'Kogelwerend vest stadswacht onbetrouwbaar'

Auteur Topic: 'Kogelwerend vest stadswacht onbetrouwbaar'  (gelezen 5158 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #10 Gepost op: 22 april 2013, 22:10:27
Sinds kort ben ik van dienstwege ook uitgerust met het "witte" vest welke bij ons toepasselijk blauw van kleur is 998765. Bij de uitleg die ik gekregen heb is hetzo dat die steek- en kogelwerend is en tevens ook naaldwerend zou moeten zijn. Echter is dit maar voor een lagere klasse, de zogenaamde "eigen" munitie. De "zwarte" vesten zijn uitgerust met keramische platen (waar de "witte" met een soort van flexibel kevlar) en deze geven dan ook een hogere beschermingsklasse. Moet natuurlijk wel de platen er in zitten anders heb je er weinig aan. Tevens is er bij de "zwarte" vesten de mogelijkheid om er nek en liesbescherming op te zetten.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2013, 08:30:36
Ik bedoel met steekwerend deze (maar dan wit):


En met kogelwerend deze:


De bovenste draag ik inderdaad ook altijd, maar ik denk dat we ff langs elkaar heen praten voor wat betreft kogel/steekwerend.

Zal het proberen uit te leggen
1) de bovenste is een soft vest zowel geschikt voor over als onder een kleding stuk deze zijn er tot level IIIA en is tevens Steek/naald werend tot dacht ik 5 Joul. gewicht ongeveer (1,9kg)
Wil je een hogere steekwerendheid kan je er een extra paneel in de hoes stoppen er zijn verschillende namen voor (turtle skin) dat hangt van de fabrikant af, maar deze zijn meestal gemaakt van chirurgische staal waardoor de steek/naald werend omhoog gaat naar +/- 25 Joul. Totaal gewicht ongeveer (2,4kg)
Dit paneel komt bovenop het kogelwerend paneel gericht naar de buitenzijde. Dus kogelwerend op het lichaam en steekwerend naar buiten gericht.

2) de onderste is een hard vest niet geschikt voor onder de kleding
Deze vesten zijn combinatie vesten die meestal ook van keramische platen zijn voorzien waardoor ze ook zwaarder zijn (+/- 5 tot 10kg)
Ze kunnen in alle levels van bescherming zijn maar je ziet ze bijna alleen nog maar in Level IV en Level V
Ter illustratie een Level IV en V houden een kalasnikov tegen.

De kleur van de hoezen zegt niks over de kogel of steekwerendheid al wil je ze in het Rosé hebben kan dat.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Pepernoot

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2013, 08:55:08
Leveren ze in iedere eenheid/korps dezelfde vesten?
Aangezien ik een wit en zwart kogel/steekwerend vest heb.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #13 Gepost op: 23 april 2013, 16:38:04
Ja, maar er zijn nog wel oudere vesten in omloop. In mijn regio werden nog tot niet heel lang geleden geen vesten verstrekt, dus hebben collega's met een groep zelf eigen vesten aangeschaft.

Andere korpsen waren er veel eerder mee en verstrekte ze wel aan het personeel. Dit waren dan vaak de blauwe exemplaren met van die lange zwarte elastische banden. Een kleiner oppervlak en ze schijnen een andere mate van veiligheid te bieden (again, wat niet algemeen bekend is hieromtrent vooral zo houden. Maar dat is (blijkbaar) persoonlijk).

Nu het vest landelijk is geregeld en aanbesteed krijgt iedere dezelfde van vtsPN.


keesb

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2013, 12:43:07
Draag zelf al jaren een DeLuxe vest van EnGarde en ben hier zeer tevreden over.
Betaal liever iets meer voor een betrouwbaar vest dan voor Chinese rommel.
www.engardekogelvrijekleding.nl