2 doden en 14 gewonden bij treinongeval WetterenBij het treinongeval in Wetteren zijn 2 doden en 14 gewonden gevallen. Dat heeft Jan Briers, de gouverneur van Oost-Vlaanderen, gezegd op een persconferentie. Het is nog niet duidelijk waardoor ze gestorven of verwond zijn. Mogelijk is het een gevolg van de vrijgekomen giftige dampen.
Er is nog veel onduidelijkheid over wat er juist gebeurd is, ook na de persconferentie over het ongeval van 15.30 uur. Daarop waren naast gouverneur Briers ook minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) en de betrokken burgemeesters aanwezig.
Explosies in goederenwagons
Het ongeluk gebeurde vannacht rond 2 uur. Hoeveel wagons er juist ontspoord zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Eerst had men het over acht wagons, later over dertien, maar volgens de laatste gegevens zijn het er zes. "Er zijn een aantal explosies ontstaan", weet Frédéric Petit van Infrabel. "Er zijn ook chemisch ontvlambare producten aan boord van de goederentrein die onderweg was van Nederland naar Gent Zeehaven."
"Er is een veiligheidsperimeter van 500 meter ingesteld en preventief zijn verschillende buurtbewoners geëvacueerd", aldus Petit. "Het provinciaal rampenplan is afgekondigd en alles en iedereen werkt samen om de toestand veilig en onder controle te houden." Bewoners in Wetteren centrum, Schellebelle en Serskamp wordt gevraagd binnen te blijven en deuren en ramen gesloten te houden.
"Ik sta aan een brug over de spoorweg en zie veel rookontwikkeling in de verte", zei radiojournaliste Nina Verhaege eerder vandaag. "Er staan hier een twintigtal wagens van brandweer, politie en civiele bescherming." Volgens de Oost-Vlaamse gouverneur Jan Briers was de toestand vanmorgen vroeg onder controle.
Volgens brandweercommandant Christian Vandevoorde was de chemische lading van de wagons wel degelijk gevaarlijk. "Het is een acrylonitril, een vloeistof die zeer brandbaar en zeer giftig is. De symptomen zijn een klein beetje te vergelijken met een CO-intoxicatie. Dat betekent dat men op termijn ademhalingsproblemen zou kunnen krijgen."
Met het bluswater is een deel van die stof in de rioleringen beland. Daardoor kunnen er giftige dampen opstijgen. De gemeente Wetteren meldde eerder dat er geen gevaar voor de bevolking was.
De Civiele Bescherming pompt water uit de Schelde om het vuur te blussen. De brandweer laat de wagons gecontroleerd uitbranden. Vanmiddag stonden twee wagons nog altijd in brand, en dat kan nog uren duren. Intussen is ook giftig bluswater in de riolering terechtgekomen. "De dampen zijn gelukkig zwaarder dan lucht en het beperkt zich dus enkel tot de ondergrondse rioleringen. Het mengsel is ook niet explosief. Aquafin zal het pompstation stilleggen, waarna de rioleringen worden gespoeld. Er is geen gevaar voor mens en dier", zegt gouverneur Briers. Uit voorzorg zijn er wel nog eens vijf straten extra ontruimd.
Over de oorzaak van het ongeluk is nog geen duidelijkheid. "Het onderzoek is nog aan de gang", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "De schade is aanzienlijk, maar we hebben er nog geen zicht op."
Voorlopig kunnen er geen treinen rijden tussen Aalst en Gent-Sint-Pieters, en tussen Dendermonde en Gent-Sint-Pieters. "Er zijn bussen in beide richtingen", legt Petit uit."Treinen vanuit Gent worden via de hoofdspoorlijn omgeleid tot Denderleeuw. Vandaar kunnen ze hun normale weg terug volgen."
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/130504_Schellebelle