Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40716 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 4 juni 2005, 11:43:47
COPI opstarten zeer zeker,maar er is nog steeds geen sprake van brand.Dus zie ik ook nog geen reden om de halve stad leeg te trekken voor wat er misschien niet gaat komen,ik wil wel dat er extra mensen worden opgeroepen om de voertuigen te bemannen stel dat het toch uit de klauw gaat lopen.Dan kunnen de voertuigen direct de deur uit.

dat de OVD terplaatse gaat prima,zeer wenselijk zelfs.Dan kan hij meteen opschalen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 4 juni 2005, 15:39:46
Voor de discussie over GRIP:
Hier staat het heel duidelijk uitgelegd.

Misschien is het ook handig een technische ploeg naar et vliegtuig te sturen. Ik heb niet zoveel verstand van vliegtuigen, maar van buitenaf is vast wel een cruciale ingreep te doen, waardoor het vliegtuig op geen manier zal kunnen opstijgen, mochten de eventuele terroristen dat van plan zijn. De boel saboteren dus, want al het vliegtuig nog wel de lucht in zou kunnen komen heb je een veel groter probleem.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #72 Gepost op: 4 juni 2005, 15:45:05
Ik denk dat er goenoeg reden is voor GRIP 4. Haaglanden ligt heel dichtbij, dus het kan al snel regio-overschrijdende gevolgen hebben. Dat is al een reden voor GRIP 4.
GRIP 4 betekent ook niet dat er veel voertuigen ingezet hoeven te worden. (vb: supportersrellen in Nieuwerkerk was ook GRIP3 en (behalve politie) waren er niet meer dan 1 tas, 1 ambulance en SIGMA.)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #73 Gepost op: 4 juni 2005, 15:46:47
het lijkt me inderdaad GRIP 4 en dan vooral veel politie/defensie ter plaatse en dan 1 of 2 voertuigen van brandweer en 1 of 2 van ambulance


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #74 Gepost op: 4 juni 2005, 16:09:50
(...),ik wil wel dat er extra mensen worden opgeroepen om de voertuigen te bemannen stel dat het toch uit de klauw gaat lopen.Dan kunnen de voertuigen direct de deur uit.

(...)

Helaas levert dat in een korps met grotendeels beroepskrachten op Rotterdam(-Noord) waarschijnlijk maximaal maar één extra TS op (die niet direct in de sterkte staat)...... Beroepspersoneel welke vrij zijn, zijn in Rotterdam niet oproepbaar..... :P
Of je moet de 3B dorpen alarmeren en stand-by laten staan in de kazerne alleen kan dan het verkeer op de doenkade een probleem geven voor de opkomst tijd.

Brandweer potentieel in Rotterdam (Noord in de omgeving van Zestienhoven. Alles wat verder is spreek je al over aanrijtijden tegen de 15-20 minuten):
frobenstraat:
  • 2x TS + 1x TS vrije instroom van de vrijwilligers
  • 1xHV
  • 1xAL
  • 1xHA (met diverse bakken) of 1xAB

Laanslootseweg:
  • 1x TS
  • 1xHA met SB bak of 1x AL

Baan (aanrijden dwars door de stad):
  • 1x TS

Bosland(aanrijden dwars door de stad):
  • 1x TS
  • 1x AL

Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Bleiswijk
  • ieder 1x TS

Schiedam:
  • 1x TS + 1(-3?) TS vrije instroom vrijwilligers
  • 1xAL

(misschien kloppen de aantallen niet precies voor de korpsen buiten Rotterdam dus wie wil aanvullen/verbeteren.... ;))

Je zou nog aan regio Haaglanden, Delft, kunnen denken....

Dus je hebt of de keuze om TS'en aan het incident te koppelen waardoor er dekkingsproblemen zullen ontstaan of te wachten tot er daadwerkelijk ingezet zal moeten worden waarbij je dan een opkomsttijd probleem hebt..... :-\

Kan de politie niet aangeven wat ze precies gaan afzetten en een situatie schets geven van de actuele verkeerssituatie?

(misschien is het handig dat er een tijd en dag voor het incident bepaald wordt... op vrijdag middag heb je een heel andere situatie als op zondag morgen... ;D)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #75 Gepost op: 4 juni 2005, 16:30:26
Voor de discussie over GRIP:
Hier staat het heel duidelijk uitgelegd.

Misschien is het ook handig een technische ploeg naar et vliegtuig te sturen. Ik heb niet zoveel verstand van vliegtuigen, maar van buitenaf is vast wel een cruciale ingreep te doen, waardoor het vliegtuig op geen manier zal kunnen opstijgen, mochten de eventuele terroristen dat van plan zijn. De boel saboteren dus, want al het vliegtuig nog wel de lucht in zou kunnen komen heb je een veel groter probleem.
Volgens mij heeft ie al lekke voorbanden die in de fik hebben gestaan ::)

@palmpie De leider van de casus heeft al een gebied aangegeven dat met 3 pelotons ME afgezet wordt..misschien dat dat op een kaartje ingetekend kan worden door iemand die lokaal bekend is??
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #76 Gepost op: 4 juni 2005, 17:32:48
Laten we het simpel houden dan wat betreft brandweerinzet.

Als de procedure is om bij een naderend vliegtuig met instrumentproblemen het hele circus op te starten dan zal er voor een dergelijke situatie als deze ook wel een procedure zijn. Ik kan me voorstellen dat hiervoor ook een inzetprocedure is en dat bij het oproepen van het circus aan voertuigen ook rekening wordt gehouden met de restdekking van de stad/regio.

Dus in dit geval zou ik zeggen, opschalen en geen risico nemen dat er onverwachts enorm veel doden/gewonden gaan vallen. Wat ik er van weet is dat je bij vliegtuigbranden te maken hebben met een knock-down fase en die is vrij snel. Als je vervolgens moet gaan wachten op de gemeentelijke brandweer om met de daadwerkelijke redding te gaan starten ben je te laat.

Dus ik zou in ieder geval gaan opschalen naar een volledige compagnie volgens procedure en gelijktijdig de restdekking gaan regelen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #77 Gepost op: 4 juni 2005, 17:37:03
Even nog een vraag aan de overige brandweevrienden:

In andere voorgaande casussen wordt er door velen al snel en veel opgeschaald. Nu hebben we een vliegtuig met daarin plus minus 250 passagiers, met brand aan het neuswiel, nog vol met kerosine en kans op eventuele ontruiming. En nu gaan we niet opschalen dit kan ik even niet volgen hahahaaha

Dit is niet negatief bedoeld hoor maar ik kan de relatie met de kans op het grote aantal gewonden/doden nu even niet plaatsen om op voorhand dan niet op te gaan schalen. Bij een OMS in een bioscoop/winkelcomplex rukken we uit met een middelalarm terwijl 99% loos is en in deze situatie met een aantal verschillende mogelijkheden op brand/ontruiming blijven we binnen staan???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #78 Gepost op: 4 juni 2005, 17:44:43
Volgens mij heeft ie al lekke voorbanden die in de fik hebben gestaan ::)

@palmpie De leider van de casus heeft al een gebied aangegeven dat met 3 pelotons ME afgezet wordt..misschien dat dat op een kaartje ingetekend kan worden door iemand die lokaal bekend is??

Ik heb gepoogd een tekening te maken.... ;D

De eerste pagina is een foto gemaakt door het Jet-center met wat extra info en diverse afsluitingen. De volgende kaarten zijn topo kaarten van de omgeving. De laatste 3 plattegronden zijn afsluitingen op lokaal, regionaal (doorgaande routes) en nationaal niveau (snelwegen), de een na laaste is zijn de afsluitingen op regionaal en nationaal niveau  en de laatste zijn afsluitingen op nationaal niveau

TEKENING

Ik denk dat de politie een pittige klus gaat krijgen om alle (brandweer  ;D ;)) fotograven (e.d.) weg te houden!!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #79 Gepost op: 4 juni 2005, 19:14:56
Even nog een vraag aan de overige brandweevrienden:

In andere voorgaande casussen wordt er door velen al snel en veel opgeschaald. Nu hebben we een vliegtuig met daarin plus minus 250 passagiers, met brand aan het neuswiel, nog vol met kerosine en kans op eventuele ontruiming. En nu gaan we niet opschalen dit kan ik even niet volgen hahahaaha

Dit is niet negatief bedoeld hoor maar ik kan de relatie met de kans op het grote aantal gewonden/doden nu even niet plaatsen om op voorhand dan niet op te gaan schalen. Bij een OMS in een bioscoop/winkelcomplex rukken we uit met een middelalarm terwijl 99% loos is en in deze situatie met een aantal verschillende mogelijkheden op brand/ontruiming blijven we binnen staan???
ik wil niet vervelend zijn,maar we hebben al 2 chrastenders terplaatse van de luchthavenbrandweer.En we hebben alleen nog maar banden en remmen hoeven koelen.Er is dus nog steeds geen sprake van brand.

En ik vindt een OMS van een iets andere rangorde,dan een kaping waar de een of andere gewapende halve zool in dat vliegtuig zit