Ik denk dat het persbericht wat ik gisteren bewust in dit topic plaatste heel duidelijk aangeeft dat het werken op snelwegen voor zowel hulpverleners als fotografen een zeer riskante bezigheid is. En dat ondanks dat je de hele handel afsluit alsnog de kans loopt van de sokken te worden gereden. Reden te meer om iets minder luchtig te doen over dit soort zaken.
ik doe er niet luchtig over. Maar hoeveel fotografen zijn als gevolg daarvan gewond geraakt ?
Juist als er gekke dingen gebeuren,maken het ook goed zijn als dat in het nieuws gebracht wordt. Ook wij hebben regelmatig beelden van 'rood kruis rijders' en/of hele groepen mensen die daarom een zeer duur lidmaatschap van de gele papiertjes club krijgen uitgereikt. Dat soort beelden draagt zeker bij aan de bewustwording bij het grote publiek, en zal er zeker aan bijdragen dat de rode kruizen de volgende keer niet meer worden genegeerd.
Als politie/RWS zou ik daarom dat soort beelden op de buis toejuichen. Heb je alleen een fotograaf/videograaf op de snelweg voor nodig....
Nogmaals: niemand zegt dat de snelweg een goede plek is om te gaan picknicken; er zijn veiliger plekken. Als kinderopvang lijkt het me ook minder geschikt. Maar kom nu eens met concrete voorbeelden waaruit blijkt dat een fotograaf niet kan ? Behalve rond te blijven draaien in het cirkeltje 'ja maar het is heel gevaarlijk hoor...' en 'alleen ik weet hoe gevaarlijk het is' ?
Als brandweerman heb ik wel eens snel opzij moeten springen. Als fotograaf nog nooit, simpelweg omdat je op een aantal meters afstand staat, je continu om je heen kijkt en alleen maar daarmee bezig bent. Je hebt dus veel meer de kans om onheil aan te zien komen. Geeft geen 100% garantie, maar je hebt daardoor wel een aanzienlijk voordeel boven een brandweerman met een spreider in zijn handen, of een ambulance broeder die een naald aan het zetten is.
En dat blijkt m.i. ook duidelijk uit het aantal platgereden fotografen in de afgelopen 13 jaar. Nogmaals: zet dat eens af tegen het aantal aangereden hulpverleners....
Peen