(Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur

Auteur Topic: (Landelijke?) Aanbesteding nieuwe C2000 apparatuur  (gelezen 102124 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

tcf

• Senior gebruiker
Reactie #150 Gepost op: 6 december 2013, 14:42:55
Correct. Dat geldt voor voor alle randapparatuur . Van Zhz en Rr verschillen die nu nog maar dat wordt in januari gelijk getrokken bij de 'grote' soft cq firmware-update. Overigens werkt dat gewoon al een hele tijd want als ik als ZHZ-er een status aanvraag spraak 9 druk ( wat in RR volgens mij een 6 is ) kom ik inclusief roepnummer binnen.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #151 Gepost op: 6 december 2013, 15:31:04
Zoals al is aangegeven, elke eenheid/district kan onder elke willekeurige cijfer een status zetten. Of aanvraag spraak in Amsterdam nou een 8 is en in Noord Nederland een 4 maakt dus niks uit. Vergelijk het met een snelkeuze op je telefoon. Of je een telefoonnummer nou wegzet onder snelkeuze 1 of 8, hij blijft hetzelfde nummer draaien.

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #152 Gepost op: 6 december 2013, 15:35:59
Citaat van: silque link=msg=1225783 date=1386238168
Volgensmij is een urgent inmiddels overal een '7tje', maar correct me if i'm wrong.  O0

Toen wij op de academie voor het eerst met een porto gingen werken drukte een collega ook op de rode knop, ze dacht dat hij daarmee uitgezet moest worden. Ondanks dat wij in Apeldoorn les hadden, aparte kanalen voor de academie hebben en samenwerken hiervoor met het (toenmalige) KLPD werd de noodoproep vrijwel direct beantwoord door de meldkamer Rotterdam Rijnmond.
Zij zagen schijnbaar ergens een noodoproep komen en besloten hierop te reageren.

Dat kan. Maar dan zal de porto volgens mij toch een in een gespreksgroep hebben gezeten die bij Rotterdam hoort, iets met Rotterdam te maken heeft, of een Bovenregionale/Landelijke gesprekgroep.
Ik denk niet dat Rotterdam de gespreksgroepen van de academie op hun RABS hebben staan. Een noodoproep in een gespreksgroep die niet op de RABS staat krijg je niet te zien of te horen namelijk (gelukkig maar).

Hammie

• Senior gebruiker
Reactie #153 Gepost op: 7 december 2013, 12:51:44
Idd gaat om het signaaltje wat binnen komt op de meldkamer, hoe dit staat ingesteld op de porto/mob doet er niet toe. Paar weken terug voor een melding het twentse binnen gereden, een aanvraag spraak gedaan op het inmeldkanaal en men kwam netjes op de lijn  O0
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #154 Gepost op: 11 januari 2014, 12:27:22
Citaat
De al tien jaar oude C2000 portofoons in Oost-Brabant en Limburg vertonen al tijden regelmatig kuren. Voor de NPB afdeling Limburg was op 4 oktober vorig jaar de maat vol. Toen liep de voetbalwedstrijd MVV-Fortuna Sittard uit de hand. Mede doordat de portofoons niet goed werkten kwamen agenten in levensgevaarlijke situaties terecht. De NPB-afdeling Limburg stuurde de werkgever een brandbrief, waarop ook kaderleden uit andere afdelingen reageerden. De reacties riepen zoveel vragen op dat de NPB een landelijke inventarisatie startte op meerdere terreinen. De randapparatuur zelf was hier een onderdeel van.

Uitstel structurele oplossing
 Uit de inventarisatie bleek dat Limburg gebruik maakt van portofoons waarvan de economische en technische levensduur ruim waren overschreden. Dit probleem bleek zelfs nog ernstiger in Oost-Brabant. Beide eenheden beschikten nog over de eerste modellen C2000-portofoons. Andere eenheden waren in de loop der jaren al wel overgestapt op nieuwere modellen. Doordat de landelijke aanbesteding steeds werd uitgesteld kregen de zuidelijke eenheden geen toestemming om tot vernieuwing over te gaan. Omdat de opnieuw uitgestelde aanbesteding (LARA-III) nog uitgeschreven moest worden leek het erop dat een structurele oplossing er pas vanaf najaar 2015 kon komen.

Onbetrouwbaar
 De NPB heeft deze kwestie meermaals ingebracht tijdens het centrale overleg met de werkgever. Het kon toch niet zo zijn dat medewerkers van de politie met ondeugdelijke en onbetrouwbare verbindingsmiddelen de straat op worden gestuurd? De politieleiding moest op de hoogte zijn van de situatie, aangezien vtsPN in 2012 al alle verbindingsmiddelen en randapparatuur had geïnventariseerd.
 Oost-Brabant heeft portofoons en mobilofoons die bijna 10 jaar oud en onbetrouwbaar zijn. Net als in Limburg had deze ‘levenslijn’ tijdens meerdere incidenten collega's in de steek gelaten. Dat lag niet aan de dekking van C2000, evenmin was er sprake van gebruikersfouten. De apparaten hadden aantoonbaar gefaald (door antennebreuk, versleten spreeksleutel/toetsen, falende batterij, enzovoorts). Op dit moment schrijft Oost-Brabant gemiddeld TIEN portofoons per week af. De eenheid heeft nu al onvoldoende portofoons voor de collega's die tijdens de Nuclear Strategy Summit in maart naar Den Haag afreizen.

Brandweer
 In het eerstvolgende overleg bracht de NPB de kwestie opnieuw in. Niet alleen hadden we nog geen formeel antwoord gekregen op onze vragen, maar zowel van de medezeggenschap in Limburg als in Oost-Brabant vernamen we dat eenheidsleiding er overwoog om de afgeschreven portofoons van de brandweer over te nemen. De NPB bracht de ondernemingsraden van Limburg en Oost-Brabant in contact met elkaar en met de afdeling Meldkamersystemen en Communicatietechnologie van Oost-Brabant. De C2000 techneuten van Oost-Brabant hadden reeds technisch onderzoek uitgevoerd. Uiteindelijk hebben ze  op verzoek van de eenheidsleiding opnieuw een steekproef gedaan met portofoons die in de regio’s in gebruik waren en de portofoons van de brandweer. Hieruit bleek eens te meer hoe urgent de problemen met de oude portofoons waren en dat de portofoons van de brandweer geen oplossing boden.

Huren
 Hierop is besloten dat de eenheden Limburg en Oost-Brabant per direct mogen overgaan tot het huren van nieuwe portofoons om hun MTH650 en MTP700’s te vervangen. In eerste instantie voor de duur van drie maanden, eventueel te verlengen met nog eens drie maanden. Daarna is er hopelijk een nieuwe aanbesteding geslaagd en worden nieuwe portofoons over Politie NL verspreid.

De verwachting is dat tijdelijke, gehuurde, portofoons nog vóór eind januari uitgerold gaan worden over de eenheden. Gezien de verschillende portofoons in de nieuwe eenheid Limburg is gekozen om Limburg-Noord te voorzien van de Sepura STP9000 en Limburg Zuid haar pool van Motorola MTP850 tijdelijk uit te laten breiden. Oost-Brabant verwacht volgende week op basis van offertes en tests haar keuze te kunnen maken tussen Motorola, Sepura of Nokia.

De NPB verwacht van de werkgever dat als er in andere eenheden sprake is van verouderde portofoons ook in die eenheden direct tot vervanging zal worden overgegaan.
bron: Politiebond

Overigens lopen wij ook nog steeds met de in het stuk genoemde MTP700 porto's, die daar dus deels vervangen worden.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

EvEs

• HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
Reactie #155 Gepost op: 11 januari 2014, 12:37:22
Citaat van: silque link=msg=1236036 date=1389439642
bron: Politiebond

Overigens lopen wij ook nog steeds met de in het stuk genoemde MTP700 porto's, die daar dus deels vervangen worden.

Ik zag in BVCM dat ik eind deze periode een keer gepland sta voor "opleiding portofoon" Ik heb geen flauw idee wat de bedoeling is.. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar als er iemand op mijn bureau is die weet hoe z'n porto werkt, ben ik het wel..

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #156 Gepost op: 11 januari 2014, 12:52:20
Nu zijn mijn rekenskills niet zo goed, maar 6 maanden huren dan kom je volgens mij niet terrecht in het najaar 2015. En vind ze wel heel voortvarend als ze zeggen dat over een half jaar de aanbesteding is geslaagd. Want ik heb nog nergens gezien dat er een aanbesteding is geschreven, laat staan een datum van wanneer deze in moet gaan
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #157 Gepost op: 11 januari 2014, 13:07:52
Citaat van: EvEs link=msg=1236037 date=1389440242
Ik zag in BVCM dat ik eind deze periode een keer gepland sta voor "opleiding portofoon" Ik heb geen flauw idee wat de bedoeling is.. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar als er iemand op mijn bureau is die weet hoe z'n porto werkt, ben ik het wel..

Waarschijnlijk gaan ze je leren hoe je 'em uitelkaar moet schroeven en repareren, dat zou zomaar kunnen onderhand.  0098
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #158 Gepost op: 11 januari 2014, 13:37:32
Citaat van: EvEs link=msg=1236037 date=1389440242

Bij ons in de regio ook. Gaat om een instructie over het gebruik van de portofoon & C2000, omdat er gebleken is dat er bij diverse grote incidenten (Hoek van Holland, vliegtuigchrash en dergelijke) storingen in C2000 zijn opgetreden door gebruikersfouten/schakelfouten.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #159 Gepost op: 11 januari 2014, 17:29:19
Citaat van: Jerommeke link=msg=1236051 date=1389443852
Bij ons in de regio ook. Gaat om een instructie over het gebruik van de portofoon & C2000, omdat er gebleken is dat er bij diverse grote incidenten (Hoek van Holland, vliegtuigchrash en dergelijke) storingen in C2000 zijn opgetreden door gebruikersfouten/schakelfouten.

In 020 zijn per dienst of wijkteam enkele kern instructeurs uitgemaakt om instructie te geven aan personeel