HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik

Auteur Topic: HOGE neemt alweer nieuw materiaal in gebruik  (gelezen 96469 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2005, 20:22:05
een echte aarde in de vorm van een pen in de grond, nee. Stuit op wat praktische problemen...
Maar de zwevende aarde aan het huis van de omvormer is wel verbonden met het de metalen delen van het schip zoals de brug en de motor. Zekeringen zitten in de omvormer. Aardlekschakelaar is een goed (en veilig) idee en komt erin. In principe gebruik je een dompelpomp natuurlijk altijd bij het water, in een ondergelopen kelder of bij het zwembad bijvoorbeeld heb je met een blootliggend kontakt ook een probleem. De kabel moet wel heel zijn. Maar uit veiligheid wordt de 230 V pas als laatste aangezet: als de pomp op z'n plaats is, met de stekker erin en de slang in positie.

Henk

Ik zou je anodes maar eens goed in de gaten gaan houden....  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2005, 23:46:47
De aarde is zwevend, ligt niet aan de min...

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 24 april 2005, 00:14:46
In mijn vorige huis lag nog een oud elektriciteitsnet zonder aarde in mijn woonkamer. Mooi dat ik af en toe schokken kreeg van mijn computer omdat hij niet geaard was.... Dus er loopt (rest?)stroom door de aarde....

Ik ben geen expert maar ik zou het zeker in de gaten houden!  8)

We hebben met scouting vletten een aantal jaren geleden op de grevelingen gelegen. We hadden geen steiger dus trokken we de boten, 7 dagen lang, half in de modder. Mooi dat tijdens het winter onderhoud bleek dat de lasnaden er haast uit gerot/geroest waren... Het bleek dat er bacterieën in de modder zaten waardoor het kwam. Vraag me niet hoe het gaat maar die bacterieën scheiden weer één of andere chemische stof uit waardoor de zwakke punten (lasnaden) aangetast worden!

We hadden dit ook nooit verwacht....  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 24 april 2005, 05:30:58
Dat verwacht je toch niet  :o ...

Bakteriën die je boot verzuren... geen tandplak maar bootplak... ;D

Wat al een voordeel is, we trimmen onze motor helemaal boven water als ie op z'n plek ligt. Scheelt corrodatie en aangroei... Bovendien hou je het water uit je staartstuk.

En die schokken van je niet geaarde computer komen of van inductie op de kast, dat is niet zo erg, of het is statische elektriciteit en dat is wel erg, dat kan het einde van een chip betekenen.
 

Henk


ienienienie

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 24 april 2005, 23:04:06
230 volt op het water  ???
Ik begrijp het niet meer maar daar heb ik vaker last van


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 24 april 2005, 23:23:48
230 volt op het water  ???
Ik begrijp het niet meer maar daar heb ik vaker last van

Ja, dat geeft niet, het is ook niet voor iedereen even logisch...

Maar veel grotere schepen hebben al lang 230 V aan boord, niet alles werkt even goed op 12 volt namelijk. Met een aggregaat kun je veel dingen net als thuis aan boord van een schip laten werken, zoals een grote kleuren televisie. Tegenwoordig hebben ze heel goede omvormers die van 12 Volt 230 Volt wisselspanning kunnen maken zodat al dat gereedschap van thuis ook aan boord werkt. We ontdekken steeds meer wat handig is, een porto opladen bv. Een kopje koffie zetten kan ook...  Dat kan vaak ook op 12 V maar op 230 V gaat het veel beter en sneller, veel meer power. Zo is een slijptol op 12 V maar een lullig dingetje. De echte gaat op 230 V.

Henk


Knorretje

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2005, 19:17:00
Bedoel dus in een open rubber boot Henk.
Vindt het allemaal erg twijfelachtig.
Lijkt mij niet veilig.
Maar ja wie ben ik .
Wens je er erg veel plezier mee en wie weet kom ik nog wel eens een bakkie bij je doen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 6 mei 2005, 09:19:09
Bedoel dus in een open rubber boot Henk.
Vindt het allemaal erg twijfelachtig.
Lijkt mij niet veilig.
Maar ja wie ben ik .
Wens je er erg veel plezier mee en wie weet kom ik nog wel eens een bakkie bij je doen.

Dat vind ik leuk, iedereen is altijd welkom!
230 V thuis in de douche of in de keuken is ook niet echt veilig. Het is maar hoe je ere mee omgaat. Het voordeel is geweldig dat is net al gebleken bij het leegpompen van het Spankertje, zie

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6380.msg182655#msg182655

Dompelpompje er in, stekker in stopkontakt, slang overboord, schakelaar omvormer om: en gaan! Binnen 10 seconden pomptie. 8)

Ook de bemanning van de andere reddingboten vonden het ook handig, veel minder gekloot dan met een motorpomp, en net zoveel capaciteit. Die haal je op 12 V nooit. De omvormer staat niet standaard aan en de dompelpomp is bedoeld en gekeurd voor gebruik in water. ;).

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2005, 19:45:40
Ik heb even gewacht tot het helemaal goed liep, ons goedkoop alternatief voor de standaard te koop zijnde GPS-en.





De set bestaat uit:

één waterdichte hardcase met daarin de PDA: de hx2410 van HP'

Stentec software

met WinGPS 4 Mobile Navigator met kaart 1810: IJsselmeer, Markermeer en de Randmeren,

en een  Adapt BlueTooth GPS ontvanger

We hebben al wat ervaringen opgedaan met de GPS muis van Tom Tom, toen we een schip sleepten vanaf het Noordelijk Markermeer de E-A2 naar de haven van Huizen.  Later meer

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2005, 20:07:00
Zo zet je een route uit:



In het eerste scherm ga je naar het menu met de blauwe pijl.....



Daar kies je rechtsonderin "routes"



in dit scherm kies je "nieuwe route"




onderin bevestig je de route die je wilt uitzetten (heeft wat hoofdbrekers gekost eer ik die uitvond!)





je geeft het beesie een naam en bevestigt het met oke



Nu kun je je route uitzetten door ergens op de kaart te tikken. Daar verschijnen vierkantjes, de Waypoints waartussen de route wordt uitgezet.

Henk