(Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur

Auteur Topic: (Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur  (gelezen 102120 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #100 Gepost op: 27 november 2013, 15:04:43
Sowieso kunnen het voormalige HGL en HM naar elkaar schakelen. Enige verschil is dat HM 4 noodhulp kanalen heeft waarover alle communicatie gaat (2 aan 2) en HGL er één heeft en een bunch of bureaukanalen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #101 Gepost op: 27 november 2013, 19:40:14
Ik vind het ook wel in de 'prio 1 voor iedereen' gedachte passen. Er zijn zat afdelingen die zich door het land verplaatsen en eventueel kunnen inspelen op een melding die in de buurt valt. Andersom kom je op de weg ook geregeld dingen tegen, waarvoor communicatie met de betreffende meldkamer wel handig is.

Wij mij betreft zou je dus zelf moeten kunnen schakelen naar de noodhulpgroepen. En liefst ook de bureau- en/of districtskanalen, mits daar straks nog mee gewerkt wordt.

Ongeoorloofd meeluisteren met andere meldkamers is een kwestie van discipline. Daarnaast kun je in voorkomende gevallen die randapparaten eruit gooien als het toch mis gaat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #102 Gepost op: 27 november 2013, 21:55:09
Als we situatie's willen meemaken dat de meldkamer geen contact meer kan krijgen met de eenheden tijdens een grote calamiteit, moeten we vooral alle gespreksgroepen in de porto programmeren. Ik noem een Turkisch Airlines of een Alphen a/d Rijn. Als collega's uit, ik noem maar even een eenheid Noord Nederland, hoort van dit incident zullen vele collega's gaan schakelen om mee te luisteren. De nieuwsgierigheid is te groot om het niet te doen. In onze regio hebben we zelf ondervonden (ik niet persoonlijk) hoe het is om hier hinder te van ondervinden. De Meldkamer kreeg tijdens de Turkish Airlines crash meerdere malen geen contact meer met de eenheden, heel bizar om te ondervinden dat je gewopn niet eens kunt zenden als meldkamer. En ja, dit werd grotendeels veroorzaakt dppr de vele randapparaten die aan stonden, meeluisteraars etc.  

Zodra zich een situatie voordoet waarin het van belang is om mee te luisteren met een andere regio, kan dit met een patch op de meldkamer zo geregeld worden. Zelfde geld voor de INRAP die dagelijks steeds meer onnodig gevuld zijn met allerlei randapparaten uit het hele land. Gelukkig hebben we er meerdere en wordt hier door de meldkamers steeds creatiever gebruik van gemaakt  :). En gelukkig kunnen we over een tijdje zelf vanaf de RABS randapparatuur in een andere gespreksgroep zetten.

Ik denk dat de eenheden eens wat meer vertrouwen moeten hebben in de meldkamer dat er geen zaken "gemist" worden. Is dit wel het geval, kaart het aan en laat het uitzoeken. Sommige collega's willen alles weten en horen... maar in hoeverre is het ook relevant...

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #103 Gepost op: 27 november 2013, 22:00:34
Citaat van: Jeroen! link=msg=1223516 date=1385585709
Als we situatie's willen meemaken dat de meldkamer geen contact meer kan krijgen met de eenheden tijdens een grote calamiteit, moeten we vooral alle gespreksgroepen in de porto programmeren. Ik noem een Turkisch Airlines of een Alphen a/d Rijn. Als collega's uit, ik noem maar even een eenheid Noord Nederland, hoort van dit incident zullen vele collega's gaan schakelen om mee te luisteren. De nieuwsgierigheid is te groot om het niet te doen. In onze regio hebben we zelf ondervonden (ik niet persoonlijk) hoe het is om hier hinder te van ondervinden. De Meldkamer kreeg tijdens de Turkish Airlines crash meerdere malen geen contact meer met de eenheden, heel bizar om te ondervinden dat je gewopn niet eens kunt zenden als meldkamer. En ja, dit werd grotendeels veroorzaakt dppr de vele randapparaten die aan stonden, meeluisteraars etc.  

In bepaalde mate kan ik daar best in mee gaan Jeroen, ik heb daar destijds ook het nodige over geschreven. Wat jij nu echter schrijft snap ik niet. Als men vanuit Groningen, Limburg en Zeeland (al dan niet massaal) meeluistert met een incident in jullie regio, dan levert dat extra netwerkbelasting in Groningen, Limburg en Zeeland en niet in jouw regio. Bij Turkish Airlines was het grote probleem dat de bijstand verlenende eenheden (en dus de 'terechte meeluisteraars') niet alleen met jullie meeluisterden, maar ook hun eigen lokale kanaaltje meenamen waardoor de masten in die omgeving ineens veel meer gespreksgroepen moesten verwerken die totaal niet relevant waren. Dat is iets anders dan 'landelijk' meeluisteren.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #104 Gepost op: 27 november 2013, 23:06:36
Citaat van: Jeroen! link=msg=1223516 date=1385585709
Zodra zich een situatie voordoet waarin het van belang is om mee te luisteren met een andere regio, kan dit met een patch op de meldkamer zo geregeld worden. (...)
Ik denk dat de eenheden eens wat meer vertrouwen moeten hebben in de meldkamer dat er geen zaken "gemist" worden.

Je kan het van twee kanten aanvliegen. Of je legt de bal bij de medewerker die een eigen verantwoordelijkheid heeft om op een verstandige manier met de verbindingen om te gaan. Of je legt die bal bij de meldkamer die weet wat goed voor jou is. En natuurlijk is dat wat gechargeerd en ligt de waarheid ergens in het midden :)

Maar ik ben in ieder geval meer voorstander van het eerste principe. De collega's worden steeds beter opgeleid om verstandig met het netwerk en de apparatuur om te gaan en hopelijk vindt dat z'n vervolg in het reguliere onderwijs. Dat betekent dat je steeds beter in staat bent om als professional de juiste keuzes te maken. Maak je er misbruik van, dan moet je dus ook gewoon op je flikker hebben...

Verder wordt er naar mijn mening nog teveel gedacht in afgebakende gebiedjes. Het lijkt mij toch niet handig als je voor een meldinkje in een andere parochie (toevallig een andere eenheid) aan die meldkamer moet gaan vragen of die je alsjeblieft wil koppelen aan een bureaukanaaltje oid, zodat jij kan babbelen met de plaatselijke collega's. Ik vind dat je dat gewoon zelf moet kunnen doen, zoals je binnen je eigen eenheid ook zelf naar een ander district / bureau kunt schakelen voor onderling contact. Hierbij ga ik trouwens wel uit van meerdere randapparaten (zodat bijv. je mob op de eigen MK blijft staan) en gespreksgroepen, maar het is natuurlijk helemaal de vraag of dat de standaard wordt. Voor bijstand of grootschalige incidenten is het sowieso een ander verhaal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 28 november 2013, 00:22:37
Citaat van: Hunter link=msg=1223518 date=1385586034
In bepaalde mate kan ik daar best in mee gaan Jeroen, ik heb daar destijds ook het nodige over geschreven. Wat jij nu echter schrijft snap ik niet. Als men vanuit Groningen, Limburg en Zeeland (al dan niet massaal) meeluistert met een incident in jullie regio, dan levert dat extra netwerkbelasting in Groningen, Limburg en Zeeland en niet in jouw regio. Bij Turkish Airlines was het grote probleem dat de bijstand verlenende eenheden (en dus de 'terechte meeluisteraars') niet alleen met jullie meeluisterden, maar ook hun eigen lokale kanaaltje meenamen waardoor de masten in die omgeving ineens veel meer gespreksgroepen moesten verwerken die totaal niet relevant waren. Dat is iets anders dan 'landelijk' meeluisteren.

Ik ben geen techneut Peter, dus het exact aan je uitleggen gaat mij niet lukken, maar ik ga er vanuit dat C2000 beheer weet waar ze over praten, en volgens hen bezorgd dit toch echt extra belasting voor de mast(en) waar het incident plaats vindt. En ik weet ook niet beter dan dat het ook zo is.

Ik denk ook zomaar dat het niet voor niks is geweest dat bijv. op de Kroningsdag een heel team continu de masten in Amsterdam en Kennemerland in de gaten hielden en elk randapparaat die meeluisterde uit het netwerk werd gehaald ivm de belasting van de masten. En ja, ook daar luisterde de collega's in het land massaal mee...

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #106 Gepost op: 28 november 2013, 08:13:40
Citaat van: Jeroen! link=msg=1223598 date=1385594557
Ik ben geen techneut Peter, dus het exact aan je uitleggen gaat mij niet lukken, maar ik ga er vanuit dat C2000 beheer weet waar ze over praten, en volgens hen bezorgd dit toch echt extra belasting voor de mast(en) waar het incident plaats vindt. En ik weet ook niet beter dan dat het ook zo is.

Ik denk ook zomaar dat het niet voor niks is geweest dat bijv. op de Kroningsdag een heel team continu de masten in Amsterdam en Kennemerland in de gaten hielden en elk randapparaat die meeluisterde uit het netwerk werd gehaald ivm de belasting van de masten. En ja, ook daar luisterde de collega's in het land massaal mee...

Tsja dat laatste is dus al tegenstrijdig, er werd uit het hele land meegeluisterd, maar het waren de masten uit Kennemerland en Amsterdam die in de gaten werden gehouden ivm overbelasting? Dus vanuit Limburg kon men wel ongestraft meeluisteren?  998765

Je kunt een mast alleen belasten door er gebruik van te maken. Doe je dat massaal vanuit hetzelfde gebied, dan gaat het mis. Doe je dat net zo massaal, maar dan verspreid over het land, dan loopt het niet zo'n vaart.

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of, hoe en waar men kan zien van welke mast een randapparaat gebruik maakt? Ik vraag me namelijk af of dat überhaupt mogelijk is (wellicht bij vtsPN) en als dat al niet kan, wat heeft men dan zitten monitoren tijdens de Kroningsdag?

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #107 Gepost op: 28 november 2013, 08:45:15
Citaat van: Hunter link=msg=1223630 date=1385622820
... Je kunt een mast alleen belasten door er gebruik van te maken ...
... Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of, hoe en waar men kan zien van welke mast een randapparaat gebruik maakt? ...

1. Het is mogelijk om per mast te zien welke gespreksgroepen er op zitten.
2. Het is mogelijk om per gespreksgroep te kijken welke randapparaten er in zitten.
3. Het is mogelijk om per randapparaat (los van het ISSI nummer) te kijken waar hij zich bevind.
4. Hoe meer mensen er meeluisteren hoe groter de kans op gebruikersfouten.

Als mensen de discipline missen om niet onterecht mee te luisteren is een volgende fout snel gemaakt. Voor je het weet wordt de mast in Amsterdam aangesproken door iemand uit Limburg/Groningen/Hilversum/Zoetermeer/Goes/Elst.

Punt 1 en 3 zijn uiteraard geen standaard meldkamerfuncties.
Het hoe en waar laat ik hier even in het midden maar is voor insiders niet moeilijk achter te komen.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

devilfish

• Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 28 november 2013, 10:22:28
Ik volg dit topic met groote interesse en ondanks dat ik geen expert op dit gebied ben kan ik hier niet in mee gaan

Citaat van: CMKmaat link=msg=1223633 date=1385624715

Als mensen de discipline missen om niet onterecht mee te luisteren is een volgende fout snel gemaakt. Voor je het weet wordt de mast in Amsterdam aangesproken door iemand uit Limburg/Groningen/Hilversum/Zoetermeer/Goes/Elst.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28970-2-1.gif
Als ik de bovenstaande figuur goed begrijp kan een gebruiker in Groningen nooit een mast in Amsterdam belasten aangezien zijn apperatuur geen direct contact heeft met deze mast

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 28 november 2013, 10:38:19
Citaat van: devilfish link=msg=1223656 date=1385630548
Als ik de bovenstaande figuur goed begrijp kan een gebruiker in Groningen nooit een mast in Amsterdam belasten aangezien zijn apperatuur geen direct contact heeft met deze mast
Normaliter niet, je moet er in de buurt zijn.

Maar wel als je als Limburger voor bijstand naar Amsterdam gestuurd wordt en je op je eigen (thuis)gespreksgroep blijft zitten. Dit is wat er o.a. fout is gegaan tijdens de crash van het Turkish Airlines toestel een jaar of wat geleden.

Elke C2000/Tetra frequentie/zender heeft 4 tijdslots. Dus: per frequentie kunnen 4 gespreksgroepen tegelijk actief zijn. De grotere palen maken gebruik van meerdere frequenties, dus dan ga je naar 8/12/16 gespreksgroepen (in de praktijk is dat overigens 3/7/11/15, want 1 tijdslot is het controlekanaal/datakanaal en dus niet te gebruiken voor spraak - maar goed).

Zet hulpverleners uit alle windstreken in de buurt van 1 paal, en ze gebruiken al die tijdslots. Dus is die paal dan 'overbelast'.

Denk ook aan Haren (Facebook rellen). Daar zal een C2000 paal gestaan hebben met 3 spraak tijdslots (1 frequentie). Voor politie/brandweer/ambulance in zo'n dorp meer dan voldoende. Maar zet er opeens 5 of 10 peletons ME neer, die op die ene dag van het jaar met elkaar willen praten. Gaat hem dus niet worden dan.

Peen
Redacteur van