Herkenning en eerste hulp bij zenuwgas Sarin

Auteur Topic: Herkenning en eerste hulp bij zenuwgas Sarin  (gelezen 4751 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 2 april 2013, 11:23:45
Politie zoekt naar zenuwgas Sarin bij Amby - Maastricht 30-03-2013 - 01-04-2013 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=73362

Sarin wordt opgenomen door inademing, maar ook via de huid en ogen.

Herkenning:

- Erg nauwe pupillen (miosis)
- Speekselvloed en loopneus
- Spiertrillingen en/of spierkrampen

Eerste Hulp:

- Zorgen dat de slachtoffers zo snel mogelijk in frisse lucht komen
- Atropine toedienen

Werking van Sarin

Het molecuul gaat zich binden aan acetylcholinesterase.

Forumlid Expert heeft dit al eens uitgelegd bij het onderwerp "Eerste Hulp bij slangenbeten".


Wil je de werking begrijpen van dit neurotoxine, dan is een goed begrip noodzakelijk van het mechanisme wat er voor zorgt dat spieren onder normale condities samentrekken. Ieder spiervezel staat in verbinding met de uitloper van een zenuw. Deze uitloper bevat blaasjes die de stof acetylcholine bevat. Een zenuwprikkel stimuleert de uitstoot van dit acetylcholine, dat in contact komt met de spier. Het molecuul past op de ontvanger (receptor) van de spier volgens het principe van een sleutel in een slot. Hierdoor trekt de spier samen. Dit noemen we depolarisatie. Daarna wordt dit acetylcholine afgebroken en opnieuw opgenomen in de zenuw via een pomp. Afbraak vindt plaats met behulp van het enzym acetyl-choline esterase. Een remmer van dit enzym zal leiden tot een stapeling van de hoeveelheid acetylcholine op de spiervezel. Door de langer aanhoudende depolarisatie wordt de receptor langdurig bezet wat uiteindelijk spierverslapping veroorzaakt. Dit wordt eerst voorafgegaan door onregelmatige spiertrekkingen. Ik hoop dat het een beetje te volgen is.





owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1 Gepost op: 2 april 2013, 17:00:03
Dankje voor de info. Nu er al gezocht is naar Sarin kan het gebeuren dat het een keer fout gaat en er mensen dit gas inademen. Altijd handig om dan te weten wat je moet doen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 april 2013, 17:10:11
Als ik de info van 024 zo lees wordt dit een brandweerinzet met chemiepak of het liefst zelfs een gaspak inzet.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #3 Gepost op: 2 april 2013, 19:15:12
En wat is de precieze werking van de atropine?

Alleen als parasympaticolyticum waarmee het de speekselproductie remt (en de miosis afneemt?) of is het echt een antidotum?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #4 Gepost op: 2 april 2013, 19:19:44
Het is een acetylcholine-antagonist, en werkt daarmee een deel van de werking van het neuro-toxine tegen, m.n. de bradycardie en hypotensie. Ik heb ergens gelezen dat de dosis vrij hoog moet zijn (2 mg bolus + 0,5mg per 10-15 minuten)
Arts  www.alphalog.nl


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 2 april 2013, 19:22:39
Het is een acetylcholine-antagonist, en werkt daarmee een deel van de werking van het neuro-toxine tegen, m.n. de bradycardie en hypotensie. Ik heb ergens gelezen dat de dosis vrij hoog moet zijn (2 mg bolus + 0,5mg per 10-15 minuten)

Inderdaad, Sarin gaat zich binden aan acetylcholinesterase. Atropine doet hetzelfde met acetylcholine.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 2 april 2013, 19:33:43
P.s. Atropine is een acetylcholinereceptor-antagonist.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #7 Gepost op: 2 april 2013, 20:04:48
borrel borrel borrel. Ja hoor. Daar komt weer wat niet gebruikte kennis uit de achterkamer boven drijven....
Thanks!!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.