Heb je inmiddels al een linkje naar Rechtspraak.nl? Ik ben erg benieuwd naar deze uitspraak omdat ik de afgelopen dagen ook tot twee keer toe bij incidenten op de autoweg N50 ben weggestuurd.
Uitspraak geweest in de zaak van regio15 fotograaf.
Kort gezegd: bekeuring voor 'onnodig stilstaan op de snelweg'. Bezwaar aangetekend en voor de rechter gebracht. Argument: "
de pers moet zijn werk kunnen doen, ook op de snelweg. Een PPK geeft toegang tot door de politie afgezette gebieden". Rechter is het daarmee eens, en "
de bestreden beslissing dient dan ook te worden vernietigd".
OVJ gaat daar tegen in hoger beroep. Die procedure is inmiddels ook doorlopen en het hoger beroep is 'niet ontvankelijk' verklaard. De eerdere beslissing van de kantonrechter Den Haag is daarmee definitief geworden.
Kortom: we hebben nu een gerechtelijke uitspraak waaruit blijkt dat pers (mits met PPK) ook op de snelweg zijn werk moet kunnen doen. Uiteraard onder voorwaarden (veiligheid, artikel 5 en zo) maar het argument "het mag gewoon niet" geldt dus niet meer.
Voor de geïnteresseerden: 27 november 2017, Den Haag, registratienummer kanton 6403054 MB VERZ 17-3540. Stefan: ik mail je de uitspraak wel even.
Peen