Kijk, we kunnen hier allerlei mooie voorbeelden aandragen, maar wat ik gewoon hoop is dat alle partijen beseffen dat de snelweg gevaarlijk terrein is en dat je daar helemaal niet moet willen zijn tenzij je "levens redt".
En als je daar op een andere manier wilt zijn zul je je terdege af moeten vragen of je gevaar loopt of niet. En geen enkel gevaar groter dan een zich normaal gedragende burger is voor mij acceptabel als je je niet bezig houdt met levensreddende handelingen. En zelfs bij het verrichten van levensreddende handelingen moet je je afvragen of de situatie veilig genoeg is, aangezien het slachtoffer er niets aan heeft als jij als hulpverlener uit je sloffen wordt gereden.
En ja, hulpverleners maken fouten, staan soms aan de verkeerde kant etc. maar soms is de situatie daar ook naar.
Toen ik solliciteerde wist ik dat ik in gemiddeld iets gevaarlijker situaties terecht kon komen dan de meeste anderen. Dat neemt het vak met zich mee. Helaas.
Fotografen willen de meest duidelijke plaatjes. Hulpverleners willen het beste resultaat voor de patiënt. Dat staat geheel los van elkaar en daarom is er soms onbegrip.
En waarom is deze discussie zo levendig? Omdat er altijd rotte appels zijn, aan beide zijden.