Helemaal mee eens ,wil wel stoppen maar lukt me niet, en zal mijn kinderen het ter strengste afraden.
Daarom zie ik rokers ook als slachtoffers. De meeste rokers zijn mensen met partner, kinderen en hun eigen dromen. Als deze mensen met longkanker geluk hebben mogen ze van de longarts nog naar de chirurg. Ik heb geen moeite met een long eruit te halen, ik schrik ook niet van de gore long. Wat ik nooit vergeet is de angst en het verdriet van deze mensen. Deze patienten vragen mij om alles te doen wat ik kan omdat ze hun kinderen willen zien trouwen, dat ze graag opa willen worden, enz.
Wat ook standaard is dat iemand mij plechtig gaat beloven nooit meer te roken als ze het overleven. In praktijk komt meestal alleen het eerste gedeelte uit, ze gaan stoppen met roken, het tweede gedeelte dat ze het (lang) overleven komt niet vaak uit.
Ik zal nooit een roker zeggen dat hij moet stoppen, maar ik hoop iedere dag dat een roker zelf beseft dat je te laat bent om tot inkeer te komen zodra je al in de spreekkamer van de chirurg zit.