(Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur

Auteur Topic: (Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur  (gelezen 102129 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

devilfish

• Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
Reactie #110 Gepost op: 28 november 2013, 11:19:40
Dankjewel voor de duidelijke uitleg O0

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #111 Gepost op: 28 november 2013, 13:42:51
Bovendien, wat moet je in godsnaam met de noodhulp van groningen als je in zeeland werkt? Voor die 1% kans dat jij die OOIT nodig gaat hebben meld je je toch gewoon op een inrap of extern inmeldkanaal? Dan patcht de centralist je direct naar de noodhulp.

Discipline vind ik leuk, maar jij weet net zo goed als ik dat em dat nooit gaat worden. De meeste van ons hebben dat namelijk niet en zijn ontzettend nieuwsgierig, daarom werken we ook bij de politie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 28 november 2013, 13:50:36
Citaat van: Hunter link=msg=1223630 date=1385622820
Tsja dat laatste is dus al tegenstrijdig, er werd uit het hele land meegeluisterd, maar het waren de masten uit Kennemerland en Amsterdam die in de gaten werden gehouden ivm overbelasting? Dus vanuit Limburg kon men wel ongestraft meeluisteren?  998765

Je kunt een mast alleen belasten door er gebruik van te maken. Doe je dat massaal vanuit hetzelfde gebied, dan gaat het mis. Doe je dat net zo massaal, maar dan verspreid over het land, dan loopt het niet zo'n vaart.

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af of, hoe en waar men kan zien van welke mast een randapparaat gebruik maakt? Ik vraag me namelijk af of dat überhaupt mogelijk is (wellicht bij vtsPN) en als dat al niet kan, wat heeft men dan zitten monitoren tijdens de Kroningsdag?

Nee Peter, anders had ik die opmerking niet hoeven maken naturlijk. Men kon al aan de masten in Kennemerland en Amsterdam zien welke randapparaten er uit Limburg meeluisterde met Amsterdam en dus zorgde voor extra capaciteit in het netwerk. Die regio waar het randapp onder viel werr benaderd om uit te zoeken wie het was en waarom die mee luisterde, want men kon zien dat hij zich niet in Amsterdam bevond. Als er geen duidelijkheid over kwam werd hij uit het netwerk gehaald.

Voor de meldkamer is dit niet zomaar in te zien maar oa vtspn en het NMC in Driebergen heeft hier zicht op.

Ik blijf er bij dat meeluisteren de mast belast ook al ben je niet in dat gebied aanwezig, zoals CMKmaat hieronder ook aangeeft. Laten we terug ontopic gaan of afsplitsen, want nu glijden we verder af van het onderwerp.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #113 Gepost op: 28 november 2013, 15:34:07
Er is natuurlijk wel een wezenlijk verschil tussen het belasten van een mast en het belasten van het netwerk. Laatstgenoemde is logischerwijs het geval als je bijv. een gespreksgroep uit Amsterdam uitluistert in Limburg, omdat je die groep dan 'meeneemt' naar de mast waar jij je bevindt. Dat betekent volgens mij niet dat de mast in Amsterdam er ook last van heeft. Wel de onderliggende datalijnen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #114 Gepost op: 28 november 2013, 19:34:03
Citaat van: Jeroen! link=msg=1223691 date=1385643036
Ik blijf er bij dat meeluisteren de mast belast ook al ben je niet in dat gebied aanwezig, zoals CMKmaat hieronder ook aangeeft.

Offtopic of niet, dan krijgt het wel een nieuw plekje. Enige tijd terug is de campagne Portogewoon gestart om de gebruikers beter bewust te maken van hun randapparatuur. Daar hoort een stukje voorlichting bij en de uitspraak dat meeluisteren naar Kennemerlandse gespreksgroepen vanuit Limburg de masten in Kennemerland zou belasten is pertinent onjuist. Als je er 1000 mensen bellen in Maastricht dan hebben de GSM-masten in Haarlem daar ook geen last van, en vergis je niet, die techniek is in hele grote lijnen gelijk. Het grootste verschil dat zijn de groepsgesprekken en die zijn feitelijk bij GSM ook mogelijk (conference call). Als jullie in Kennemerland onderling communiceren, dan gaat dat altijd nog via de centrale en niet via masten onderling. De centrale weet altijd welke gesprekken er plaatsvinden, via welke gespreksgroepen, door welke randapparaten en via welke mast(en). Als iemand vanuit Groningen mee wil luisteren dan wordt simpelweg vanuit de centrale die gespreksgroep geactiveerd vanaf die ene mast in Groningen, daar hebben de masten in Kennemerland helemaal niets mee te maken. Sterker nog, het netwerk weet niet eens dat het gespreksgroepen van Kennemerland zijn, technisch gezien is elke gespreksgroep een nummertje en is het totaal irrelevant waar en door wie deze gebruikt worden.

Waar het mij om gaat is dat er geen verkeerde argumenten gebruikt moeten worden om bepaalde zaken kracht bij te zetten, daar is niemand bij gebaat.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #115 Gepost op: 29 november 2013, 08:51:05
Citaat van: Hunter link=msg=1223811 date=1385663643
Daar hoort een stukje voorlichting bij en de uitspraak dat meeluisteren naar Kennemerlandse gespreksgroepen vanuit Limburg de masten in Kennemerland zou belasten is pertinent onjuist.
Waar het mij om gaat is dat er geen verkeerde argumenten gebruikt moeten worden om bepaalde zaken kracht bij te zetten, daar is niemand bij gebaat.

Als iemand met zijn porto in kennemerland staat is de porto aangemeld op een mast.
Als ik met mijn porto in de zelfde gespreksgroep in Limburg sta en ik druk per ongeluk de spreeksleutel in belast ik jouw mast in kennemerland omdat jouw portofoon aangesproken wordt door mijn gebruikersfout.
Ik weet dat bijna alle C2000 gebruikers professionals zijn die zo'n domme fout niet maken. Maar feit blijft dat hoe meer mensen er in een gespreksgroep zitten hoe groter de kans op fouten is. En zeker als een gespreksgroep heel druk is heeft dat invloed.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #116 Gepost op: 29 november 2013, 10:04:49
Citaat van: peen van dienst link=msg=1223659 date=1385631499

Elke C2000/Tetra frequentie/zender heeft 4 tijdslots. Dus: per frequentie kunnen 4 gespreksgroepen tegelijk actief zijn. De grotere palen maken gebruik van meerdere frequenties, dus dan ga je naar 8/12/16 gespreksgroepen (in de praktijk is dat overigens 3/7/11/15, want 1 tijdslot is het controlekanaal/datakanaal en dus niet te gebruiken voor spraak - maar goed).

Zet hulpverleners uit alle windstreken in de buurt van 1 paal, en ze gebruiken al die tijdslots. Dus is die paal dan 'overbelast'.
Peen

Elke C2000/Tetra frequentie Bank/zender heeft   5 tijdslots. Dus: per frequentie bank kunnen 4 gespreksgroepen tegelijk actief zijn want van de 5 tijdslots wordt er 1 gebruikt als controleslot welke de beschikbare tijdslots selecteert zodat niet steeds het zelfde stukje van een bank gebruikt wordt. De grotere palen maken gebruik van meerdere frequenties banken, dus dan ga je naar 8/12/16  9/14/19 gespreksgroepen. Als meerdere banken met 5 tijdslots gekoppeld worden blijft er 1 controleslot welke de beschikbare tijdslots selecteert zodat niet steeds het zelfde stukjes van een bank gebruikt worden.
Zet hulpverleners uit alle windstreken in de buurt van 1 paal, laat ze allen tegelijk zenden in hun eigen gespreksgroep en ze gebruiken al die tijdslots. Dus is die paal dan 'overbelast'.
Als ze allemaal op de paal aangemeld zijn en niemand zendt wordt de paal wel belast door de verbinding die ze via de paal met het netwerk hebben maar is er niets aan de hand.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #117 Gepost op: 29 november 2013, 11:38:26
Citaat van: CMKmaat link=msg=1223912 date=1385711465
Als ik met mijn porto in de zelfde gespreksgroep in Limburg sta en ik druk per ongeluk de spreeksleutel in belast ik jouw mast in kennemerland omdat jouw portofoon aangesproken wordt door mijn gebruikersfout.
Ik weet dat bijna alle C2000 gebruikers professionals zijn die zo'n domme fout niet maken. Maar feit blijft dat hoe meer mensen er in een gespreksgroep zitten hoe groter de kans op fouten is. En zeker als een gespreksgroep heel druk is heeft dat invloed.

Sorry, maar dat is wel erg ver gezocht. Iedereen kan altijd per ongeluk de spreeksleutel indrukken, om dat nou een gebruikersfout te noemen vind ik een beetje ver gaan, maar zo kun je natuurlijk op alle slakken zout leggen ;) De discussie ging over het belasten door mee te luisteren en op deze manier kun je natuurlijk altijd wel iets verzinnen wat in de praktijk eigenlijk helemaal geen significante rol zal spelen...

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 29 november 2013, 13:54:46
Citaat van: CMKmaat link=msg=1223918 date=1385715889
Elke C2000/Tetra frequentie Bank/zender heeft   5 tijdslots. Dus: per frequentie bank kunnen 4 gespreksgroepen tegelijk actief zijn want van de 5 tijdslots wordt er 1 gebruikt als controleslot welke de beschikbare tijdslots selecteert zodat niet steeds het zelfde stukje van een bank gebruikt wordt. De grotere palen maken gebruik van meerdere frequenties banken, dus dan ga je naar 8/12/16  9/14/19 gespreksgroepen. Als meerdere banken met 5 tijdslots gekoppeld worden blijft er 1 controleslot welke de beschikbare tijdslots selecteert zodat niet steeds het zelfde stukjes van een bank gebruikt worden.
Zet hulpverleners uit alle windstreken in de buurt van 1 paal, laat ze allen tegelijk zenden in hun eigen gespreksgroep en ze gebruiken al die tijdslots. Dus is die paal dan 'overbelast'.
Als ze allemaal op de paal aangemeld zijn en niemand zendt wordt de paal wel belast door de verbinding die ze via de paal met het netwerk hebben maar is er niets aan de hand.

Aanvulling> de ter plaatse aanwezige HV-ers hoeven niet persé te zenden, de gespreksgroep kan ook in gebruik zijn door collega's die heel ergens anders in het land zijn.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #119 Gepost op: 30 november 2013, 00:02:38
Met alle respect, maar ik zie je nu steeds meer uit de bocht vliegen.

Elke C2000/Tetra frequentie Bank/zender heeft   5 tijdslots.

Waarom in hemelsnaam haal je frequentie door? Het woord "bank" is onbekend in de telecom. Frequentie is misschien een te breed begrip, maar als je het brengt als "Frequentie gebruikt door een C2000-mast" dan klinkt het al beter. Kanaal, carrier, maar zeker geen bank. Als je dat woord kunt onderschrijven met technische documentatie, graag.

Vervolgens, waar haal je 5 tijdsloten vandaan? Peen had het goed. GSM heeft 8 tijdsloten per carrier (eerste van eerste carrier is BCCH), TETRA heeft er 4 per carrier (eerste van eerste carrier is BCCH). Als er een TETRA zou bestaan met 5 tijdsloten per carrier dan voldoet die in elk geval niet aan de ETSI standaard en geloof me, ALS die al zou bestaan dan zul je die in Nederland in elk geval niet vinden, noch besloten, noch commercieel.

De grotere palen maken gebruik van meerdere frequenties banken

Slechts 1 frequentie is het theoretische minimum, maar neem maar van mij aan dat er binnen C2000 geen mast te vinden is die maar 1 frequentie heeft (en dus max 3 gespreksgroepen kan verwerken).

Sorry, maar dit is dusdanige larie dat ik het niet eens onderuit ga halen :)

Lees je alsjeblieft even in, als je echt een serieuze poging wilt doen om de materie te beheersen dan is het echt niet lastig te begrijpen :

http://www.willtek.com/english/technologies/tetra
http://www.etsi.org/deliver/etsi_i_ets/300300_300399/30039202/02_20_200015/ets_30039202e02c.pdf
http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/101900_101999/101978/01.01.01_60/ts_101978v010101p.pdf