Deze zag ik vanmorgen in het journaal....
http://nos.nl/artikel/509032-opening-waalbrug-verloopt-soepel.html en dan de video.
In dit stukje video op de website zie je het niet, maar vanmorgen in het journaal zag ik dus cameramensen 'los' achter in de bak staan bij die WIS wagens die voorop rijden.
Ik zou het zo zelf niet doen. Gut; plak een GoPro op die zwaailichtbalk en laat die meerijden. Maar zelf zo in de achterbak gaan staan ? Ikke niet.
En dat vindt RWS veilig werken ?
Peen
Staan? Ohja?
Het ging ook niet met een gangetje van 30 km/u. Behoorlijk gevaarlijk op een snelweg waar het verkeerd gewoon rijdt.
- Het ging met een vaartje van 60 km/u.
- Het verkeer reed achter ons, kon er niet langs, dus niet 'waar het verkeer gewoon rijdt'. Het was niet 'gewoon'.
[Edit] Snelheid inschatten blijft natuurlijk een vak apart. Met zo'n groothoek shot lijkt 60 al snel 100!
Komt mijn verhaal:
Nadat het verkeer rond 05:15 volledig was stilgelegd door de drie WIS-wagens, is er overlegd door de OvD-RWS en de drie weginspecteurs. De vraag van mij, RTL en een lokale cameraman was namelijk: Mogen wij achterin de bak. Dit omdat het simpelweg het beste plaatje van én de brug én de situatie qua verkeer oplevert. Dat gaat niet door een klein raampje. (Nee, echt niet!)
In goed overleg met de OvD is er besloten dat we in de bak mochten. De brug over, gelijk erna eraf en weer in de auto's instappen. De grootste overweging was (volgens mij) dat achterin de bak zitten het beste overzicht zou leveren van de ochtend.
Ik had een GoPro meegenomen en vastgemaakt aan de meest rechtste wagen. Maar bewolkt weer + nog lichte schemer levert niet het mooiste plaatje op. Zo zit een GoPro nou eenmaal in elkaar. Kan ik beter met mijn eigen camera het beeld draaien.
Was het onveilig? Verre van! Goed gaan zitten, camera vasthouden, en gaan. De situatie was volledig gecontroleerd.