Dat zijn de sensatiezoekers die onder de noemer pers veel voor elkaar willen krijgen.
Want waarom zou je als echte pers erop tegen zijn. Oke, je moet een opleiding doen. Dan gaat het tarief maar iets omhoog. Wil het persbureau naar een ander overstappen, dan moeten ze het doen met minder kwaliteit. Want die goedkopere mag niet op de snelweg staan, vanwege het gebrek aan certificering.
Nu kom ik best veel op snelwegen, maar daar zie nu juist nooit fotografen van het type 'puistige puber'. Meestal alleen de beroepscollega's die je bij elk incident weer tegenkomt.
Het past ook niet in de drang naar deregulering die de overheid voor ogen staat. Kosten naar beneden brengen, minder regels, minder overheidsinstanties etc.
Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?
Yup, en die draag ook altijd zichtbaar om de nek, zodat er niet eens naar gevraagd hoeft te worden.
Maar eerlijkheidshalve: zo'n 80 tot 90% van de politieagenten die ik tegenkom, heeft geen idee wat die kaart is en hoe ze hem kunnen herkennen. De laatste tijd kom ik nog wel eens op politiebureau's in de regio, om 's ochtends bij het ochtendappel een verhaal over 'de pers' te vertellen aan de groep. Dan laat ik ook altijd een aantal PPK's rond gaan.
En dan ? Ook een aparte kaart voor gecertificeerde brand-journalisten ? En een 'rellen verslaggevers bewijs' ?
Begin eerst eens goed de PPK bekend te maken binnen de politie gelederen en laat ze die eens controleren, voordat de zaken verder gecompliceerd worden door allerlei extra pasjes.... Denk ook aan
http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/persfotograaf-ten-onrechte-opgepakt-op-a12/Maak landelijk eerst eens goede en duidelijke afspraken t.a.v. 'stilstaan', 'hesjes', 'waar wel en waar niet lopen' op de snelwegen en draag die dan uit. Als blijkt dat dat goed werkt: mooi. Als dat niet werkt kan je altijd nog certificeren en/of sancties opleggen. Een pasje ergens voor verzinnen is vaak een cosmetische oplossing. Die worden dan uitgegeven, de kennis en de controle ervan gaat al direct na de invoering verwateren, de instantie die het moet gaan controleren krijgt bezuinigingen opgelegd.... en weg is het effect weer.
Peen