijk af te sluiten en heeft maar een paar zij wegen!
 Je bent redelijk snel bij het vliegveld maar loopt toch niet in het zicht/weg

Ja dat ben ik met je eens...maar om gelijk weer heel die riedel eruit te gooien gaat me te ver ;)
Mocht het fout gaan...dan gaat ut denk ik gelijk goed fout. Wat je vooral nodig hebt...zoals je al zei...is mankracht...blusstof is voldoende aanwezig(tot een bepaalde hoogte, als je denkt dat een CT vullen cq. 10minuten duurt)

Om al direct op te schalen tot GRIP 4....ik zou er even mee wachten


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #62 Gepost op: 3 juni 2005, 20:18:36
GRIP 4 omdat er zoveel bestuurlijke/ministeriele schijven zich met het incident gaan bemoeien. Ook heeft dit incident een grote impact op de omgeving (bijv. verkeer, ramptoeristen). Ik denk dat een (H)OVD een beetje back-up uit de 'toren' (WPC) wil hebben.
Daarnaast ligt de gemeente grens van Berkel (kruising gk van hogendorpweg/doenkade ligt in Berkel) ook niet verweg dus heb spreek je over een probleem in twee gemeenten....

GRIP hoeft trouwens niet alleen door brandweer te worden uitgeroepen, de politie mag dit ook doen.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #63 Gepost op: 3 juni 2005, 20:22:47
GRIP 4 omdat er zoveel bestuurlijke/ministeriele schijven zich met het incident gaan bemoeien. Ook heeft dit incident een grote impact op de omgeving (bijv. verkeer, ramptoeristen). Ik denk dat een (H)OVD een beetje back-up uit de 'toren' (WPC) wil hebben.
Daarnaast ligt de gemeente grens van Berkel (kruising gk van hogendorpweg/doenkade ligt in Berkel) ook niet verweg dus heb spreek je over een probleem in twee gemeenten....

GRIP hoeft trouwens niet alleen door brandweer te worden uitgeroepen, de politie mag dit ook doen.

Das mij bekend...daarom zeg ik dat ik vanuit oogpunt van de brandweer(en van daaruit kijk ik) het niet nodig vind om op te schalen naar GRIP 4.
Vanuit de andere diensten gezien misschien wel...maar das niet mijn pakkiean ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #64 Gepost op: 3 juni 2005, 23:09:36
Das mij bekend...daarom zeg ik dat ik vanuit oogpunt van de brandweer(en van daaruit kijk ik) het niet nodig vind om op te schalen naar GRIP 4.
Vanuit de andere diensten gezien misschien wel...maar das niet mijn pakkiean ;)
ik vindt ook dat de luchthavenbrandweer voorlopig voldoende is,wel zou ik de OVD van de civiele brandweer in kennis stellen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #65 Gepost op: 3 juni 2005, 23:21:58
Het opschalen naar een GRIP niveau staat toch los van de opschaling in voertuig termen??


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #66 Gepost op: 4 juni 2005, 00:08:14
Het opschalen naar een GRIP niveau staat toch los van de opschaling in voertuig termen??

Volgens mij wel jah, want je kan ook opschalen (grip)  om een regionaal en gemeentelijk team samen te laten komen.

Ik denk dat je hiervoor wel een grip 3 of grip 4 uit de kast kan trekken, maar ik ben het er mee eens dat je nu nog geen gemeentelijke eenheden tp moet laten komen.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #67 Gepost op: 4 juni 2005, 00:38:38
Als je kijkt op: http://wetten.overheid.nl/   en dan zoekt op 'brandweerregeling burgerluchtvaartterreinen' kan je gelijk vinden wat de slagkracht is op zestienhoven (catagorie 7 luchthaven). Minimaal 7 man. Aangezien zestienhoven ook commercieel is zal dat gelijk wel het maximum zijn  ;D.

Ik zal nog een laatste poging doen jullie te overtuigen om toch nu al het brandweerpotentieel op te roepen....  :D

Als tijdens de landing een lampje in de compit niet brand of juist wel gaat branden.... wordt de gehele regio gealarmeerd om met prio 1 naar het vliegveld te gaan. Nu is er een situatie aan boord van een volgetankt vliegtuig die erg instabiel en waar nog niet alle info over te krijgen is (misschien hebben ze wel bommen/handgranaten in hun bezit). Er kan door de passagiers, met in hun achterhoofd 9/11, een poging gedaan worden de kapers te overmeesteren met alle gevolgen van dien.
Je hebt dan gewoon niet genoeg aan 7 man/vrouw. Binnen 6 minuten zal de frobenstraat, laanslootseweg en schiedam (misschien de baan ook wel als ze doortrappen ;D) wel terplaatse zijn maar de rest gaat toch ff duren. Maarrrrr afhankelijk van het tijdstip en dag kan er door de afzetting van wegen (ivm met de kaping) in R'dam Noord een verkeerschaos ontstaan zijn waardoor er grote vertragingen optreden (Bijv doenkade / zestienhovense kade afgesloten => al het verkeer naar de 3B gemeentes zal een andere route gaan kiezen door Rotterdam Noord waardoor waarschijnlijk het Schieplein / gk van hogendorpweg / overschie  muurvast komt te zitten. Zie: klik hier).

Je zal bij een brand die door de luchthaven brandweer geblust is toch de slachtoffers uit het vliegtuig moeten halen (taak gemeente brandweer). We hebben gezien waar een late redding van inzittenden tot kan leiden.... :'(

Aan de andere kant laat je een groot deel van de stad zonder dekking (+zonder OVD's) dus er zullen dan wat verplaatsingen moet plaats vinden.
Zo snel mogelijk moet er m.i.  overleg plaatsvinden met de observatieteams over de situatie in het vliegtuig. Aan de hand daarvan kan de nood tot een geleidelijke opbouw of met prio 1 worden vastgesteld.

Is er nog geen COPI ingestelt?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #68 Gepost op: 4 juni 2005, 07:19:45
COPI lijkt me handig om te creeren, en nog even een belletje aan de AC/CPA dat prio 1 betekend dat de herrie eraf moet voor ze in de buurt van het vliegveld zijn. Nu weet ik dat dat eigenlijk niet bestaat...maar moet voor deze keer toch maar...

ook alarmeren motorpool den haag voor begeleiding pantserwagen peloton ri rotterdam, en een aantal motorrijders op de route van de BBE neerzetten om die te begeleiden ivm de gecreerde verkeerschaos ....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #69 Gepost op: 4 juni 2005, 10:15:20

Je zal bij een brand die door de luchthaven brandweer geblust is toch de slachtoffers uit het vliegtuig moeten halen (taak gemeente brandweer). We hebben gezien waar een late redding van inzittenden tot kan leiden.... :'(

Aan de andere kant laat je een groot deel van de stad zonder dekking (+zonder OVD's) dus er zullen dan wat verplaatsingen moet plaats vinden.
Zo snel mogelijk moet er m.i.  overleg plaatsvinden met de observatieteams over de situatie in het vliegtuig. Aan de hand daarvan kan de nood tot een geleidelijke opbouw of met prio 1 worden vastgesteld.

Is er nog geen COPI ingestelt?


Het is vooral de dekking waar ik me zorgen om ga maken.....ze zegt al dat half rotterdam plat leg....en als je dan ook nog bijna heel brw rotterdam naar een plek gaat sturen, dan is de dekking zo goed als 0,0. Daarvoor denk ik ook dat het wel verstandig is om een 3 a 4 tassen en een ladder of 2 en de HVH-1 klaar te zetten op de weg...maar om nu gelijk heel dat circus uit de kast te trekken,nee!

COPI lijkt me inderdaad verstandig!