Juni 2005 - Vliegtuigkaping

Auteur Topic: Juni 2005 - Vliegtuigkaping  (gelezen 40684 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #90 Gepost op: 8 juni 2005, 12:56:29
UPDATE

Na lang wachten komt er eindelijk schot in de zaak. De onderhandelaar van Rotterdam-Rijnmond heeft via een mobiele telefoon van de kapers (die 112 belden) contact gelegd. Wat hier uitkomt is afwachten.

Er wordt opgeschaald naar GRIP 4. CoPi (commandopost plaats incident) wordt uiteraard opgebouwd in een door het vliegveld beschikbaar gestelde ruimte. De eerder geplaatste tekeningen door Palmpie over de afsluitingen kloppen inderdaad (dank hiervoor). De ramp (zoals het nu in hogere kringen genoemd wordt) strekt zich nu over verschillende delen uit: de daadwerkelijke kaping, de veroorzaakte verkeersproblemen (die zeker niet gering zijn voor een vrijdagochtend 22 juli 11 uur (excuus, was ik vergeten te vermelden)) en de nationale onrust die hierop ongetwijfeld volgt. De burgemeester krijgt het rustig: de minister van BiZa neemt de bestuurlijke kant over, in nauw overleg met de ministers van justitie en defensie.

Gezien de hoge risicofactor wordt besloten meer brandweervoertuigen op te roepen en in de buurt van het rampterrein klaar te zetten, in totaal 3 TS'en (frobenstraat en schiedam, gat wordt door beide kazernes opgevangen   door vrijwillig personeel). De burgerbrandweer en aanrijdende SIGMA en ambuteam stellen op achter de hangars, samen met de 2 aanwezige ambu's. Een apart telefoonnummer voor informatie wordt opengegooid, het rode kruis bemant deze centrale met speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers.

De verkeerspolitie en rijkswaterstaat gooien op de A13 in beide richtingen de linker rijstrook dicht over de lengte van de file plus 2 kilometer. Het verkeer wordt zo goed en zo kwaad als het gaat omgeleid via de A20 en A12, wat betekend dat de hele A13 tussen Rotterdam en Delft wordt afgesloten behalve voor bestemmingsverkeer.

Inmiddels is gekeken met warmtebeeldcamera naar de banden: ze zien er erg heet uit. De officier van dienst is bang voor een oververhitting: het zwaar beladen vliegtuig (vol passagiers, bagage en brandstof) heeft haar landing vlak voor het go/no go punt afgebroken. De kans op ontploffing of ontbranding zijn groot, de standaardprocedures zijn er niet voor niets. De piloot heeft vol op zijn remmen gestaan.

De BBE wordt binnen enkele minuten ter plaatse verwacht. Het peleton YPR's is onderweg. Het korps commandotroepen en de luchtmacht laten weten standby te staan voor alle mogelijke hulpverzoeken. Het NCC en LOCC zijn vol bemand, in heel de randstad zijn de hulpverleningsdiensten gewaarschuwd voor een eventuele uitruk.

Een aantal aandachtspunten:

-Strategie onderhandelaar
-Eventuele brand in onderstel
-Verkeer
-Opvang familie
-Evacuatie inzittenden
-Bij wat voor condities inval doen?

ps. Excuus voor de late update, weekend weg plus aansluitende ziekte zijn de oorzaak...
Wout


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 8 juni 2005, 14:32:23
In verband met de oververhitte wielen zou ik proberen de onderhandelaar contact te laten leggen met de kapers om te vragen of de brandweer een inzet mag doen.
Ik denk dat er voorlopig aan de eisen van de kapers voldaan moet worden in verband met dit brandgevaar. Als ze bijvoorbeeld willen dat de bemanning van een crashtender voor de cockpit uit het vliegtuig stapt om te laten zien dat het goed zit (geen gewapende eenheden ertussen verstopt ofzo), dan moet dat gewoon gebeuren. Als het vliegtuig in de hens gaat ben je een stuk verder van huis.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #92 Gepost op: 8 juni 2005, 21:46:59
De onderhandelaar zal niet alleen de eisen van de kapers moeten aanhoren, maar hij moet ook het precieze aantal kapers te weten zien te komen. Dit kan hij doen door als eis te stellen dat hij wil zien dat alle gijzelaars nog gezond en wel zijn.

Als de minister besluit alle onderhandelingen te staken omdat deze niet doeltreffend zijn of als het leven van gijzelnemers direct in gevaar komt te geraken kan men besluiten tot een interventie van de BBE


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #93 Gepost op: 9 juni 2005, 03:09:39
ONderhandelaar moet eerst proberen vertrouwen te winnen, daarna zoveel mogelijk informatie zien los te peuteren en voor elkaar zien te krijgen dat de kapers zich overgeven...of genoeg "ruimte" voor de BBE creeren....

Verkeer...
Mensen adviseren rotterdam te mijden als het niet noodzakelijk is, en extra nieuwsuitzendingen met een nummer dat mensen kunnen bellen...
Dat nummer ook voor de familie etc.... duidelijk communiceren om welke vlucht het gaat, om paniek bij anderen/teveel mensen te voorkomen...Mensen adviseren thuis te blijven, ivm veiligheid...en het is zowiezo al lastig om in de buurt te geraken, en het vliegveld is afgesloten ::)


Inval het liefste natuurlijk onder dekking van de nacht...maar dat duurt nog een tijd...denk dat de kapers voor die tijd al zenuwachtig worden..

Evacuatie inzittenden pas aan beginnen als de kapers weg zijn, dan alle nooddeuren met glijbanen open, voldoende personeel op de landingsbaan en afvoer met bussen naar de hangaar waar het sigma en O&V is...
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #94 Gepost op: 10 juni 2005, 23:26:45
ZEER BELANGRIJKE UPDATE

En NET op het moment dat de BBE arriveerd ontploft de voorband... Blijkbaar was direct koelen noodzakelijk geweest.  Eerste indruk: vliegtuig door voor-onderstel gezakt, brand bij de cockpit. Vliegtuig zit met de neus in de grond. Volgetanked, 266 passagiers, minimaal 3 kapers... DRAMA!
Wout


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #95 Gepost op: 10 juni 2005, 23:37:42
Moet dat nou zo laat op de avond?!  :-\

Als de brandweermensen het aandurven. Blussen!


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #96 Gepost op: 10 juni 2005, 23:51:51
Eerst met de crashtenders van luchthaven rotterdam zelf alvast gaan blussen en gelijk al alle brandweerauto's die standby stonden erheen sturen om te helpen met blussen. Mischien kun je van de situatie gebruik maken door nu naar binnen te stormen en de kapers te pakken, omdat ze nu waarschijnlijk in paniek zullen zijn door de brand.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #97 Gepost op: 11 juni 2005, 00:27:51
Helaas staan er maar 3 TS'n stand-by.... de rest moet nog gealarmeerd worden. Alarmering kost al 3 minuten. Te horen op: ??? (heeft iemand de alarmering nog? ;))

Wat er gealarmeerd is, is te lezen op: http://www.mediatv.nl/items/archief/000121/000121.htm

Maar de brandweer wil wel graag dekking van scherpschutters als er toevallig één van de kapers zijn hooft boven het dashboard van de cockpit uitsteekt tijdens het blussen ;)

Gaat het BBE zijn noodplan uit voeren?? Zo ja, dan blijven wij, in overleg, nog even uit de buurt (ivm met rondvliegende, alles penetrerende kogels uit de P90  ;D)

Gezien de brand is het advies van de brandweer om de gijzeling zo snel mogelijk te beëindigen omdat als de brand naar binnen slaat de brandweer de brand binnen niet kan bestrijden.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #98 Gepost op: 11 juni 2005, 04:44:13
Het invalsplan voor de BBE lag al een tijdje klaar, maar daar kom ik toch op terug op een iets helderder moment.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #99 Gepost op: 11 juni 2005, 09:04:00
Het invalsplan voor de BBE lag al een tijdje klaar, maar daar kom ik toch op terug op een iets helderder moment.
Correctie: de BBE is net gearriveerd, ze zijn in de wagen kort ingelicht maar ze hebben nog géén invalsplan samengesteld. Wel hebben ze standaardprocedures voor vliegtuigen.

Het arrestatieteam had wél een noodinvalsplan.
Wout