Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40685 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #80 Gepost op: 5 juni 2005, 00:59:33
Peter,

Na de 112 melding zijn de crahstenders terug geroepen en is er niet bekend of er nog brand is (volgens de laatste update).

In zo'n situatie waarbij het niet te controleren is op dit moment of de brand zich ook door geslagen heeft naar binnen, zou ik uit voorzorg toch gaan opschalen.

De kans dat het echt uit de hand loopt is naar mijnsinziens toch duidelijk aanwezig en dan red je het niet met je 2 crahstenders en een handje vol brandwachten.

Dus waarom nu niet opschalen en anders wel? Risico = kans x effect. Als ik dat in dit geval toepas kom ik op een aardige kans en effect dus is voor mij genoeg aanleiding om dan toch te gaan opschalen.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #81 Gepost op: 5 juni 2005, 07:00:23
ik wil niet vervelend zijn,maar we hebben al 2 chrastenders terplaatse van de luchthavenbrandweer.En we hebben alleen nog maar banden en remmen hoeven koelen.Er is dus nog steeds geen sprake van brand.

En ik vindt een OMS van een iets andere rangorde,dan een kaping waar de een of andere gewapende halve zool in dat vliegtuig zit
Volgens mij kwam er zwarte rook vanaf en moest de luchthavenbrandweer omdat het risico te groot was dat het een fakkel zou worden iig de eerste klap uitdelen.... Nog niet bekend is of dat afdoende was....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #82 Gepost op: 5 juni 2005, 10:51:28
Volgens mij kwam er zwarte rook vanaf en moest de luchthavenbrandweer omdat het risico te groot was dat het een fakkel zou worden iig de eerste klap uitdelen.... Nog niet bekend is of dat afdoende was....
ik raak niet in paniek van wat zwarte rook.En was de eerste inzet voor de brandweer koelen van de remmen/banden,als dat eenmaal gebeurt kan de brandweer terug.
In ieder geval op een zeer veilige afstand van dat geheel,het lijkt mij niet wenselijk dat we ook nog de brandweer naast het toestel hebben staan


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #83 Gepost op: 5 juni 2005, 12:55:12
volgens mij was het koelen/blussen nog niet klaar en wat ik uit de update begrijp is dat naar aanleiding van het 112 telefoontje de voertuigen terug geroepen zijn in verband met de kaper(s) aan boord.

Dus is de situatie qua brand nog niet onder controle.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 5 juni 2005, 15:13:45
Op de site: klik hier  ;D de volgende info gevonden:

landingsgestelbrand

Het landingsgestel krijgt het vaak zwaar te verduren. Tijdens een normale landing staan de wielen nagenoeg stil en wanneer ze contact maken met de baan gaat de snelheid naar dik 200 km/p. Dit betekent niet alleen slijtage, maar ook een warmte opbouw van de band. Vliegtuigen komen soms met veel dwars wind binnen. Er moet in die gevallen soms harder gevlogen worden dan normaal. Het landingsgestel en de banden krijgen het op die momenten zwaarder te verduren. Ook wanneer een vliegtuig met problemen terug komt (noodlanding) kan het vliegtuig raar op zijn onderstel terecht komen.

Als het vliegtuig hard moet remmen, dit omdat de piloot een bepaalde afrit nog wil halen of omdat het vliegtuig zijn start afbreekt, kunnen de remmen oververhit raken. Dit probleem wordt verergert omdat in de vliegtuigwielen lichte, maar brandbare metalen worden verwerkt. Veel gebruikte metalen zijn aluminium en magnesium.
Door de verhitting van de banden is explosie gevaar aanwezig. De druk in de banden wordt namelijk hoger wanneer de band warm wordt. Het stikstof gaat uitzetten. Als de band warmer wordt dan 200‘C zullen de smeltproppen smelten en loopt het stikstof er met een luid gesis uit. De druk zal afnemen en het explosie gevaar wijken. Dit kan zelf nog na een kwartier na het tot stilstand komen plaats vinden. Echter het komt voor dat deze smeltproppen weigeren en dan moet er actie ondernomen worden.
Meestal zal de brandweer erbij geroepen worden om iets aan dit probleem te doen. De brandweer zal er rekening mee moeten houden dat de hoogste temperaturen pas na ongeveer 20 minuten zijn bereikt. Explodeert een wiel dan zullen de delen naar opzij worden weg geslingerd. De brokstukken kunnen wel 30 meter verder terecht komen. Daarom nadert de brandweer het betreffende wiel altijd van voren of van achteren en nooit van opzij.

http://www.fire-rescue.nl/brandweervlbehv/foto's/vliegtuigconstructie/landingsgestel%20(2).JPG[/img]                                                                                                                                                      

                                                                                                                                                        

Ook zal de brandweer het voertuig op een veilige plek plaatsen. In de meeste gevallen zullen de remmen na verloop van tijd uit zichzelf afkoelen. Oververhitte remmen zijn geen rembranden en hoeven dus ook niet geblust te worden. Blussing kan zelfs voor een nog ergere situatie zorgen. Als er namelijk koude blusstof op de kokend hete remschijf komt kan deze krimpen en scheuren met alle gevolgen van dien.
Vliegtuigen met propellers zullen proberen de remmen te koelen door de propellers snel genoeg te laten draaien zodat er voldoende koeling plaats vind. De brandweer kan toch koelen zonder dat er ernstig gevaar optreed. Dit doet de brandweer met behulp van een overdrukventilator. Deze blaast koude lucht over het totale samenstel en koelt dus gelijkmatig waardoor krimp wordt voorkomen. Als de brandweer water wil gebruiken moet dit met een sproeistraal worden gedaan. Ze moeten er dan wel voor zorgen dat alles gelijkmatig gekoeld wordt om krimp te voorkomen.

Bij een landingsgestelbrand kunnen bepaalde onderdelen van het landingsgestel branden.

    *

      Wielvetbrand
      Deze blust de brandweer met poeder. De omvang van de brand is niet erg groot.
    *

      Oliebranden
      De hydraulische olie kan ontbranden als er hard geremd wordt. Het risico hierbij is dat het vliegtuig wordt aangestraald en dat het magnesium in de wielen in brand vliegt. Magnesium brand niet gemakkelijk, maar als het eenmaal brand is het erg moeilijk te blussen. De brandweer blust deze branden met Halon, Poeder of brengt water met een sproeistraal op.
    *

      Metaalbrand
      Wanneer de brandweer een metaal brand probeert te blussen met water zal de brand alleen maar erger worden. Daarom blust de brandweer hoofdzakelijk met D-poeder of zand. Als er toch geblust moet worden met water moet ervoor gezorgd worden dat de totale oppervlakte van de metaalbrand wordt geblust. Anders springen er brandende stukken metaal af.
    *

      Bandenbranden
      De band van een vliegtuig kan in brand vliegen als de temperatuur hoger is dan 260‘C. Als de banden eenmaal branden kan dit uitgroeien tot een zeer hete en gevaarlijke brand. Kortdaad optreden van de brandweer is nodig. De brandweer zal zo'n brand blussen met een nevenstraal water. Poeder kan wel maar wordt afgeraden. Een combinatie tussen water en poeder is wel weer effectief.
    *

      Brand in een hydraulisch systeem
      Normaal gesproken zal er in geen brand ontstaan in het hydraulisch systeem als de hydraulische vloeistof Sky-drol wordt gebruikt. Deze vloeistof is onbrandbaar en wordt veel gebruikt in de burgerluchtvaart. Toch komt het voor dat er gebruik wordt gemaakt van een benzine of petroleum basis. Deze kunnen wel ontbranden. Zo'n brand moet geblust worden met Halon. Maar omdat deze blusstof haast niet meer gebruikt mag worden kan ook poeder gebruikt worden.
      Sky-drol verliest na langer gebruik ook zijn onbrandbaarheid en kan dus toch in brand vliegen. Deze branden zijn slecht voor de gezondheid. Je kan er irritaties aan ogen en luchtwegen van krijgen. De brandweer zal bij een vliegtuigbrand daarom altijd adembescherming dragen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #85 Gepost op: 5 juni 2005, 17:57:07
misschien is wat verkeerspolitie optrommelen ook niet verkeerd, plus evt in kennis stellen rijkswaterstaat (afkruisen rijbanen, nog niet aan de orde maar dat ze voorbereid zijn)

zodat mocht het nodig zijn de verkeerspolitie ten zame met rijkswaterstaat snel een hoop hulpverleners op de pd kan krijgen
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Paul SEH

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 5 juni 2005, 20:06:27
Welkom terug. ;) ;D

Thanks Jorrin.

Wij zijn ondertussen al met 2 ambulances gearriveerd bij het vliegveld. We staan op veilige afstand en wachten op wat er gaat gebeuren.  8)


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #87 Gepost op: 5 juni 2005, 20:42:01
OVDG en CVDG zijn op de hoogte aangezien we ons in een Grip 3-4 situatie bevinden.  WE houden afstand en wachten af.  Misschien niet onverstandig om alvast een ruimte te zoeken samen met de leiding op airport, waar eventuele familie en vrienden van de gijzelaars zich kunnen verzamelen en profesionele hulp kunnen krijgen.  Slachtofferhulp/Rode kruis/Sigma
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #88 Gepost op: 5 juni 2005, 22:38:02
En ik vindt een OMS van een iets andere rangorde,dan een kaping waar de een of andere gewapende halve zool in dat vliegtuig zit

Correctie, 3 tot 4 gewapende halve zolen.
  Wachten op de minister tot het groene licht gegeven is.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #89 Gepost op: 8 juni 2005, 10:37:52
Hmm, de kapers laten al een paar dagen niets van zich horen. Blij dat ik niet in het toestel zit.  ;D

Sigma is ter plaatse. Teamleider gaat in overleg met de ovdg een geschikte plek zoeken voor een eventueel gewondennest.
Verder een plek voor opvang en verzorging van familie en betrokkenen.
RK o&v wordt daarvoor gewaarschuwd.