EHBO Post (Container) Kennemerland

Auteur Topic: EHBO Post (Container) Kennemerland  (gelezen 17473 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2013, 09:57:44
overigens betwijfel ik of de collectegelden en andere inkomsten van het NRK naar de evenementenhulp gaan, ik denk dat het eerder anders om is.
Dat is over de linie genomen waarschijnlijk wel waar: evenementenhulp zal bij sommige afdelingen zoveel opleveren dat er andere activiteiten van het Rode Kruis mee gefinancierd worden.

Bovendien is Evenementenhulp een vorm van voortgezette training voor vrijwilligers die voorbereid op optreden bij noodsituaties. Evenementenhulp bereidt ons ook voor op de Noodhulp, zij het nou GE of O&V.
Ofschoon een klein deel van de vrijwilligers combinatietaken heeft binnen het RK (GE of OV), geldt dat lang niet voor alle vrijwilligers. Het Rode Kruis doet aan evenementenhulpverlening om geld te verdienen voor hun overige activiteiten en om een maatschappelijk belang te dienen. Dat het een training is voor de vrijwilligers die andere taken hebben is mooi meegenomen, maar niet het doel van de inzet. Dat gaat wat mij betreft niet op. Ten opzichte van andere aanbieders lijkt het RK in den lande soms een bevoorrechte positie te hebben.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2013, 10:42:44
En dat is ook raar. Sponsoring van een evenementenorganisator door het GHOR, betaald uit belastingcenten :o

RemRoof

Is toch het zelfde als de politie inzet bij evenementen? Dat betaald de organisatie ook niet. Daarnaast zorgt de GHOR er op deze manier voor dat er gewoon fatsoenlijke EHBO faciliteiten zijn. Daarnaast helpt het ook weer een beetje het evenement net dat tikje beter te maken, wat weer goed is voor de bezoekersaantallen en dus inkomsten. Ik weet het ver gezocht, maar het is het zelfde argument als met de politie inzet.

Overigens heb ik niet het idee dat de unit echt iets kost, op afschrijvingen van materiaal en de vergoeding voor de beheerders (chauffeur + assistent) na.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2013, 10:06:24
Als ik een brandweerauto koop en mensen in dienst neem kan ik toch ook niet gaan mopperen dat de gemeente concurrentievervalsing pleegt?

En dan raak je de kern: je kunt dan wel degelijk gaan mopperen!

De Nederlandse overheid heeft zichzelf regels opgelegd, waardoor zij niet met publiek geld de concurrentie mag aangaan in een goed functionerende markt. En dat geldt ook voor markten die er eerst nog niet waren, maar nu wel volwassen zijn geworden. Daar moet de overheid zich dan uit terug trekken. Maar dan moet die markt ook helemaal functioneren, dus niet alleen de krenten uit de pap pikken.

Dus voor jouw brandweerauto: als er meerdere bedrijven zijn die allemaal brandweerauto's kopen en samen een landelijk dekkend netwerk bieden tegen een fatsoenlijke prijs, dan moet de overheid haar Brandweer stoppen. Maar dat is waarschijnlijk commercieel niet interessant, dus doet de overheid het voorlopig nog zelf ;)

Dit is dus bijvoorbeeld ook met politie: de rol die zij vervullen mag de markt niet vervullen, want de overheid heeft het geweldsmonopolie. En de (voormalige) politietaken die de markt wel mag uitvoeren, zijn door de overheid afgestoten naar beveiligingsbedrijven.

En dan kom je op evenementenhulpverlening: zij voeren geen taken uit die zijn voorbehouden aan de overheid en er is een goed functionerende markt, met concurrenten, met een brancheorganisatie en met toezicht door de GHOR aan de hand van vergunningseisen. Daar mag dus geen overheidsgeld aan besteed worden...

 8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2013, 10:45:56
Om op het bovenstaande aan te sluiten zou er bij het RK dus sprake moeten zijn van een tweedeling in aan de ene kant publieke taken en aan de andere kant commerciële taken. Uiteraard is er hierbij soms sprake van een grijs gebied, door overlappende belangen bij bijvoorbeeld (semi-)publieke evenementen. Daar zal je mij dan ook niet over horen, is er sprake van een grootschalig commercieel evenement dan wel.

Om dit wat toe te lichten wil ik even een voorbeeld geven vanuit mijn achtergrond:  

Als je 112 belt voor een drenkeling in zee en er komt een reddingbrigade vaartuig ter plaatse, is dit voornamelijk betaald door "publiek geld" en deels donaties. Komt diezelfde reddingboot ter plaatse op een commercieel evenement is dit betaald door de organisator en dus uiteindelijk door de bezoeker. Dit kan zowel als service als een vergunningseis zijn.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik een groot festival van een tijdje terug waarbij het 'watertoezicht' binnen de hekken werd gedaan door RB vaartuigen die zijn ingehuurd door de organisator (via een medisch hulpverlener). Buiten de hekken is dan het 'reguliere toezicht' door de RB aanwezig onder de vlag van de veiligheidsregio c.q. gemeente, samen met de politie, brandweer en GHOR. Uiteraard vullen deze eenheden elkaar aan en springen bij waar nodig, maar in het beginsel zijn dit dus 2 verschillende processen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2013, 10:56:57
Is toch het zelfde als de politie inzet bij evenementen? Dat betaald de organisatie ook niet. Daarnaast zorgt de GHOR er op deze manier voor dat er gewoon fatsoenlijke EHBO faciliteiten zijn. Daarnaast helpt het ook weer een beetje het evenement net dat tikje beter te maken, wat weer goed is voor de bezoekersaantallen en dus inkomsten. Ik weet het ver gezocht, maar het is het zelfde argument als met de politie inzet.

Overigens heb ik niet het idee dat de unit echt iets kost, op afschrijvingen van materiaal en de vergoeding voor de beheerders (chauffeur + assistent) na.

Dus ik moet geld betalen omdat pietje naar een evenement wil met een goede EHBO voorziening? De vergelijking met de politie is nogal krom, dan kan je ook stellen dat de politie de beveiligers moet betalen op een evenement. Het onderscheid tussen publieke veiligheidszorg en particuliere veiligheidszorg bestaat ook in de medische kolom.

Dan kan de GHOR beter tijd steken in het goed reguleren van die particuliere evenementenzorg...


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #45 Gepost op: 24 mei 2013, 11:24:30
Daarnaast zorgt de GHOR er op deze manier voor dat er gewoon fatsoenlijke EHBO faciliteiten zijn.
De GHOR heeft er op toe te zien dat er fatsoenlijke faciliteiten zijn. Ze hoeven daar niet in de faciliteren. De GHOR stelt de eisen en controleert of deze worden nageleefd. Het is aan de organisator om de juiste bedrijven of EHBO-organisaties in te huren die aan de gestelde eisen kunnen voldoen.


Overigens heb ik niet het idee dat de unit echt iets kost, op afschrijvingen van materiaal en de vergoeding voor de beheerders (chauffeur + assistent) na.
Ik vind de mobiele EHBO post van GHOR MWB een mooi initiatief hoor, daar niet van. Een beetje grijs is het wel, want de container wordt betaald van overheidsgeld (ik las hierboven dat de organisatie er niet voor betaalt).

Daarnaast helpt het ook weer een beetje het evenement net dat tikje beter te maken, wat weer goed is voor de bezoekersaantallen en dus inkomsten.
Bovenstaande lijkt me vergezocht. De EHBO/medische diensten hebben geen directe invloed op de bezoekersbeleving en het aantrekken van bezoekers. Je kunt wel denken dat het evenement niet zonder je kan (los van de vergunningseis), maar dat valt wel mee. Niettemin hoort er uiteraard goede EHBO aanwezig te zijn. De EHBO is vaak sluitpost op de begroting van het evenement. Als het inderdaad zo is dat EHBO geld oplevert door verbetering van het evenement, dan moeten die kosten ook weer geïnvesteerd worden in de hulpverlening. Zie je het al gebeuren?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #46 Gepost op: 24 mei 2013, 11:52:11
De GHOR heeft er op toe te zien dat er fatsoenlijke faciliteiten zijn. Ze hoeven daar niet in de faciliteren. De GHOR stelt de eisen en controleert of deze worden nageleefd. Het is aan de organisator om de juiste bedrijven of EHBO-organisaties in te huren die aan de gestelde eisen kunnen voldoen.

Ik vind de mobiele EHBO post van GHOR MWB een mooi initiatief hoor, daar niet van. Een beetje grijs is het wel, want de container wordt betaald van overheidsgeld (ik las hierboven dat de organisatie er niet voor betaalt).
Bovenstaande lijkt me vergezocht. De EHBO/medische diensten hebben geen directe invloed op de bezoekersbeleving en het aantrekken van bezoekers. Je kunt wel denken dat het evenement niet zonder je kan (los van de vergunningseis), maar dat valt wel mee. Niettemin hoort er uiteraard goede EHBO aanwezig te zijn. De EHBO is vaak sluitpost op de begroting van het evenement. Als het inderdaad zo is dat EHBO geld oplevert door verbetering van het evenement, dan moeten die kosten ook weer geïnvesteerd worden in de hulpverlening. Zie je het al gebeuren?

Klopt de container hoeft niet betaald te worden door de organisatie. Overigens ben ik het eens dat de GHOR er niet voor MOET zorgen, maar wel dat het MAG. Er is ook geen sprake van concurrentie vervalsing omdat hij voor iedere organisator die aan het (risico)profiel voldoet beschikbaar is.

Pin me op het volgende niet vast, maar van horen zeggen  zou de GHOR MWB bij bepaalde evenementen ook in de vergunning (laten) opnemen dat die unit geplaatst moet worden op het evenementen. Er zijn dus ook situaties waarin de unit naast de gewone EHBO post staat.

En dat laatste, nee ik zie het niet gebeuren, maar de GHOR heeft nu natuurlijk wel een mooi argument als een organisator komt met de boodschap "goh die EHBO gaat toch echt te duur worden."


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2013, 13:53:02
De Auto's van de Haagse Reddingsbrigade zijn ook eigendom van de brandweer, al wordt er wel op commerciële evenementen (HVRB ingehuurd) mee gereden, toch Joost?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2013, 18:18:28
De Auto's van de Haagse Reddingsbrigade zijn ook eigendom van de brandweer, al wordt er wel op commerciële evenementen (HVRB ingehuurd) mee gereden, toch Joost?

Vrijwel al het reddingsbrigade materieel in NL is linksom of rechtsom eigendom van of betaald door de 'overheid', dat maakt niet uit zolang er door de "inhuurder" een vergoeding wordt betaald voor het gebruik c.q. afschrijving van het vaar-/voertuig. Daarnaast moet je je ook goed bedenken of men dan aanwezig is vanuit een publieke taakstelling of een private taakstelling. Je betaald bij je kaartje voor een festival ook geen vergoeding voor de OvD-G in het COPI, om maar wat te noemen.

(Het is niet bedoeld als kritiek, maar om er met z'n allen van te leren)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #49 Gepost op: 25 mei 2013, 12:15:04
Joost, maar eigenlijk is dat toch nog erger dan dat een politie/brandweer HABvoertuig eens in de zoveel tijd een RK HAB op zijn plaats zet? De HAB en andere voertuigen van een NRK afdeling zijn immers wel eigendom van het NRK en worden ook vergoed en afgeschreven. De voertuigen van een RB die van een VR zijn worden ook in rekening gebracht door de RB, maar gaat dat geld ook naar de VR voor de afschrijving?

De vergelijking met de commandostructuur gaat ook niet op, we, de RB of het NRK worden niet door de overheid ingehuurd, maar door de organisatie, en worden dus wel betaald uit de kaartjes, de organisatie heeft geen keus of er wel of geen VR opschaling aan te pas komt, en dat betalen we allemaal uit onze belasting.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis