Wat ik me afvraag bij de slangen het volgende. Ik zie meestal dat de HD als eerste gepakt word. Dan zijn er diverse diameters slangen aanwezig. Als je kunt aanvallen met een 38 mm slang, waarom dan ook de andere maten? zijn de andere grotere maten alleen voor de voeding van het straatwaterkanon en of een hoogwerker? of is het gewoonte dat er dikkere slangen aanwezig zijn? Ik zie bij veel TAS voertuigen dat er vooral 76 mm slangen in liggen en dan vaak een apart vak met dunnere mogelijk 38 mm slangen. Maar die moeten nog worden aangesloten en liggen opgerold net als de dikkere slangen, dus niet zo voor het grijpen. Op Youtube zie ik meestal dat er dikkere slangen worden gebruikt bij de grotere branden. De dunne slangen zie je nauwelijks. Als ik logisch nadenk dan zeg ik, als je een hoeveelheid water in een slang pompt dan bepaald de diameter van de slang de druk die er op komt te staan. er zit een grens aan maar in princype zou je dan dus alles met 38 mm slangen kunnen doen, de druk word hoger maar de hoeveelheid water per minuut ook. het water gaat sneller door de slang. Dan zijn de straalpijpen bepalend en niet de slang diameter, waarom dan toch zoveel soorten slangen? 38,52,75, 110, en de dikke Grootwatertransport slang van 1500mm? die laatste snap ik er moet 4m3 pm doorheen komen, maar de andere slangen zouden dan toch terug gebracht moeten kunnen worden naar 1 slang. Dit is niet het geval dus vraag ik me af, wat zie ik over het hoofd?