EHBO Post (Container) Kennemerland

Auteur Topic: EHBO Post (Container) Kennemerland  (gelezen 17665 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 25 mei 2013, 16:02:01
Joost, maar eigenlijk is dat toch nog erger dan dat een politie/brandweer HABvoertuig eens in de zoveel tijd een RK HAB op zijn plaats zet? De HAB en andere voertuigen van een NRK afdeling zijn immers wel eigendom van het NRK en worden ook vergoed en afgeschreven. De voertuigen van een RB die van een VR zijn worden ook in rekening gebracht door de RB, maar gaat dat geld ook naar de VR voor de afschrijving?

De vergelijking met de commandostructuur gaat ook niet op, we, de RB of het NRK worden niet door de overheid ingehuurd, maar door de organisatie, en worden dus wel betaald uit de kaartjes, de organisatie heeft geen keus of er wel of geen VR opschaling aan te pas komt, en dat betalen we allemaal uit onze belasting.

Het kan per gemeente verschillen hoe het e.e.a. georganiseerd is maar zolang er betaald wordt voor het inzetten van een voertuig is er geen sprake van concurrentievervalsing. De GHOR kan ook prima een container verhuren, de discussie begint bij het feit dat het gratis gebeurd. Het bij de RK container bijvoorbeeld om het feit dat de brandweer zaken gratis faciliteert, waardoor de kostprijs laag kan blijven.

Je snapt blijkbaar mijn punt niet. De RB kan wel degelijk door de overheid worden "ingehuurd", sterker nog ik krijg toch echt m'n centen van een gemeentelijke organisatie. Dit kan ook samenvallen met een evenement, zoals ik in een eerder voorbeeld al aangaf. Het gaat erom dat je als (semi-)publieke organisatie goed het verschil blijft zien en onderscheiden tussen publieke taken en private taken.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #51 Gepost op: 25 mei 2013, 17:06:19
Het kan per gemeente verschillen hoe het e.e.a. georganiseerd is maar zolang er betaald wordt voor het inzetten van een voertuig is er geen sprake van concurrentievervalsing. De GHOR kan ook prima een container verhuren, de discussie begint bij het feit dat het gratis gebeurd. Het bij de RK container bijvoorbeeld om het feit dat de brandweer zaken gratis faciliteert, waardoor de kostprijs laag kan blijven.

Je snapt blijkbaar mijn punt niet. De RB kan wel degelijk door de overheid worden "ingehuurd", sterker nog ik krijg toch echt m'n centen van een gemeentelijke organisatie. Dit kan ook samenvallen met een evenement, zoals ik in een eerder voorbeeld al aangaf. Het gaat erom dat je als (semi-)publieke organisatie goed het verschil blijft zien en onderscheiden tussen publieke taken en private taken.

En als je wordt ingehuurd door de Unox rijd je in een auto bekostigd door de brandweer. De reddingsbrigade wordt betaald voor deze inzet. En dan is de opmerking terecht van Golly. Wordt er een deel van dat bedrag doorgestort naar de brandweer vanwege het gebruik van hun auto tijdens een privaat evenement? Unox is wellicht niet het beste voorbeeld, maar het gaat om het idee.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2013, 17:12:17
Maar betaalt de RB de gelden die zij voor het voertuig krijgen bij betaalde evenementen (privaat) aan de brandweer? Edit: ik zie dat RemRoof me voor was :)

Ik snap je punt deels, maar ook het Rk wordt regelmatig door de "overheid" ingehuurd, zijnde gemeente of defensie bv. in de regio haaglanden.  Ik vind het net zomin een probleem dat de BRW de RB auto's ter beschikking stelt die ze ook op private evenementen in mogen zetten als dat ik het geen probleem vind dat de BRW/Politie eens in de zoveel tijd een HAB van het NRK op een locatie zet, waarbij het vaak om grote evenementen gaat en er ook een commandostructuur op poten is gezet en de driehoek aanwezig is.

En uiteindelijk zijn veel rk hulpverleners betrokken bij het rk om te helpen en kunnen zij in geval van een ramp ook ingezet worden als ze geen o&v of SIGMA zijn. En dat is nou de kracht van het RK, en daarom zijn evenementen in de nieuwe visie ook binnen ons takenpakket gebleven, zodat de hulpverlener getraind blijft in eerste hulp. Dat evenementen de kosten dekken is een bijzaak, vaak genoeg worden er ook evenementen onder kostprijs gedaan als dat het maatschappelijk belang dient.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

EHBjOOST

• Forum gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #53 Gepost op: 28 mei 2013, 16:49:15
Ik wou even op de site kijken,
maar dit is de enige tekst die ik te zien krijg.

Citaat
Bandwidth Limit Exceeded

The server is temporarily unable to service your request due to the site owner reaching his/her bandwidth limit. Please try again later.
Apache/1.3.42 Server at www.noodhulpkennemerland.nl Port 80

e050
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #54 Gepost op: 30 mei 2013, 14:36:14
Citaat van: EHBjOOST link=msg=1167328 date=1369752555
Ik wou even op de site kijken,
maar dit is de enige tekst die ik te zien krijg.

e050
Ze zijn over hun datalimiet heen....
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #55 Gepost op: 30 juli 2013, 15:15:44
Misschien heel gek hoor, maar ik zie het probleem met die concurrentie eigenlijk niet zo. Het Rode Kruis verzorgt al sinds jaar en dag evenementenhulpverlening. Kennelijk is er genoeg geld te verdienen voor commerciële bedrijven om dit rendabel te maken en dus een dergelijk bedrijf te starten. Ergens is er de afgelopen jaren een situatie ontstaan waarbij commerciële evenementen nu dus voor de commerciële bedrijven zijn en de publieke evenementen voor het Rode Kruis of de EHBO vereniging, omdat het anders 'oneerlijk' zou zijn voor de commerciële organisaties? Ik denk qua concurrentie altijd in de lijn van: Als je teveel last hebt van concurrentie, doe je zelf iets verkeerd.

Dat het Rode Kruis (en EHBO verenigingen) andere tarieven hanteert is bekend. Dat heeft mijn inziens meer te maken met het gebruik van vrijwilligers, de interne opleidingen (ook door vrijwilligers gegeven) en de niet volledig ALS ingerichte gele bussen e.d. dan dat het te maken heeft met de collectes. Daarnaast, mijn ervaring is dat commerciële partijen en het Rode Kruis elkaar prima aan kunnen vullen. Bij veel evenementen gebeurd dat ook. Daar wordt de EHBO gedaan door het Rode Kruis en de ALS / Ambu hulp / meer professionele zorg door de commerciële partijen.

Voor het Rode Kruis is het ook helemaal niet rendabel als ze geen commerciële evenementen meer doen. De tassen, uniformen, tenten (of haakarmbakken  ;)), AED's, verbindingsmaterialen, opleidingen e.d. moeten wel allemaal betaald worden. Als je dat geld als Rode Kruis enkel moet verdienen met de publieke evenementen (die regelmatig niet eens vermogend genoeg zijn om de richtlijnprijzen te betalen), dan gaat dat zeker ten koste van de kwaliteit van je inzet. Ook voor publieke evenementen moet gewoon soms iets stevigs staan.

Daarnaast moet je het ook 'leuk' houden voor de hulpverleners. Niets ten nadelen van de organisatoren van kleine publieke evenementen hoor, maar als je alleen maar aan de gang kunt op markten, cultuurfestivals en het Nederlands kampioenschap grasprietjestellen, dan is de lol er toch wel een keer van af. Af en toe een concert of groot (sport)evenement houd het voor de hulpverleners interessant en daarbij verhoog je ook de kwaliteit van de hulpverlening bij kleinere evenementen omdat je van dat soort evenementen enorm veel leert.

En als laatste (ook niet geheel onbelangrijk): Wat voor commercieel bedrijf gaat echt grote evenementen als bijvoorbeeld een Nijmeegse vierdaagse ondersteunen met +/- 600 hulpverleners, 50 voertuigen, paar honderd communicatiemiddelen, en alle andere bijbehorende materialen? Deze resources komen uit het hele land, dus het is wel fijn dat afdelingen ook investeren in deze materialen. De Nijmeegse is een voorbeeld van een behoorlijk commercieel evenement, maar ik denk dat het Rode Kruis hier toch wel even iets neerzet wat ik commerciële bedrijven niet zomaar even neer zie zetten. Als we ons alleen nog maar gaan richten op de kleinschalige hulpverlening, dan kun je binnen een paar jaar dat soort evenementen ook niet meer ondersteunen omdat het materiaal er gewoon niet meer is.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #56 Gepost op: 30 juli 2013, 17:08:22
Citaat van: frank1984 link=msg=1187535 date=1375190144
Misschien heel gek hoor, maar ik zie het probleem met die concurrentie eigenlijk niet zo. Het Rode Kruis verzorgt al sinds jaar en dag evenementenhulpverlening. Kennelijk is er genoeg geld te verdienen voor commerciële bedrijven om dit rendabel te maken en dus een dergelijk bedrijf te starten. Ergens is er de afgelopen jaren een situatie ontstaan waarbij commerciële evenementen nu dus voor de commerciële bedrijven zijn en de publieke evenementen voor het Rode Kruis of de EHBO vereniging, omdat het anders 'oneerlijk' zou zijn voor de commerciële organisaties? Ik denk qua concurrentie altijd in de lijn van: Als je teveel last hebt van concurrentie, doe je zelf iets verkeerd.

Dat het Rode Kruis (en EHBO verenigingen) andere tarieven hanteert is bekend. Dat heeft mijn inziens meer te maken met het gebruik van vrijwilligers, de interne opleidingen (ook door vrijwilligers gegeven) en de niet volledig ALS ingerichte gele bussen e.d. dan dat het te maken heeft met de collectes. Daarnaast, mijn ervaring is dat commerciële partijen en het Rode Kruis elkaar prima aan kunnen vullen. Bij veel evenementen gebeurd dat ook. Daar wordt de EHBO gedaan door het Rode Kruis en de ALS / Ambu hulp / meer professionele zorg door de commerciële partijen.

Voor het Rode Kruis is het ook helemaal niet rendabel als ze geen commerciële evenementen meer doen. De tassen, uniformen, tenten (of haakarmbakken  ;)), AED's, verbindingsmaterialen, opleidingen e.d. moeten wel allemaal betaald worden. Als je dat geld als Rode Kruis enkel moet verdienen met de publieke evenementen (die regelmatig niet eens vermogend genoeg zijn om de richtlijnprijzen te betalen), dan gaat dat zeker ten koste van de kwaliteit van je inzet. Ook voor publieke evenementen moet gewoon soms iets stevigs staan.

Daarnaast moet je het ook 'leuk' houden voor de hulpverleners. Niets ten nadelen van de organisatoren van kleine publieke evenementen hoor, maar als je alleen maar aan de gang kunt op markten, cultuurfestivals en het Nederlands kampioenschap grasprietjestellen, dan is de lol er toch wel een keer van af. Af en toe een concert of groot (sport)evenement houd het voor de hulpverleners interessant en daarbij verhoog je ook de kwaliteit van de hulpverlening bij kleinere evenementen omdat je van dat soort evenementen enorm veel leert.

En als laatste (ook niet geheel onbelangrijk): Wat voor commercieel bedrijf gaat echt grote evenementen als bijvoorbeeld een Nijmeegse vierdaagse ondersteunen met +/- 600 hulpverleners, 50 voertuigen, paar honderd communicatiemiddelen, en alle andere bijbehorende materialen? Deze resources komen uit het hele land, dus het is wel fijn dat afdelingen ook investeren in deze materialen. De Nijmeegse is een voorbeeld van een behoorlijk commercieel evenement, maar ik denk dat het Rode Kruis hier toch wel even iets neerzet wat ik commerciële bedrijven niet zomaar even neer zie zetten. Als we ons alleen nog maar gaan richten op de kleinschalige hulpverlening, dan kun je binnen een paar jaar dat soort evenementen ook niet meer ondersteunen omdat het materiaal er gewoon niet meer is.

Maar wat is je punt nou in deze kwestie?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

frank1984

• BHV, RK Rolde
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #57 Gepost op: 30 juli 2013, 18:33:27
Als ik de reacties binnen dit draadje lees, zie ik dat veel mensen zich nogal 'zorgen' maken om de oneerlijke concurrentiepositie en dat de commerciële evenementen vooral door de commerciële bedrijven opgepakt moeten worden.

Ik zie dat juist als een bedreiging voor de evenementenhulpverleningstak van het Rode Kruis.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #58 Gepost op: 1 augustus 2013, 10:27:09
Citaat van: frank1984 link=msg=1187628 date=1375202007
Als ik de reacties binnen dit draadje lees, zie ik dat veel mensen zich nogal 'zorgen' maken om de oneerlijke concurrentiepositie en dat de commerciële evenementen vooral door de commerciële bedrijven opgepakt moeten worden.

Ik zie dat juist als een bedreiging voor de evenementenhulpverleningstak van het Rode Kruis.

Het is geen 'recht' om evenementenhulpverlening te mogen doen... Ik vind het mooi als het Rode Kruis er voor zorgt dat veel mensen een EHBO diploma hebben en dat die mensen wat ervaring krijgen op evenementen. Ik vind het ook prima dat niet-commerciele evenementen tegen een relatief laag tarief EHBO kunnen inhuren.
Het gaat mij wel echt te ver als collectegeld wordt gebruikt om de EHBO inzetten te financieren. Voor zo'n 80-100 euro kun je prima 2 hulpverleners een hele dag inzetten bij een braderie. De kosten van de huur van het terrein liggen al vele malen hoger. Collectegeld is er toch echt voor andere zaken.

Anyway, de commerciele aanbieders leveren op een heel ander niveau de medische hulpverlening (of pretenderen dit), dus ik maak me niet zo veel zorgen over de concurrentie.
Arts  www.alphalog.nl

petre

• Forum gebruiker
Reactie #59 Gepost op: 1 augustus 2013, 11:28:25
Citaat van: Delta link=msg=1188063 date=1375345629
[..]
Het gaat mij wel echt te ver als collectegeld wordt gebruikt om de EHBO inzetten te financieren. Voor zo'n 80-100 euro kun je prima 2 hulpverleners een hele dag inzetten bij een braderie. De kosten van de huur van het terrein liggen al vele malen hoger. Collectegeld is er toch echt voor andere zaken.
Wat een afdeling doet met haar collectegeld is toch echt geheel aan het bestuur zelf + de ledenraad om te bepalen en goed te keuren. Als men de collecteopbrengst wil gebruiken om betere EHBO-materialen te kopen is dat helemaal niet raar. Die materialen worden immers ook gebruikt in rampensituaties bij de andere taken van het Rode Kruis(NRK).

En als 1 van je (sub)doelen is om hulpverleners getraind en gemotiveerd te houden, dan is het prima te verdedigen om daar wat eigen budget voor in te zetten.

Wil de afdeling zich meer richten op de andere kerntaken in de doelstelling 2020 van het NRK, dan zal het lokale bestuur daar meer budget voor reserveren.
Citaat
Anyway, de commerciele aanbieders leveren op een heel ander niveau de medische hulpverlening (of pretenderen dit), dus ik maak me niet zo veel zorgen over de concurrentie.
Er zijn een hoop EHBO'ers die bij meer dan 1 organisatie diensten draaien, dus dan is de situatie nog vreemder. Profiteren van EHBO'ers die door een ander opgeleid worden.. Voor de EHBO'er is het prima, ervaring op doen en competent blijven. Maar met concurrentie in het achterhoofd erg vreemd. Vrijwilligers krijgen ook geen concurrentiebeding in hun vrijwilligersovereenkomst ;).