(Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur

Auteur Topic: (Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur  (gelezen 102130 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #120 Gepost op: 30 november 2013, 00:23:00
Citaat van: Hunter link=msg=1224080 date=1385766158
Met alle respect, maar ik zie je nu steeds meer uit de bocht vliegen.

Waarom in hemelsnaam haal je frequentie door? Het woord "bank" is onbekend in de telecom. Frequentie is misschien een te breed begrip, maar als je het brengt als "Frequentie gebruikt door een C2000-mast" dan klinkt het al beter. Kanaal, carrier, maar zeker geen bank. Als je dat woord kunt onderschrijven met technische documentatie, graag.

Vervolgens, waar haal je 5 tijdsloten vandaan? Peen had het goed. GSM heeft 8 tijdsloten per carrier (eerste van eerste carrier is BCCH), TETRA heeft er 4 per carrier (eerste van eerste carrier is BCCH). Als er een TETRA zou bestaan met 5 tijdsloten per carrier dan voldoet die in elk geval niet aan de ETSI standaard en geloof me, ALS die al zou bestaan dan zul je die in Nederland in elk geval niet vinden, noch besloten, noch commercieel.

Slechts 1 frequentie is het theoretische minimum, maar neem maar van mij aan dat er binnen C2000 geen mast te vinden is die maar 1 frequentie heeft (en dus max 3 gespreksgroepen kan verwerken).

Sorry, maar dit is dusdanige larie dat ik het niet eens onderuit ga halen :)

Lees je alsjeblieft even in, als je echt een serieuze poging wilt doen om de materie te beheersen dan is het echt niet lastig te begrijpen :

http://www.willtek.com/english/technologies/tetra
http://www.etsi.org/deliver/etsi_i_ets/300300_300399/30039202/02_20_200015/ets_30039202e02c.pdf
http://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/101900_101999/101978/01.01.01_60/ts_101978v010101p.pdf

Hunter, de info komt (denk ik) uit de Porto Gewoon instructie die kerninstructeurs krijgen. Ik denk dat 't 'm erin zit dat er versimpelde technische info gegeven word (helaas) maar dat die als 'absolute waarheid' gebracht word..... Zonder teveel van de instructie hier neer te zetten overigens, ben van mening dat niet iedereen daar alles van hoeft te weten.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #121 Gepost op: 30 november 2013, 00:36:23
Niet persoonlijk bedoeld, maar er wordt wel vaker enigszins spastisch gedaan als het om TETRA gaat, aangezien dat vaak 1 op 1 geassocieerd wordt met C2000. TETRA is echter een open communicatieprotocol, wat alleen in Nederland al niet alleen door C2000 wordt gebruikt. Het enige geheimzinnige is de TEA2 codering, de rest wordt vaak geheimzinniger gemaakt dan noodzakelijk.

Natuurlijk, ook ik roep in dit topic zaken die voor 99% van de C2000-gebruikers volstrekt niet interessant zijn, maar er is een groot verschil tussen overbodige informatie en foutieve informatie.

Venture

• Eenheid AD
  • Senior gebruiker
Reactie #122 Gepost op: 30 november 2013, 11:48:27
Citaat van: Hunter link=msg=1224085 date=1385768183
Niet persoonlijk bedoeld, maar er wordt wel vaker enigszins spastisch gedaan als het om TETRA gaat, aangezien dat vaak 1 op 1 geassocieerd wordt met C2000. TETRA is echter een open communicatieprotocol, wat alleen in Nederland al niet alleen door C2000 wordt gebruikt. Het enige geheimzinnige is de TEA2 codering, de rest wordt vaak geheimzinniger gemaakt dan noodzakelijk.

Natuurlijk, ook ik roep in dit topic zaken die voor 99% van de C2000-gebruikers volstrekt niet interessant zijn, maar er is een groot verschil tussen overbodige informatie en foutieve informatie.

Vind het wel degelijk interessant hoor ;) Laatst ook een tijdje met Entropia Digital wezen stoeien, dus heb inderdaad ook wel gezien dat C2000 stoer klinkt maar dat het muv het TEA2 encryptie protocol niet veel verschil te vinden is...

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #123 Gepost op: 30 november 2013, 12:36:16
Citaat van: Venture link=msg=1224158 date=1385808507
Vind het wel degelijk interessant hoor ;) Laatst ook een tijdje met Entropia Digital wezen stoeien, dus heb inderdaad ook wel gezien dat C2000 stoer klinkt maar dat het muv het TEA2 encryptie protocol niet veel verschil te vinden is...

Daarom zei ik ook "99%". Beter voor 1% interessant dan voor 100% onjuist :)

CMKmaat

• What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #124 Gepost op: 3 december 2013, 16:18:42
Ik ben er achter gekomen dat de door mij gegeven tekst op absolute onzin berust.
Ik bied een ieder die zich al of niet aangesproken voelt mijn welgemeende excuses aan voor beweringen die ik gedaan heb.
In het bijzonder Peen en Hunter. 98uiye

Dit topic zal door mij nog steeds met grote aandacht gevolgd worden maar ik zal me zeer zeker onthouden van commentaar waar ik niet 100% zeker van ben.

Ik blijf echter wel bij mijn mening dat het niet wenselijk is om alle noodhulp gespreksgroepen van het hele land beschikbaar te maken.
Citaat van: CMKmaat link=msg=1223278 date=1385510976
Noodhulpgroepen van regio's die tegen elkaar aanschuren ... heb ik volledig beeld bij.

Citaat van: Jeroen! link=msg=1223516 date=1385585709
Zodra zich een situatie voordoet waarin het van belang is om mee te luisteren met een andere regio, kan dit met een patch op de meldkamer zo geregeld worden.
Maar ik laat me graag van het tegenovergestelde overtuigen hoor.
Het is wel duidelijk dat ik niet alle wijsheid in pacht heb.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #125 Gepost op: 3 december 2013, 17:52:35
Ach ik heb er niet minder om geslapen hoor, maar netjes dat je het even op deze manier meldt O0
Ook ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar ieder zo zijn vak ;)

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #126 Gepost op: 3 december 2013, 18:25:57
Citaat van: Jeroen! link=msg=1223516 date=1385585709
Ik denk dat de eenheden eens wat meer vertrouwen moeten hebben in de meldkamer dat er geen zaken "gemist" worden.

Het jammere is alleen dat er zo vaak véél te laat met elkaar gecommuniceerd wordt... Of het nou gaat om een achtervolging die van de ene regio de andere regio in komt of als het gaat om ''net over de grens'' gevalletjes...

Ik ben eens met een vervelende arrestant onderweg geweest naar een andere regio... Tijdens de rit liep dit een beetje uit de hand en werden wij verzocht om ons via de regionale inmeld bij de meldkamer te melden. Er werd compleet niet gereageerd. Bellen (via 0900-8844) en na 15 (!!) minuten was het geregeld.
Slechts één klein voorbeeldje over hoe het in de praktijk verloopt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #127 Gepost op: 4 december 2013, 11:46:07
Citaat van: Jerommeke link=msg=1225210 date=1386091557
Het jammere is alleen dat er zo vaak véél te laat met elkaar gecommuniceerd wordt... Of het nou gaat om een achtervolging die van de ene regio de andere regio in komt of als het gaat om ''net over de grens'' gevalletjes...

Ik ben eens met een vervelende arrestant onderweg geweest naar een andere regio... Tijdens de rit liep dit een beetje uit de hand en werden wij verzocht om ons via de regionale inmeld bij de meldkamer te melden. Er werd compleet niet gereageerd. Bellen (via 0900-8844) en na 15 (!!) minuten was het geregeld.
Slechts één klein voorbeeldje over hoe het in de praktijk verloopt.

Het jammere aan onze kant is dan weer dat wij hier praktisch nooit wat over horen. Dit soort situatie's worden niet gemeld aan de (leiding van de) meldkamer en komen dus ook niet bij de centralisten terecht. En dat is heel jammer, want ook wij leren daar natuurlijk van. Als er niks gehoord wordt gaat men er van uit dat het "wel goed" is gegaan..

Elke meldkamer MOET de EXT INMELD uitluisteren, is een landelijke afspraak. Helaas gebeurd dit heel weinig, wat ik geregeld terug heb gehoord van collega's.
Maar met een vervelende arrestant onderweg zou ik zeker niet via de 0900-8844 contact zoeken?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #128 Gepost op: 4 december 2013, 13:16:04
Citaat van: Jeroen! link=msg=1225393 date=1386153967
Maar met een vervelende arrestant onderweg zou ik zeker niet via de 0900-8844 contact zoeken?

Dat was helaas de enige mogelijkheid om überhaupt met die betreffende meldkamer in contact te komen...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #129 Gepost op: 4 december 2013, 13:19:24
Citaat van: Jerommeke link=msg=1225413 date=1386159364
Dat was helaas de enige mogelijkheid om überhaupt met die betreffende meldkamer in contact te komen...

Met de MK KNL ook gehad hoor. Aanmelden via EXT INMELD, hier werd niet opgereageerd. Direct nr werd ook niet beantwoord. Sta je in je uniform 112 te bellen om de MK te pakken te krijgen. Behoorlijk triest.