En nog een boete voor een snelwegfotograaf (van regio15) die is aangevochten, en die in het gelijk is gesteld.
Zaak is een paar weken geleden voor de rechter geweest; ik kan hem (nog) niet terugvinden op rechtspraak.nl.
Heb je inmiddels al een linkje naar Rechtspraak.nl? Ik ben erg benieuwd naar deze uitspraak omdat ik de afgelopen dagen ook tot twee keer toe bij incidenten op de autoweg N50 ben weggestuurd.
Afgelopen zaterdag parkeerde ik mijn auto in de berm bij een ongeval waarbij een auto over de kop geslagen was op de N50 bij Kampen. De auto stond netjes in de berm geparkeerd voorbij het incident, geheel volgens de geldende regels van IM. Kort na aankomst kwam er agent die mij verzocht de auto niet in de berm te parkeren 'in verband met de veiligheid'.
Screenshot dashcam voor aankomst zodat jullie een beeld hebben van de snelheid + 'gevaarsetting'.
Screenshot dashcam (cam voor + achter) hoe mijn auto geparkeerd stond in de berm, voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig en nog wat voertuigen van getuigen die eerste hulp hadden verleend.
Vanmiddag bij wederom een ongeval op de N50 wederom weggestuurd, dit maal door een andere agent. Ook deze agent wilde geen voertuigen anders dan de betrokken voertuigen in de berm geparkeerd hebben en maande mij uit veiligheidsoverwegingen weg te hebben van de autoweg.
Ook hier stond ik weer voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig. Toen ik aankwam stond er ±50 meter verderop nog een klein vrachtwagentje, die hoorde kennelijk ook nog bij het ongeval, die kwam op een gegeven moment nog een stukje naar achteren gereden over de rechterrijstrook onder begeleiding van een politieagent.
In dit geval stond mijn auto zelf nog verder in de berm.
Gelukkig zijn dit (vooralsnog) slechts twee incidenten in een hele lange reeks van incidenten zonder commentaar over de aanwezigheid op de auto(snel)weg. Desondanks blijkt maar weer dat je als pers overgeleverd bent aan de grillen van oom agent, want alhoewel 99 op de 100 agenten er geen punt van maakt dat je (mits in bezit van een politieperskaart en voldoet aan alle IM regels) bij een incident op de auto(snel)weg parkeert, gaven beide agenten van de hierboven genoemde incidenten aan dat zij dit keer besloten mij weg te sturen, maar ik de volgende keer met andere agenten wel geluk kon hebben als zij mij wel zouden toelaten. Met andere woorden: er is sprake van een willekeur, je moet maar geluk hebben of je je werk mag doen.
Ik heb naar aanleiding van deze twee incidenten op de autoweg bij Kampen vanmiddag voorlichting maar eens gebeld en ze enkele vragen voorgelegd. Uiteraard gaat het aardig wat uitzoekwerk opleveren en werd mij gevraagd om het op de mail te zetten, dat vind ik op zich wel prettig want dan is het antwoord straks ook zwart op wit. Ik ben benieuwd naar wat het antwoord gaat zijn, waarschijnlijk zal het ergens uitkomen op 'dat het in sommige gevallen gedoogd wordt' en dat 'een en ander ter beoordeling is van de politie ter plaatse'. In dat geval zal ik mij toch eens moeten laten bekeuren voor parkeren in de berm bij een incident op de auto(snel)weg.
UITERAARD, laat het even duidelijk zijn, blijf ik mijn voertuig gewoon volgens de geldende IM regels parkeren bij incidenten, maar mocht de gelegenheid zich voordoen dat ik zonder andere hulpverleners of weggebruikers in gevaar te brengen een PV kan 'scoren', dan zou dat mooi zijn want dan kunnen we het voorleggen aan een rechter.
Want laten we eerlijk wezen, ik heb de afgelopen jaren bij vele honderden incidenten op de auto(snel)weg mijn werk gedaan en op een gegeven moment ga je natuurlijk wel uit dat zo'n eventueel gedoogbeleid door alle korpsen worden toegepast, maar daar is dus ook nog wel wat willekeur in per agent per korps per eenheid per... was het nou landelijke politie tegenwoordig? ;-)
Hier in ieder geval een overzichtje van alle incidenten waar ik de afgelopen jaren op de snelweg ben geweest, ik gok dat zo'n 95% daarvan benaderd is door over de snelweg te rijden en mijn auto voorbij het incident te parkeren.
(
https://www.stefanverkerk.nl/kaart/)